پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 171759

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مایعات، مواد غذایی حاوی ویتامین E،C،D و همچنین مصرف هفتگی ماهی و لبنیات را برای کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن مفید عنوان کرد.

برای مقابله با عوارض آلودگی هوا چه بخوریم؟

سلامت نیوز: سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان، مایعات، مواد غذایی حاوی ویتامین E،C،D و همچنین مصرف هفتگی ماهی و لبنیات را برای کاهش عوارض آلودگی هوا بر بدن مفید عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر هدایت حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره تغذیه صحیح در روزهای آلودگی هوا گفت: آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها، هرچند وقت یک ‌بار به دلیل بالا رفتن آلاینده‌ها و پدیده گلخانه‌ای به حد بحرانی می‌رسد که با تغذیه سالم و مصرف بیشتر مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می‌توان عوارض ناشی از آن را به حداقل رساند.

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین E،C،D، فلاونوئیدهای گیاهی، بتاکاروتن و سلنیوم که دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان هستند و به دلیل خواص سلامت بخشی که دارند به طور موثری از بروز آسیب به دستگاه تنفسی جلوگیری کرده و اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهند.


وی افزود: ویتامین E در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز و پهن برگ‌ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو موجود است. از منابع ویتامین C نیز می‌توان به انواع مرکبات، کلم‌ها، طالبی و خربزه، فلفل دلمه‌ای، اسفناج، سیب زمینی و شلغم اشاره کرد. سیب نیز در میان انواع میوه هایی که وجود دارد بیشترین تاثیر را بر سلامت دستگاه تنفسی دارد و در بهبود فعالیت این ارگان تاثیرگذار است.


به گفته حسینی، سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم، کدو تنبل، طالبی، انبه، فلفل و زردآلو حاوی بتاکاروتن هستند و سلنیوم را هم می‌توان در نان و غلات سبوس‌دار و غذاهای دریایی یافت.
سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور یکی دیگر از توصیه‌های تغذیه‌ای جهت کاهش تاثیر آلاینده‌ها بر بدن را مصرف سه لیوان شیر کم چرب، مصرف مداوم مایعات و همچنین سه وعده ماهی در هفته عنوان کرد و ادامه داد: ماهی به دلیل داشتن مواد آنتی‌اکسیدانی و امگا 3 جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را می‌گیرد و مانع از تخریب سلول‌های حیاتی بدن می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha