رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اظهار کرد: مهمترین عامل در بروز رفتارهای مجرمانه در میان شهروندان بی اعتمادی میان مردم، قانون و مجریان قانون است.

سلامت نیوز:رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران اظهار کرد: مهمترین عامل در بروز رفتارهای مجرمانه در میان شهروندان بی اعتمادی میان مردم، قانون و مجریان قانون است.


به گزارش سلامت نیو به نقل از ایلنا،کوروش محمدی در ارتباط با دلایل افزایش بروز رفتار مجرمانه در یک جامعه، ضمن اشاره بر تاثیر رفتار حاکمیت بر ارتکاب جرم در جامعه گفت: اگر عدالت اجتماعی در جامعه به درستی اعمال نشود افراد به سمت بی انضباطی می‌روند. بی‌عدالتی، تبعیض و توزیع نابرابر فرصت‌ها سبب کمرنگ شدن قانون در جامعه می‌شود.


وی با اشاره به اینکه بعضی رفتارها در دولت می‌تواند منشا بروز رفتارهای مجرمانه در جامعه باشد؛ ادامه داد: اگر دستگاه‌های حاکم و مجریان قانون خود نسبت به قانون بی‌توجه باشند و از قوانین فاصله بگیرند می‌تواند باعث ظهور رفتارهای مجرمانه در جامعه شود.


محمدی با تاکید بر اینکه امروزه در بسیاری موارد قانون ملاک نیست و روابط بر ضوابط حاکم شده است؛ گفت: وقتی  مجریان قانون قوانین را نقض می‌کنند و واژه پارتی‌بازی در سیستم شکل می‌گیرد افراد ترغیب می‌شوند که خود حق خود را بگیرند. به بیان دیگر افراد نسبت به قانون بی‌اعتماد می‌شوند و زمانی که این بی‌اعتمادی میان دولت، مجریان قانون و مردم اتفاق می‌افتد مردم سعی می‌کنند خودشان حقوق خود را مطالبه کنند. بنابراین افراد به جای مراجعه به قانون خود وارد عمل شده و برای احقاق حقوقشان دست به ارتکاب جرم می‌زنند و اقداماتی انجام می‌دهند که موجب تعرض به حقوق دیگران می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه  اگر عدالت اجتماعی در بخش‌هایی از جامعه وجود نداشته باشد؛ فقر، بیکاری و آسیب‌های اجتماعی با یکدیگر پیوند می‌یابند و افراد را به سمت بی‌انضباطی‌های اجتماعی و ایجاد آنومی سوق می‌دهند؛ خاطرنشان کرد: اگر بی‌عدالتی و بی‌انضباطی‌های اجتماعی در سطح جامعه افزایش یابد، افراد از تابعیت قوانین سرباز می‌زنند و به سمت بی‌نظمی‌های اجتماعی و انجام رفتارهای مجرمانه حرکت می‌کنند.


این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه جامعه ما تا رسیدن به آنومی فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: اما نشانه‌های آن را در بی‌انضباطی‌های اجتماعی مانند نحوه رانندگی افراد یا اقداماتی که افراد برای تضییع حقوق یکدیگر انجام می‌دهند، مشاهده می‌کنیم.


محمدی اضافه کرد: وقتی جامعه با اختلاس‌های میلیاردی  مواجه می‌شود دچار التهاب شده و مردم احساس می‌کنند افرادی حق آنها را پایمال کرده‌اند و منتظر برخورد حاکمیت با مجرمان می‌شوند که اگر این برخوردها رضایت‌بخش نباشد می‌تواند مردم را نسبت به قانون بی‌اعتماد کند.


وی تصریح کرد: مهمترین عامل بروز رفتارهای مجرمانه در میان شهروندان بی‌اعتمادی میان مردم، قانون و مجریان قانون است.


رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی با اشاره به بالا بودن آمار جرایم در  کشور گفت: در این میان نکته مثبتی نیز وجود دارد و آن بالا بودن امنیت اجتماعی جامعه است. امروز در کشور ما مردم به راحتی در اماکن عمومی رفت و آمد می‌کنند که به دلیل توان دفاعی و امنیتی کشور است.


محمدی با بیان اینکه وجود برخی از جرایم به مسئله احساس امنیت یا احساس ناامنی در افراد بازمی‌گردد، گفت: برخی از رفتارهای مجرمانه ناشی از رفتارهای فردی و بیماری‌های روحی در افراد است. چنانکه بروز برخی از جرایم جنسی که به عنوان تجاوز به عنف شناخته می‌شود، می‌تواند ناشی از رفتارهای مجرمانه باشد.


وی با تاکید بر اینکه در جامعه ما احساس امنیت اجتماعی نه چندان بالا و نه خیلی پایین است، ادامه داد: برخلاف احساس امنیت متوسط؛ امنیت اجتماعی در کشور ما بالاست. احساس امنیت با امنیت تفاوت دارد و احساس ناامنی اجتماعی ناشی از التهاب است. به عنوان مثال در اصفهان دو مورد اسیدپاشی داشتیم اما احساس ناامنی ایجاد شده به دلیل این حادثه بسیار فراتر از حادثه بود.


این آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه احساس امنیت اجتماعی در جامعه پایین نیست اما در وضعیت آسیب‌پذیری قرار دارد، اظهار کرد: دلیل این موضوع فضای بی‌نشاط جامعه  و همچنین ضعیف بودن اطلاع‌رسانی میان متولیان امنیتی و انتظامی جامعه و مردم است.


محمدی تصریح کرد: در حوزه رفتارهای مجرمانه گاهی اطلاع‌رسانی بسیار ضعیف اتفاق می‌افتد، چنانکه در حادثه اسیدپاشی اصفهان اگر اطلاع رسانی به صورت دقیق انجام می‌شد التهاب کمتری به وجود می‌آمد.


رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی با تصریح بر اینکه گاهی امنیتی کردن فضای جرایم می‌تواند باعث ایجاد احساس ناامنی شود، خاطرنشان کرد: بهتر است جامعه را به سمت ایجاد نشاط و کاهش التهاب‌های ناشی از برخی از ناامنی‌های کاذب هدایت کنیم.


وی افزود: ما جامعه‌ای تقریبا توسعه یافته هستیم و از حالت نیمه صنعتی به صنعتی شدن رسیده‌ایم، بنابراین وجود آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت و سستی‌های موجود در ساختارهای اجتماعی در جامعه‌ای 80 میلیونی طبیعی است؛ اما ما به عنوان جامعه‌ای اسلامی، اخلاقی و ایدئولوژیک می‌گوییم آمار آسیب‌های اجتماعی ما بالاست و در چنین جامعه‌ای نمی‌توانیم فقر، بیکاری و طلاق را در این اندازه تحمل کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha