دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 173303

وقتی گرسنه‌اید معمولا به چیز دیگری غیر از غذا و سیر شدن فکر نمی‌کنید و تنها به فکر پر کردن شکم هستید و گاه پیش می‌آید که معجونی از غذاهای مختلف و خوراکی‌های جورواجور را به یکباره و در فواصل نزدیک به هم می‌خورید، بدون این که مطلع باشید آیا این مواد با هم سازگاری دارند یا نه.

سلامت نیوز: وقتی گرسنه‌اید معمولا به چیز دیگری غیر از غذا و سیر شدن فکر نمی‌کنید و تنها به فکر پر کردن شکم هستید و گاه پیش می‌آید که معجونی از غذاهای مختلف و خوراکی‌های جورواجور را به یکباره و در فواصل نزدیک به هم می‌خورید، بدون این که مطلع باشید آیا این مواد با هم سازگاری دارند یا نه.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از چاردیواری ضمیمه روزنامه جام جم، ، گهگاه هم نتیجه این می‌شود که دچار دل‌درد یا حالت تهوع می‌شوید. در واقع، وجود برخی ترکیبات شیمیایی موجود در انواع مواد غذایی ممکن است وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مشکلاتی را ایجاد کنند و با هم سازگاری نداشته باشند. مصرف همزمان برخی مواد غذایی باعث نفخ معده، بالا رفتن قند خون و کاهش جذب مواد مغذی حیاتی برای بدن می‌شود. این نوشتار به برخی غذاهای ناسازگار اشاره دارد.

شیر به همراه چای

چای سیاه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کاهش التهاب کمک می‌کند و به گفته پژوهشگران آکادمی تغذیه و علم تغذیه آمریکا، برای درمان و بهبود علائم بسیاری از بیماری‌های مزمن التهابی از قبیل بیماری‌ قلبی و دیابت موثر است. اما افزودن حتی چند قطره شیر داخل چای، همین خاصیت را از بین می‌برد. در واقع، پروتئین‌های موجود در شیر به آنتی‌اکسیدان‌های چای متصل شده و مانع از جذب آنها در بدن می‌شوند. در این حالت، شیر حتی کلسیم مورد نیاز بدن را نیز تأمین نمی‌کند. کافئین موجود در چای جذب کلسیم را به حداقل می‌رساند. در میان پزشکان توصیه می‌کنند اگر مایلید ماده‌ای به چای اضافه کنید، لیمو را جایگزین کنید که برعکس شیر، جذب آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد.

نان سفید به همراه مربا

شاید یکی از خوشمزه‌ترین ترکیباتی که در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، نان سفید و مربا باشد که با چاشنی کره مصرف می‌شود.

به گفته محققان مرکز پزشکی «وکسنر» دانشگاه ایالت اوهایو، برخی کربوهیدرات‌های ساده باعث بالا رفتن قند خون می‌شوند. در این میان تصور کنید ترکیب دو تا سه نوع کربوهیدرات با یکدیگر مانند نان سفید و مربا، به طور قطع شدت بالا رفتن قند خون را به ویژه در افراد در معرض خطر به دنبال دارد. با این کار، قند خون بالا می‌رود و بدن باید تلاش کند تا با ترشح انسولین از پانکراس، قند خون را کاهش دهد. با پایین آمدن قند خون به طور طبیعی، انرژی بدن کم می‌شود و فرد احساس خستگی و تحریک‌پذیری می‌کند. بروز چنین حالتی در درازمدت باعث نابودی پانکراس شده و علاوه بر دیابت، مقاومت انسولینی را نیز ایجاد می‌کند. کربوهیدرات‌های تصفیه شده را با غلات سرشار از فیبر جایگزین کنید که عملیات هضم را آهسته کرده و قند خون را پایین نگه می‌دارد.

سالاد به همراه سس فاقد چربی

شاید تصور کنید ریختن انواع سس به ویژه سس‌های چرب روی سالاد باعث چاقی شود. ولی به خاطر داشته باشید که می‌توان سس‌های پرچرب را با انواع کم‌چرب جایگزین کرد. مطالعات نشان می‌دهد که با خودداری از مصرف چربی‌ها همراه با سالاد، مانع از جذب مؤثر مواد مغذی سبزیجات می‌شوید. محققان دریافتند کاروتنوئیدها که رنگدانه‌های گیاهی هستند، خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی - عروقی و تحلیل لکه زرد چشم را کاهش می‌دهند، زمانی که به همراه یک ماده چرب مصرف شوند، قدرت جذب آن به مراتب بالاتر می‌رود البته به جای مصرف چربی‌های اشباع و مضر می‌توانید از روغن‌های مفید مانند روغن زیتون و سرکه استفاده کنید.

منبع: foxnews.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha