سه‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 171606

رئیس تیم جراحی پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هم اکنون اولین عامل نارسایی کبد، هپاتیت است گفت: طبق آمارکارشناسان در آینده اولین خطری که کبد را تهدید می کند، بیماری کبدچرب خواهد بود.

سلامت نیوز:رئیس تیم جراحی پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه هم اکنون اولین عامل نارسایی کبد، هپاتیت است گفت: طبق آمارکارشناسان در آینده اولین خطری که کبد را تهدید می کند، بیماری کبدچرب خواهد بود.

«کبد، یکصد گرم وزن دارد که کمتر از پنج درصد آن از چربی تشکیل شده و اگر چربی بیش از پنج درصد شود، آنگاه به آن کبد چرب اطلاق می شود.»
دکترعباس ربانی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: بیماری کبدچرب در پی مصرف انرژی بیش از حد، چاقی، تنبلی و کم بودن ورزش و فعالیت، بروز پیدا می کند و درجه بندی دارد.
وی اظهارکرد: کبد دومین عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد کردن تمام مواد غذایی و نوشیدنی مصرف شده از صافی است که این بدان معناست که کبد فاکتورهای مضر مواد غذایی را گرفته و آنها را به صورتی بدون ضرر وارد سیستم های دیگر بدن می کند. 
به گفته وی، کبد به طور طبیعی خود را توسط سلول هایی ترمیم و پاکسازی می کند اما اگر فاکتورهای منفی وارد شده باشد در این کار اختلال رخ می دهد.
وجود چربی در کبد هر انسانی طبیعی است اما اگر کبدی دارای 5 تا 10 درصد چربی باشد کبد چرب نامیده می شود.
رئیس تیم جراحی پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: کبد چرب علائم ندارد و در بسیاری از مواقع، بیماران به صورت اتفاقی با انجام آزمایش یا سونوگرافی متوجه آن می شوند؛ کبد چرب به سادگی از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است.
ربانی افزود: هنگامی که کبد از کار بیفتد علائمی مانند ضعف، بی حالی ، خستگی بیش از حد، خواب آلودگی و کاهش وزن به تدریج در فرد بیمار ظاهر می شود؛ در کبد چرب چون غذاها خوب متابولیز نشده و سموم از طریق کبد دفع نمی شوند ، فرد دچار لاغری می شود.
وی ادامه داد: تغذیه ناسالم یکی از عوامل خطر ابتلا به کبدچرب محسوب می شود و متاسفانه در ایران ، افراد پرخور ، زیاد داریم.
رئیس تیم جراحی پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: آمار مبتلایان به کبد چرب در ایران قابل توجه است؛ می توان با کاهش وزن، تغذیه مناسب و ورزش از بروز کبد چرب پیشگیری کرد؛ در تغذیه سالم علاوه برحجم غذا باید به نوع غذا نیز توجه کرده و ازمصرف فست فود و هله هوله (چیپس و پفک) پرهیز شود.
ربانی گفت: هم اکنون شایع ترین عامل پیوند کبد، هپاتیت بوده اما خوشبختانه این بیماری با واکسیناسیون کنترل شده است اما در صد قابل توجهی از افرادی که واکسیناسیون انجام نداده اند، مبتلا به هپاتیت می شوند و خودشان نمی دانند و این بیماری را انتقال می دهند.
وی، بیماری های بدخیم مادرزادی و سرطان و همچنین عوامل ناشناخته را از دیگر دلایل ابتلا به نارسایی کبد برشمرد و یادآور شد: تا 40 سال پیش، مهم ترین عامل نارسایی کبد، گرسنگی و سوء تغذیه بود اما امروز این موارد بسیار کم است.
ربانی اضافه کرد: یکی از مهم ترین عوامل نارسایی کبد در کشورهای پیشرفته مصرف مشروبات الکلی است که این عامل در ایران ، تقریبا کم رنگ است.
پیش از این برخی از دست اندرکاران بیماری های کبد و گوارش تخمین زده بودند که 30 تا 40 درصد مردم کبد چرب دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha