طرح جدید وزارت صنعت برای جایگزینی خودروهای فرسوده در حالی پیگیری می‌شود که پس از اوج گرفتن آلودگی هوا در روزهای اخیر برخی از انتقادات متوجه وام 25 میلیونی خودرو بوده است.

سلامت نیوز:طرح جدید وزارت صنعت برای جایگزینی خودروهای فرسوده در حالی پیگیری می‌شود که پس از اوج گرفتن آلودگی هوا در روزهای اخیر برخی از انتقادات متوجه وام 25 میلیونی خودرو بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، با پایداری شرایط نامطلوب هوا در تهران، به‌کارگیری راهکارهای مناسب برای رفع آلودگی هوا این روزها به خواسته اول شهروندان از مسوولان تبدیل شده است. بر اساس گزارش‌های رسمی تردد بیش از چهار میلیون خودروی فرسوده در تهران از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا عنوان می‌شود. علاوه بر این استفاده از بنزین بی‌کیفیت نیز خودرو را به متهم ردیف اول آلودگی هوای پایتخت تبدیل کرده است و بر همین اساس گفته می‌شود 80 درصد آلودگی تهران مربوط به وجود منابع متحرک نظیر خودروها و موتورسیکلت‌هاست. یکی از اقداماتی که برای مهار آلودگی هوا در گذشته کلید خورد، طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بود. این طرح پس از اجرا توفیق چندانی در کنترل آلودگی تهران نداشت و در مقطعی نیز عملا به حالت تعلیق درآمد. بسیاری از منتقدان سیاست‌های محیط‌زیستی دولت که اکثر آنها را اعضای شورای شهر تشکیل می‌دهند معتقدند یکی از علل اصلی آلودگی هوا عدم اجرای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده بوده است.
حال محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت از طرح جدید دولت برای جایگزینی ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده با سود ۱۶درصد خبر داده است. به گفته نعمت‌زاده بانک مرکزی در طرح وام 25 میلیون تومانی منابعی برای فروش بیشتر در اختیار نداشت و بر همین اساس یک طرح دیگر به نام طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط وزارت صنعت به بانک مرکزی پیشنهاد شده که با تخفیف خود خودروسازها، وام 21 درصدی بانکی با سود 16 درصد در اختیار متقاضیان قرار گیرد.


اعطای تسهیلات برای نوسازی خودروهای فرسوده در حالی رخ می‌دهد که وضعیت معیشتی مردم برای پرداخت چنین وام‌هایی با سود 16 درصد مناسب نیست. همین مساله در تسهیلات 25 میلیونی خودرو نیز ابهامات زیادی را به وجود آورد. به گفته کارشناسان عدم توان پرداخت اقساط وام توسط متقاضیان دولت را درآینده با مشکل مواجه خواهد کرد چراکه سیلی از چک‌های برگشتی و پرونده‌های قضایی در این زمینه در راه است. در گذشته نیز غیر از شرایط نوسانی تولید خودروسازان یکی از علل اصلی عدم اقبال به چنین طرح‌هایی توان مالی پایین مردم بوده است. اگرچه طرح جدید وزارت صنعت با دریافت سود 16درصدی به جای 22 درصد، شرایط بهتری را نسبت به گذشته در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد اما نباید فراموش کرد که به همین میزان نیز توان معیشتی مردم طی دو سال گذشته افت کرده است و همین موضوع احتمال شکست دوباره این طرح را بالا می‌برد.


حمایت از خودروسازی و آلودگی‌ها
طرح جدید وزارت صنعت برای جایگزینی خودروهای فرسوده در حالی پیگیری می‌شود که پس از اوج گرفتن آلودگی هوا در روزهای اخیر برخی از انتقادات متوجه وام 25 میلیونی خودرو بوده است. به گفته جعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران دولت می‌توانست به جای پرداخت وام 25میلیونی برای خرید خودرو و حمایت از خودروسازان، تمام تاکسی‌های فرسوده کشور را نوسازی کند. وی معتقد است با همان اعتباری که برای وام 25 میلیونی اختصاص داده شد، می‌توانستیم 2750 اتوبوس دوکابین وارد چرخه اتوبوسرانی کنیم. معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران گفته است: دولت‌ها در 10 سال اخیر اراده‌ای برای توسعه حمل‌ونقل عمومی نداشتند که این مساله جای تاسف دارد و در این میان برخی دولت‌ها آبپاشی با هواپیما و فعال‌سازی فواره‌ها را راه‌حل آلودگی هوا می‌دانستند و به حمل‌ونقل عمومی کمک نمی‌کردند و بعضی دولت‌ها نیز با علم کامل به توسعه حمل‌ونقل عمومی به عنوان تنها راهکار کاهش آلودگی هوا، باز هم کمکی نمی‌کنند و در عوض تزریق میلیاردها وام برای خرید خودروهای آلاینده را در دستور کار قرار می‌دهند و این در حالی است که این مساله تنها به ورود ده‌ها هزار خودروی آلاینده و بی‌کیفیت به خیابان‌ها کمک می‌کند.


قناعتی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران نیز یکی دیگر از منتقدان دولت در موضوع آلودگی هوا بوده است. وی با اعلام اینکه این انتظار وجود داشت تا پولی که خرج تسهیلات خودرو شد به حمل‌ونقل عمومی اختصاص پیدا می‌کرد، عنوان کرده است که دولت می‌توانست این وام 25 میلیونی را به نوسازی تاکسی‌های فرسوده بپردازد یا حداقل می‌توانست این پول را برای خرید واگن در اختیار شهرداری قرار دهد تا مشکلات قطارهای مترو حل شود.


موتورسیکلت‌ها چه می‌شوند
طرح حمایتی دولت برای جایگزنی خودروهای فرسوده در حالی رخ می‌دهد که میزان آلایندگی موتورسیکلت‌ها چندین برابر خودروها گزارش شده است. در این میان عدم تدوین برنامه‌ای مشخص برای کنترل موتورسیکلت‌ها توسط دولت این سوال را به وجود آورده است که چرا تمام توجه دولت به خودروسازان معطوف است؟


افت تولید و رشد قیمت مانع نوسازی
به گفته مسوولان یکی از مشکلات اساسی که روند نوسازی خودروهای فرسوده طی سال‌های اخیر را کند کرده، افت تولیدات خودروسازان و همچنین رشد قیمت‌ها بوده است، به همین دلیل طرح جایگزینی خودروهای فرسوده تقریبا متوقف شده است و طرح خروج نقدی این خودروها نیز با کندی اجرا می‌شد. همچنین ناچیز بودن مبلغ دریافتی بابت اسقاط خودرو فرسوده و نامناسب بودن تسهیلات پرداختی از دیگر موانعی بود که موجب عدم اقبال مردم به تعویض خودروهای فرسوده بوده است. هرچند طرح جدید وزرات صنعت شرایط بهتری را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد اما به همین میزان قدرت خرید و معیشت مردم نیز افت کرده است و ممکن است به جای تعویض خودروی فرسوده خود در ازای دریافت وام با سود 16 درصد هنوز هم ترجیح دهند خودروی فرسوده خود را نگه دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha