تستوسترون حساسیت نسبت به انسولین را افزایش میدهد

سلامت نیوز:به گزارش روابط عمومی بنیاد دیابت دکتر فرهاد رجب پور صنعتی مدیر آموزش  و پژوهش بنیاد دیابت تاکید کرد:« مردان مبتلا به دیابت نوع دو و سطح پایین هورمون مردانه (تستوسترون)، بطور قابل توجهی از درمان با هورمون مردانه (تستوسترون) سود می برند.»

وی در ادامه افزود :«درمان با هورمون مردانه (تستوسترون) موجب تبدل چربی به عضله در مردان مبتلا به دیابت می شود.باید توجه داشت سطح پایین هورمون مردانه حساسیت به هورمون انسولین را بطور قابل توجهی کاهش می دهد. بعلاوه سطح پایین هورمون مردانه با چاقی نیز ارتباط دارد. در مطالعات انجام شده 33 درصد مبتلایان به دیابت بدون توجه به چاقی سطح هورمون مردانه پایین داشته اند. همچنین نوجوانان چاق در مقایسه با همسالان خود که وزن طبیعی داشته اند 50 درصد سطح هورمون مردانه پایین تری داشته اند.»


رجب در پایان خاطر نشان کرد :« در واقع هورمون مردانه یا تستوسترون داراری خواص ضد التهابی بوده و حساسیت نسبت به انسولین را افزایش می دهد. بعلاوه موجب کاهش بافت چربی و افزایش عضلات اسکلتی می شود. در واقع درمان با تستوسترون وزن کل فرد را تغییر نمی دهد ولی موجب کاهش بافت چربی شده و توده عضلات اسکلتی را افزایش می دهد. درمان با تستوسترون حساسیت نسبت به انسولین را افزایش داده و برداشت قند خون توسط سلول ها را می تواند تا 32 درصد افزایش دهد. ولی باید توجه داشت در مطالعه انجام شده درمان با هورمون مردانه تغییری در هموگلوبین A1C (HBA1C) نداده است. اثرات مثبت دیگر هورمون مردانه تقویت قوای جنسی و افزایش توده استخوانی می باشد. از طرفی در افراد دیابتی که به مشکلات کلیوی دچار شده اند کاهش هورمون های مردانه (تستوسترون) شیوع بیشتری دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha