از بیماری آرتروز رنج می‌برید؟ آیا دیسک کمر و سیاتیک دارید؟ آیا ناراحتی گوارشی آزارتان می‌دهد؟ کوتاهی قد اذیت تان کرده و اعتماد به نفس‌تان به همین خاطر از بین رفته است؟ چاقی باعث شده که نتوانید در کارهایتان موفق باشید؟ آیا به ناتوانی جنسی مبتلا هستید؟ آیا می خواهید حجم اندامتان بسرعت افزایش یابد؟ آیا به مواد مخدر جدید و روانگردانها معتادید؟ ما همه این دردها را با یک قرص درمان می‌کنیم. فقط با ارسال یک پیامک، قرص معجزه‌گر را در منزل تحویل بگیرید و از فردا از شرّ بیماریتان خلاص شوید.

مخلوطی خطرناک در داروهای ماهواره‌ای

سلامت نیوز: از بیماری آرتروز رنج می‌برید؟ آیا دیسک کمر و سیاتیک دارید؟ آیا ناراحتی گوارشی آزارتان می‌دهد؟ کوتاهی قد اذیت تان کرده و اعتماد به نفس‌تان به همین خاطر از بین رفته است؟ چاقی باعث شده که نتوانید در کارهایتان موفق باشید؟ آیا به ناتوانی جنسی مبتلا هستید؟ آیا می خواهید حجم اندامتان بسرعت افزایش یابد؟ آیا به مواد مخدر جدید و روانگردانها معتادید؟ ما همه این دردها را با یک قرص درمان می‌کنیم. فقط با ارسال یک پیامک، قرص معجزه‌گر را در منزل تحویل بگیرید و از فردا از شرّ بیماریتان خلاص شوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، شاید شما که اکنون این مطلب را می‌خوانید، برایتان سخت باشد که بپذیرید عده‌ای در جامعه ما با همه رشدی که در افزایش سطح سواد و تحصیلات رخ داده، این حرفها را براحتی باور کنند و بقول معروف دست به تلفن شده و پیامک ارسال دارو بفرستند. اما این یک واقعیت کاملا قابل باور است. این را دست کم از روی پرونده‌هایی که در دادسرای بهداشت و درمان مطرح است، می‌توان براحتی ابراز کرد.

دکترمحمدمهدی سعادت، دکترداروساز در "داروخانه شفا" در غرب تهران، می گوید: از نظر علم داروسازی، بشر هنوز نتوانسته به جایگاهی برسد که با یک قرص یا کپسول، بیماریهای صعب‌العلاجی مثل آرتروز، دیسک، سیاتیک، بیماری‌های گوارشی و قلبی و ... را درمان کند. شاید این اتفاق در دهه‌های آینده رخ دهد؛ اما امروز تبلیغ چنین داروهایی را بیشتر باید درکتابها و فیلمهای علمی- تخیلی جستجو کرد. فرآیند درمان بسیاری از بیماریهایی که از آن نام بردم، فرآیندی طولانی است که با مصرف داروهای مختلف و با انجام فعالیتهای مکمل ورزشی و رژیمی از انواع پرهیزهای عملیاتی و غذایی امکان‌پذیر است. هر کسی که مختصری در عرصه پزشکی تجربه داشته باشد، می داند که لاغری، تناسب اندام، زیبایی، درمان بیماریهایی چون آرتروز و دیسک و بیماریهای قلبی و... روالی دارد که چند ماه و گاه چندسال به طول می‌انجامد و هرگز تاکنون به این سطح از دانش پزشکی نرسیده‌ایم که این موارد را در چند لحظه و چند دقیقه انجام دهیم.بنابراین باور کردن این تبلیغات، نشانه بی‌اطلاعی شدید افراد از اصول اولیه دارویی و پزشکی است. جالب است بدانید که چنین داروهای معجزه‌آسایی در هیچ داروخانه اروپایی عرضه نمی‌شود و تنها کشورهای درحال توسعه، محلی برای جولان این گونه داروها هستند که هرگز به صورت مجاز وارد کشور نمی‌شوند و راه ورودشان، قاچاق داروست که منجر به نگهداری آنها در شرایط غیربهداشتی و خطرناک می‌شود.

مخلوط خطرناک سلکوکسیب در داروهای ماهواره‌ای

مواد تشکیل دهنده بسیاری از داروهای ماهواره‌ای مخلوطی از انواع مسّکن‌هاست که به طرز ناشیانه و غیرعلمی و حتی غیربهداشتی به وسیله افراد غیرمتخصص در محیط‌های غیراستریل با هم مخلوط شده و در پوششهای مختلف دارویی قرار گرفته است.

این را یک کارشناس دارویی در دادسرای ویژه جرایم پزشکی می گوید. وی که تصریح می کند بدلیل دستور مقام مافوق حق مصاحبه با رسانه‌ها را ندارد، بدنبال اصرار خبرنگار ما فقط چند جمله می گوید:"دارویی مثل سلکوکسیب در بسیاری از مخلوطهایی که از داروهای ماهواره‌ای کشف می شود، وجود دارد. این دارو که با نام تجاری سلبرکس شناخته می شود، دارویی ضد التهابی غیر استروئیدی است که از طریق کاهش هورمون هایی که باعث التهاب و درد در بدن می شوند کار می کند و در درمان پولیپ های ارثی در روده بزرگ نیزمورد استفاده قرار می گیرد.

وی می افزاید: ما در پروتکل‌‌های این دارو داریم که قبل یا بعد از عمل جراحی بای پس عروق کرونر هرگز نباید از این دارو استفاده کرد. همچنین  مبتلایان  به بیماری های قلبی، نارسایی احتقانی قلب، فشار خون بالا، زخم معده یا خونریزی معده، بیماری‌های کبد و یا بیماری کلیه،تشنج، آسم، پولیپ در بینی،خونریزی و یا اختلال در لخته شدن خون نباید از این دارو استفاده کنند. بعلاوه مصرف سلکوکسیب (سلبرکس) در دوران بارداری و شیردهی باید با نظر پزشک انجام شود. سلبرکس در 3 ماه آخر بارداری ممکن است به جنین آسیب برساند.سلکوکسیب می تواند از شیر مادر عبور می کند و در کودک شیرخوار تاثیر بگذارد. اما همانطور که گفتم این دارو به دلیل اثر مسّکنی که دارد، در بسیاری از داروهای ماهواره‌ای دیده می‌شود و بسیاری از گروه‌های خطری که از آنها یاد کردم، ممکن است تحت تاثیر تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای آن را تهیه و مصرف کنند و به عوارض خطرناک آن دچار شوند.

اغوای تبلیغات

لاغری همراه با کشیده شدن پوست! سوپر اسلیم- لاغری سریع و بدون دردسر دیگر افسانه نیست چون یک مکمل غذایی بسیار مؤثر در کنار شماست. این محصول با ترکیبات فراوری شده تنها کپسول و یا مکمل غذایی در دنیا می باشد که کاملا بی خطر و بدون عوارض می باشد. محصولی بسیار عالی و اعجاب انگیز برای کشیدن و جمع کردن پوست بدن و همچنین لاغری موضعی و چربی سوز عالی .

رژیم نگیرید؛ ورزش نکنید؛ دارو بخورید!آیا می دانید کم نکردن وزن شما درنتیجه این است که شما فقط می خواهید بارژیم و ورزش کاهش وزن داشته باشید؟ قرص لاغری ریلاکر یک محصول کاملا موثر وپیشرفته با فرمول کامل ومواد تشکیل دهنده کلیدی که از لحاظ علمی به اثبات رسیده است بهترین محصول درزمینه کاهش وزن ولاغری می باشد. دارای 8 نوع ویتامین ومواد معدنی جهت شادابی پوست.

پرپشت کردن مو فقط در چند ثانیه!عرض چند ثانیه موهای پرپشت داشته  باشید . با پودر  تاپیک، پودر پرپشت‌کننده  مو در چند ثانیه موهایی پر پشت داشته باشید.محصول  آمریکا پودر تاپیک TOPPIK پرپشت کننده  مو در 30 ثانیه. 100%  تضمینی

رفع چین و چروک در یک دقیقه!کرم برطرف‌کننده چین و چروک صورت. با چند بار مصرف از شر چین و چروک‌های صورت خود رها شوید و دوباره جوانی را تجربه کنید، محلول از بین‌برنده لک‌های صورت در عرض چند روز، کرم چندکاره ... برطرف‌‍ کننده چین و چروک از بین‌برنده لک‌های صورت و جوان‌سازی پوست کرم معجزه‌آسای قرن.

رواج تبلیغات بعد از اطلاع‌رسانی‌های بسیار

هنوز هم تبلیغات گسترده انواع داروها و مکمل‌ها در شبکه‌های مختلف ماهواره‌های فارسی‌زبان، درست مثل گذشته رایج است. اغلب این تبلیغات حول محور محصولات چاقی، رفع مشکلات جنسی، افزایش قد و مشکلات پوست و مو دور می‌زنند. تبلیغاتی که هنوز هم پس از اطلاع‌رسانی‌های بسیاری که درباره آنها صورت گرفته، عده‌ای را دست به موبایل می‌کند تا با ارسال پیامک به شماره اعلام شده، شفای بیماری‌های لاعلاج خود را از داروهایی بخواهند که بدون معاینه بیمار تجویز می‌شود.

 

شیادان، محتوای کپسول‌ها را مخلوط می‌کنند

داروهای معجزه‌گری که در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای، تبلیغات آنها پولهای هنگفتی را به جیب گردانندگان آنها واریز می کند، اغلب، چیزی نیستند جز مخلوط خطرناک محتوای کپسولها و قرصهای مختلفی که در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند؛ مخلوطی که در عین حساس بودن میلی‌گرم مواد آنها، به وسیله افراد بیسواد و شیاد حتی بدون رعایت بهداشت فردی و با دستهای آلوده تهیه شده و در لفافهای کپسولهایی که مارکهای جهانی دارند، ریخته می شود و در منزل متقاضیان به آنها عرضه میگردد. این داروها، نه‌تنها دارنده استانداردهایی همانند  "اف دی ای" که استانداردهایی شناخته شده و معتبر هستند، نمی باشد، بلکه اساسا مقوله‌ای به نام استاندارد، شامل آنها نمی‌شود.

 
خلافکاران بیسواد در نقش پزشکان مشاور داروهای ماهواره‌ای

یکی از پرونده‌های جالب داروهای ماهواره‌ای در دادسرای ویژه جرایم پزشکی، مورد است که "احسان نعمتی"، وکیل یکی از شاکیان درباره آن توضیح می‌دهد. او میگوید:" در این پرونده موکل بنده تحت تاثیر کوتاه بودن نسبی قدش و تبلیغات آنچنانی ماهواره‌ای برای بلندی قد قرارمی‌گیرد و از طریق تماس با شماره پیامک اعلام شده و پرداخت مبلغی قابل توجه دارو را تهیه میکند تا همانطور که در شبکه ماهواره‌ای اعلام شده، ظرف یک ماه 10 سانتیمتر به قدش افزوده شود. بعد از خریدن دارو، از طریق بروشوری که در آن بوده، به موکل بنده اطلاع داده میشود که باید با پیامکی دیگر تماس بگیرد و مشاوره دارویی انجام شود تا مشخص شود که چقدر و چطور باید این دارو را مصرف کند. در این روند هم از موکل بنده مبلغی دیگر دریافت میشود. سپس موکل بنده دارو را مصرف میکند و ظرف چند روز عوارض شدید روحی آن خودنمایی میکند. بطوریکه وی دچار ترسهای شدید میشود و به تشخیص روانپزشک معلوم میشود که وی به نوعی از "اختلال پانیک" دچار شده که از عوارض مصرف داروی ماهواره‌ای بوده است. پس از آن موکل بنده مراحل قضایی را آغاز میکند و خوشبختانه با جدیت ضابطان محترم قضایی، متهم که فردی بدون هیچگونه تحصیلات دانشگاهی بوده، شناخته میشود و اعتراف میکند که این دارو را با ترکیب داروهای خارجی که ادعای بلندی قد را داشته‌اند تولید کرده و بدون توجه به هیچ استاندارد پزشکی ترکیب را انجام داده است. نکته جالب توجه هم این است که ایشان با اجاره کردن یک دفترکار، از افرادی که سوابق استفاده از مواد مخدر و حتی خرید و فروش آن را داشته‌اند، بعنوان تیم مشاوران پزشکی استفاده کرده است تا درمورد نحوه مصرف دارو به مردم مشاوره بدهند."

مخلوط مکمل چربی‌سوز قاچاق با بوی متعفن

بازرس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، خاطره‌ای تکان‌دهنده از یکی از بازرسی‌های خود بازگو می‌کند: ما در جریان یکی ازبازرسی‌هایمان با موردی برخورد کردیم که یکی از عوامل تهیه و توزیع داروها، یک مکمل چربی سوز فاسد قاچاق را که بوی بسیار نامطبوعی هم داشت از بسته بندی اولیه خارج و با پودر چربی سوز دیگری مخلوط کرده و در داخل کپسول‌های جدید و بسته بندی‌های متفاوت قرار می‌داد. این فرد دستگیر شد و پرونده او در اختیار دادسرای ویژه جرائم پزشکی قرار گرفت.

ماده روانگردان شیشه بجای قرص لاغری

بررسی‌های بازرسان دارویی نشان میدهد که قرص های ماهواره‌ای "ریلاکر"، "نوتری فیت" و "مجیک اسلیم"، "اسلیمینگ"، " شنگ یو آن فانگ" و"بوتانیکال اسلیمینگ" که عملکردشان، سوزاندن چربی و کالری در بدن معرفی شده، حاوی ترکیبات آمفتامین(شیشه)، افدرین وکافئین هستند. مصرف داروهای محتوی آمفتامین از نظر پزشکان باعث افزایش انبساط عروقی و افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، سکته های قلبی و مغزی می شود وبه بیان دیگر ازعوارض آنها می توان به لرزش، حمله قلبی، سکته، افزایش فشار خون، سیروز کبدی و تخریب بافت عضلانی اشاره کرد.

دروغ آشکاری که تبلیغات داروهای ماهواره‌ای تکرار می‌کنند

در میان دروغهای ریز و درشتی که بطورکلی در تبلیغات ماهواره‌ای شاهد آن هستیم، یک دروغ شاخدار هم در تبلیغ داروهای ماهواره‌ای بکرات شنیده می‌شود. دکتر"محمدمهدی سعادت" داروساز، درباره این دروغ، چنین میگوید:

"ما در علم داروسازی یک گزاره مهم داریم و آن این است که هیچ دارویی، بدون عوارض نیست. اصلا یکی از شاخه‌های داروسازی، به مقوله کنترل عوارض دارویی مربوط میشود. آنوقت در تبلیغات داروهای ماهواره‌ای این جمله را بارها و بارها می‌شنویم که می‌گویند فلان دارو فاقد هرگونه عوارض است و مردمی که با این دانش آشنایی ندارند هم این حرف را باور میکنند. دروغ دیگری که میگویند این است که این داروها مجوز وزارت بهداشت ایران را دارد. این دروغ دیگر آنچنان بزرگ است که واقعا گفتنش جرات میخواهد. به هرحال باید با همین دروغها افراد را فریب دهند تا مثل چند سال پیش، چند نفر را با مصرف داروی اسلیمینگ به کام مرگ ببرند."

تغییر شگرد شیادان

اسماعیل متین، کارشناس دارویی دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: "برخی برخوردهای قضایی که با فروشندگان غیرمجاز دارو در کشور صورت گرفت، باعث نشد عرضه داروهای ماهواره‌ای متوقف شود؛ بلکه روش و شگرد شیادان را عوض کرد. آنها دیگر کمتر شماره تلفن اعلام می‌کنند تا از طریق آن بدام بیفتند. معدود شماره تلفن‌های اعلامی در این تبلیغات هم تلفن‌های اعتباری هستند که سیمکارت آنها دست دوم است؛ یعنی استفاده کننده نهایی، هیچ ردی از خود باقی نگذاشته است. اما اغلب این داروها از طریق سامانه‌های پیامکی ثبت نشده، تبلیغ و بازاریابی می‌شوند که مفرّ مناسبی برای شیادان است تا بدون ریسکِ گیر افتادن یا با ریسک بسیار کمتر به فعالیت مخرب خود ادامه دهند."

برخورد قانونی صورت می‌گیرد

روند برخورد قانونی با داروهای بدون مجوز، روالی است که از دهه‌های پیش در کشور وجود داشته؛ اما برخورد با داروهای ماهواره‌ای، بدلیل شدت تاثیر آنها بر فضای تبلیغاتی کشور، بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر ‌ اگر محصولی مجوز نداشته باشد با همکاری پلیس، محل تهیه و توزیع آن را شناسایی کرده و ماموران افراد خاطی را بازداشت می‌کنند.

کارشناس بازرسی ویژه سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگارسایت "سلامت‌آنلاین توضیح میدهد که بر اساس روال فعلی وزارت ارشاد شماره‌هایی را که در تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای برای تبلیغ دارو اعلام می‌شود، برای بررسی محصولات و پیگیری‌های لازم به سازمان غذا و دارو ارائه می‌کند و پس از بررسی‌های لازم، این اطلاعات بصورت کاربردی در اختیار مراجع قضایی قرار می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha