رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل معتقد است که متولیان حوزه سلامت به دنبال تربیت پرستار «بله قربان گو» هستند.

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل معتقد است که متولیان حوزه سلامت به دنبال تربیت پرستار «بله قربان گو» هستند.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر ناصر مظفری در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، به حادثه اخیر بیمارستان خمینی شهر اشاره کرده و گفت: برای ارتقای جایگاه پرستاری در جامعه و بین مردم و احساس ارزشمندی و تاثیر گذاری در فرایند رشد اجتماعی کار فرهنگی یک ضرورت مهم بوده و در جهان امروز نقش و نیروی اجتماعی فرهنگ نسبت به گذشته به مراتب افزون تر هم شده است. لذا هماهنگی و همسویی صاحبنظران و کارشناسان و برنامه ریزان پرستاری با نیازهای فرهنگی جامعه و شرایط اجتماعی نیز بیشتر احساس می شود.

 

وی عنوان داشت: گفتمان مهم پرستار و پرستاری و ایجاد موج فرهنگی نباید محدود به روزهای خاص مثل «روز پرستار» شود بلکه با تکیه بر ظرفیت و پتانسیل های زیادی که در بین پرستاران و ماهیت کار پرستاری است در همه شرایط و ایام خصوصا در روزهای رسمی و تقویمی، باید از فرصت ها استفاده نمود و با نشان دادن توانمندی، دانش و احساس مسئولیت پرستاران در قبال سلامت جامعه ضمن همراهی با مردم و سیاست های کلان سلامت به عنوان یک گروه حرفه ای اثر گذار جریان ساز شد نه اینکه منفعلانه فقط واکنش در مقابل تصمیمات داشته باشیم و این یکی از مهمترین وظایف سازمان و شورای عالی نظام پرستاری، انجمن و گروه های صنفی پرستاران است.

 

مظفری با اشاره به حادثه اخیر در بیمارستان خمینی شهر، گفت: انحراف در تبیین و تعریف پرستاری ما را به اینجا رساند که امروزه بنا به گزارشات واصله پرستار ما با درخواست غیر اخلاقی یک پزشک بدون توجه به یکی از وظایف مهم خود یعنی «مدافع بیمار» ظلمی در حق بیمار و جامعه و همکاران زحمتکش خود روا داشت که غیر قابل بخشش است. ولی اینجا یک سئوال مهم وجود دارد که چه شد و کدام آموزش و سیاست باعث این تسلیم محض پرستار در مقابل درخواست غیر اخلاقی و غیر قانونی پزشک شد؟

 

وی ادامه داد: این بسیار ناراحت کننده است که مسئولان و سیاست گذاران حوزه سلامت و همچنین احاد جامعه، فریاد دلسوزان پرستاری را در وجود اجحاف و بی عدالتی و یک جانبه گرایی در سیستم بهداشت و درمان و آموزش نمی شنوند و سعی در القای این دارند که پرستار باید تابع محض باشد و یا سعی در پرورش پرستارانی دارند که فقط «بله قربان گو» باشند.

 

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اردبیل، گفت: وقتی تصمیم گیران حوزه سلامت، تحمل حداقل درخواست پرستاران در رفع این تبعیض و اجرای قوانین به حق و مصوب را ندارد و در مقابل دائما ابلاغیه هایی غیر

 

کارشناسی مثل بهیاری یک ساله و واگذاری آموزش پرستاری به بیمارستان ها در تضعیف پرستاری صادر می نمایند که بواسطه آن مطمئنا نسل جدیدی از افراد پرورش خواهند یافت که مثل یک روبات فقط فرمان را بی چون و چرا و در حد چند پروسیجر بالینی اجرا نمایند.

 

وی با طرح این سئوال که آیا مردم و مسئولین و نمایندگان مردم فکر نمی کنند با این روند چه مشکلات و آسیب هایی پیش روی سلامت مردم قرار خواهد گرفت، اظهارداشت: ما معتقدیم نه فقط پرستاری بلکه سلامت مردم هم به خطر خواهد افتاد. همه اینها نشان می دهد باید با کار فرهنگی در بین پرستاران و مردم و مسئولین روشنگری شود که بی اعتنایی به پرستاری بی اعتنایی به سلامت جامعه است.

 

مظفری در پایان افزود: مردم و وجدان های بیدار هیچ وقت فراموش نخواهند کرد که چطور و با چه توجیهی کار غیر قانونی و غیر اخلاقی زیر میزی را ابزاری برای افزایش تعرفه ها قرار دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha