یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 173205

آلودگی هوا معضلی است كه در سال‌های اخیر نفس همه را تنگ كرده است. آلودگی هوا تعبیری است كه گواه وجود مشكلات متعدد در زمینه‌های مدیریتی، اجرایی و فرهنگی جامعه است. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده درباره معضل آلودگی هوا 14وزارتخانه و سازمان درگیر آن هستند. این در حالی است كه در شرایط اضطرار فقط نام برخی از این سازمان‌ها شنیده می‌شود و دیگر سازمان‌ها نیز نه تنها برای رفع مشكل آلودگی هوا اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند كه با انداختن توپ به زمین دیگر سازمان‌ها از وظایف محوله در این زمینه شانه خالی می‌كنند.

سلامت نیوز:آلودگی هوا معضلی است كه در سال‌های اخیر نفس همه را تنگ كرده است. آلودگی هوا تعبیری است كه گواه وجود مشكلات متعدد در زمینه‌های مدیریتی، اجرایی و فرهنگی جامعه است. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده درباره معضل آلودگی هوا 14وزارتخانه و سازمان درگیر آن هستند. این در حالی است كه در شرایط اضطرار فقط نام برخی از این سازمان‌ها شنیده می‌شود و دیگر سازمان‌ها نیز نه تنها برای رفع مشكل آلودگی هوا اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند كه با انداختن توپ به زمین دیگر سازمان‌ها از وظایف محوله در این زمینه شانه خالی می‌كنند.


به گزارش سلامت نیوز، محمد درویش- مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در روزنامه آرمان نوشت: آلودگی هوا معضلی است كه در سال‌های اخیر نفس همه را تنگ كرده است. آلودگی هوا تعبیری است كه گواه وجود مشكلات متعدد در زمینه‌های مدیریتی، اجرایی و فرهنگی جامعه است. بنا بر بررسی‌های انجام‌شده درباره معضل آلودگی هوا 14وزارتخانه و سازمان درگیر آن هستند. این در حالی است كه در شرایط اضطرار فقط نام برخی از این سازمان‌ها شنیده می‌شود و دیگر سازمان‌ها نیز نه تنها برای رفع مشكل آلودگی هوا اقدام خاصی را انجام نمی‌دهند كه با انداختن توپ به زمین دیگر سازمان‌ها از وظایف محوله در این زمینه شانه خالی می‌كنند. مهم‌ترین اقدام برای حل معضل آلودگی هوا بررسی و تصویب لایحه مقابله با آلودگی هوا از سوی نمایندگان مجلس است. این لایحه بیش از یك سال است كه از سوی دولت برای مقابله با آلودگی هوا برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شده است.

در 15 ماه گذشته سازمان حفاظت محیط زیست در این لایحه پیش‌بینی نارسایی‌های موجود در زمینه آلودگی هوا و حل معضل آلودگی هوا در تهران و دیگر كلان‌شهرهای كشور را ارائه داده است. در این لایحه مشخص شده است كه 14 نهاد، سازمان و وزارتخانه باید در زمینه بهبود وضعیت هوا به وظایف خود عمل كنند. با توجه به اینكه آلودگی هوا برای نمایندگان مجلس پراهمیت است و آنها به نشانه همدردی با مردم در روزهای آلوده با ماسك در صحن بهارستان حضور پیدا می‌كنند، بهتر است آنها به جای ماسك زدن لایحه مقابله با آلودگی هوا را خارج از نوبت مورد بررسی قرار دهند. آنها می‌توانند همچون بسیاری از پارلمان‌های دنیا در موارد اضطرار در نوبت بعد از ظهر یا شب اقدام به تشكیل جلسه اضطرار كنند. نمایندگان مجلس می‌توانند به این ترتیب به طور عملی به مردم نشان دهند تا چه اندازه نسبت به وظایف نمایندگی خود اشراف داشته و برای جان مردم ارزش قائل هستند. با توجه به اینكه در این لایحه طی صدها ساعت كار كارشناسی تمامی موارد برای مقابله با آلودگی هوا در كلان‌شهر‌ها مورد شناسایی و ارزیابی قرار گرفته است، از طریق آن می‌توان به حل معضل آلودگی هوا در كلان‌شهرهای كشور همت گماشت. به این ترتیب آلودگی هوا در اصفهان، مشهد، تبریز، اراك و قم حل و فصل می‌شود.

همه سازمان‌های ذی‌ربط در مقابل آلودگی

در لایحه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه مقابله با آلودگی هوا كه به تایید دولت رسیده تمامی عوامل آلوده‌كننده هوا مورد بررسی قرار گرفته است. برای مثال در این لایحه موتورسیكلت‌ها باید به تدریج از چرخه حمل و نقل شهری حذف شوند یا روند تراكم فروشی در تهران و دیگر كلان‌شهرهای كشور متوقف شود. برای حذف خودروهای فرسوده از سیستم ناوگان شهری هم تمهیدات لازم اندیشیده شده است تا به این ترتیب وزارت نفت برای تامین انرژی نیروگاه‌های خود مجبور به استفاده از مازوت نباشد. همچنین در این لایحه نقش نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش و همه سازمان‌های تاثیرگذار در كاهش آلودگی هوا مورد بررسی قرار گرفته است. با این تفاسیر تنها راه نجات از آلودگی هوا و مشكلات ناشی از آن تصویب لایحه مقابله با آلودگی هواست. هم‌اكنون 15 ماه از تقدیم این لایحه به مجلس می‌گذرد و امید است در زمان باقیمانده از عمر مجلس نهم این لایحه بررسی شود.

كمپین چالش دمای 18 درجه

برای مقابله با مشكل آلودگی هوا در كلان‌شهرها باید شهروندان در این اماكن نشان دهند كه برای مقابله با آلودگی هوا فقط نباید منتظر اندیشیدن تمهیدات از سوی دولت بود، بلكه هر یك از افراد باید نقش خود را برای مقابله با آلودگی هوا ایفا كنند. هم‌اكنون دوستداران محیط زیست برای كاهش آلودگی هوا دو كمپین با عنوان كمپین چالش دمای 18 درجه و كمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو را تشكیل داده‌اند. در كمپین چالش دمای 18 درجه از همه شهروندان خواسته شده تا دمای منازل خود را در دمای 18 درجه سانتی گراد تنظیم كنند و در كمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز در روزهای سه‌شنبه نباید از خودروهای شخصی استفاده كرد و به جای آن باید از وسایل نقلیه عمومی، دوچرخه و... استفاده كرد و به این ترتیب این پیام را به دولت بدهیم كه وقتی خودمان حاضر هستیم از ابزارهای رفاهی به نفع یك كیفیت پایدارتر و درازمدت‌تر زندگی بگذریم به نسبت آنها نیز باید با شتاب بیشتر به وظایف خود عمل كنند.

كانون ریزگردها را دریابید

از شهریور سال 92 تا امروز رفته‌رفته بر تعداد روزهای سالم افزوده شده است. همچنین تعداد روزهای پاك نیز افزایش پیدا كرده است. این روند رو به پیشرفت هم در تهران و هم در دیگر كلان‌شهرها مثبت ارزیابی می‌شود و می‌توان به روند بهبود هوا و روزهای سالم بیفزاید. برای كاهش آلودگی هوا باید از بروز بیابان‌زایی در كشور جلوگیری كرد. اگر اجازه حفر چاه‌های غیرمجاز داده نشود به این ترتیب میزان غلظت چشمه‌های تولید گرد و خاك یا همان ریزگردها با افزایش روبه‌رو نخواهد بود. هم‌اكنون تالاب‌ها و زمین‌های باتلاقی كه قبلا آب داشت، خشكیده‌ است و به نسبت گرد وغبارش قابل حمل است. علاوه بر اینها باید یك كانون دیگر را اضافه كرد كه همانا مراتع تخریب یافته‌ای هستند كه به دلیل خشكسالی و كم آبی در غرب آسیا حتی پوشش گیاهی تنكی هم كه داشتند از بین رفته و به منبع تولید گرد و غبار تبدیل شده است. در كشوری زندگی می‌كنیم كه ریزش‌های آسمانی آن حدود یك سوم میانگین جهانی و تبخیرش 30 درصد بیشتر از میانگین جهانی است. با وجود این، در مسیری حركت می‌كنیم كه ما را از هدف دور می‌كند و تا زمانی كه اصرار برای رسیدن به خودكفایی در بخش كشاورزی در كشور بدون درنظرگرفتن شرایط موجود وجود دارد، نمی‌توان به شرایط مناسبی رسید. باید توجه داشت استحصال انرژی‌های نو، رفتن به سمت و سوی كسب‌وكارهای سبز، تقویت بوم گردی مسئولانه، تقویت زیرساخت‌های توریستی و فرهنگی تاریخی و استفاده از 4600 كیلومتر مرز آبی مزیت‌هایی است كه در كشور می‌تواند درآمد سرانه پایدار ایجاد و در این زمینه گام برداشت، وگرنه با بی‌توجهی به وضعیت اكوسیستم روز به روز بر میزان آلودگی‌ها هوای كشور افزوده می‌شود و در این بین فقط با تشدید بیماری و بروز بیماری صعب العلاج در جامعه رو‌به‌رو خواهیم بود. در واقع امروزه باید برای محیط‌زیست كشور بیش از پیش ارزش قائل شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha