رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تشریح نگرانی‌های تعرفه‌ای در سال 95، مهم‌ترین پیشنهاد این سازمان را منطقی‌تر کردن تعرفه‌های حوزه سرپایی عنوان کرد.

نگرانی‌های تعرفه‌ای نظام پزشکی برای 95

سلامت نیوز:رییس کل سازمان نظام پزشکی ضمن تشریح نگرانی‌های تعرفه‌ای در سال 95، مهم‌ترین پیشنهاد این سازمان را منطقی‌تر کردن تعرفه‌های حوزه سرپایی عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا زالی  با بیان اینکه در زمینه تعرفه‌های بهداشتی و درمانی قانونگذار تکلیف را مشخص کرده است، گفت: البته در سال‌های اخیر اقدامات تعرفه‌ای بر اساس مبانی قانونی انجام نشده است؛ بطوریکه قانونگذار طبق برنامه پنجم توسعه که هنوز در حال اجراست، اعلام کرده که بازنگری ارزش نسبی خدمات در بخش دولتی، عمومی و خصوصی قبل از اتمام سال اعلام شود. این در حالیست که در سال‌های اخیر این اتفاق رخ نداده است.


وی با اشاره به تاخیرهای قابل توجه در اعلام تعرفه‌های بهداشت و درمان در هر سه بخش دولتی، عمومی و خصوصی در سال‌های اخیر، افزود: نکته مهم دیگر این است که تا کنون مانعی که از رشد تعرفه‌ها جلوگیری می‌کرد، این بود که می‌گفتند از آنجایی که در بودجه سازمان‌های بیمه‌گر مربوطه و مسایل خاص اعتباری آنها از نظر زمانی مساله رشد تعرفه‌ها دیده نشده است، بر این اساس در سال‌های اخیر با ممانعتی برای تحقق تعرفه‌های واقعی مواجه بودیم.


زالی به پیشنهاد وزیر بهداشت در این زمینه اشاره و اظهار کرد: بر این اساس امسال زودتر از موعد همیشگی پیشنهادات‌مان را ارایه کردیم. در حالی‌که در سال‌های گذشته جلسات تعرفه‌ای نظام پزشکی با مشارکت انجمن‌ها، گروه‌های ذیصلاح و کمیسیون تعرفه که از کمیسیون‌های مهم شورایعالی نظام پزشکی است، موضوع را در حدود دی ماه کلید می‌زدیم، اما امسال تقریبا این کار را از اوایل پاییز آغاز کردیم و آن را تا اواخر آذرماه که زمان نهایی شدن ملاحظات بودجه‌ای بود، به پایان رسانده و پکیج پیشنهادی تعرفه شورایعالی نظام پزشکی را به مبادی ذیصلاح از جمله وزارت بهداشت تحویل دادیم.


رییس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اکنون در انتظاریم تا شورایعالی بیمه در اسرع وقت تشکیل جلسه دهد و ما بتوانیم پیشنهادهای مربوط به خودمان را در ابعاد مختلف در شورایعالی بیمه مطرح کنیم.


امواج نگران کننده بودجه‌ای در کمین بهداشت و درمان

زالی با بیان اینکه امواج نگران کننده‌ای از بودجه سال 95 به گوش می‌رسد، افزود: بودجه‌ای که برای حوزه سلامت در سال آتی دیده شده مکفی و مقتضی نبوده و بویژه رشد بودجه سازمان‌های بیمه‌گر کافی نیست. به نظر می‌رسد بر اساس گمانه زنی‌های بودجه‌ای، در بهترین شرایط سازمان‌های بیمه‌گر پایه حداکثر 12 درصد رشد بودجه‌ای داشته باشند.


زالی تاکید کرد: این موضوع با توجه به کسری اعتبارات فعلی سازمان‌های بیمه‌گر مانع بزرگی برای تحقق مشارکت آنها در زمینه رشد تعرفه‌ای است. البته از اکنون نیز سازمان‌های بیمه‌گر اعلام کردند که رشد بودجه‌ای ما مورد نظر و کافی نیست. بویژه اینکه در حوزه سلامت با کسری جدی اعتبارات روبرو بودیم و حتی در سال‌های گذشته کاهش اعتبار را در این حوزه تجربه کردیم، بنابراین این موضوع می‌تواند عاملی برای ایجاد مشکلات اجرایی در زمینه اعتباری شود.


وی همچنین گفت: به هر حال ما وظیفه صنفی خود را از این جهت که در وقت مقتضی پیشنهادات تعرفه‌ای را به مبادی ذیصلاح اعلام کنیم، انجام دادیم. هر سال به ما می‌گفتند که در بودجه موضوع تعرفه را ندیده‌ایم اما امسال این کار زودتر از موعد انجام شد تا بهانه‌ای وجود نداشته باشد. بنابراین ما پیشنهادات‌مان را در قالب یک پکیج ارایه کردیم و کمیسیون تعرفه شورایعالی نظام پزشکی آخرین نظرات خود را در قالب پکیج پیشنهادی اعلام کرده است. بنابراین ما منتظریم تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد.


تاکید بر منطقی شدن ویزیت سرپایی

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه با بیان اینکه پیشنهادهای ما در هشت الی 9 مورد گفته شده‌اند، اظهار کرد: مساله‌ای که در بحث تعرفه‌ها بسیار مهم است، ویزیت سرپایی بوده و ما پیشنهاد رشد منطقی‌تر ویزیت سرپایی را ارایه داده‌ایم. بویژه این موضوع در گروه‌هایی مانند پزشکان عمومی، متخصصین داخلی، متخصصین اطفال، متخصصین عفونی و روانپزشکان بیش از گروه‌های دیگر نیازمند این هستند که در ویزیت سرپایی‌شان بازنگری جدی لحاظ شود.


رشد منطقی در تعرفه‌های هتلینگ و پاراکلینیک

زالی ادامه داد: همچنین رشدی منطقی را در هتلینگ و K جراحی پیشنهاد دادیم. حوزه پاراکلینیک نیز به دلیل مشکلات تعرفه‌ای در چند سال اخیر، حتما نیاز به بازنگری دارد. همگون سازی K مربوطه در گروه‌های مختلف پزشکی، رشد منطقی K و... ازجمله پیشنهادات تعرفه‌ای نظام پزشکی است. البته درست است که در سال گذشته کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات را تغییر دادیم، اما عدد ریالی K کماکان نسبتا ثابت است و ما منطقی شدن آن را هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی پیشنهاد دادیم. البته معتقدیم در هر دو بخش دولتی و خصوصی باید به هتلینگ و تغییرات مولفه‌های اقتصادی هتلینگ نیز مورد توجه قرار گیرد. اینها موضوعات اصلی پکیج پیشنهادی نظام پزشکی است و امیدواریم انجام شوند.


اتفاق ناگوار تعرفه‌ای در سال 94

زالی در ادامه با اشاره به اتفاق ناگوار در حوزه تعرفه‌ای سال 94، گفت: در سال 94 نیز آنچه که در شوارایعالی بیمه تصویب شد، نظر همه گروه‌های پزشکی را تامین نمی‌کرد و تعرفه‌های سال 94 بیشتر با نگاهی حداقلی بسته شد. این درحالیست که همین تعرفه‌ها نیز در هیات وزیران دستخوش تغییراتی شد.


وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به عدم تکرار این اتفاق در سال 95، افزود: امسال از نظر تعرفه‌ای سال خوبی بویژه در حوزه سرپایی نبود. بر این اساس یکی از پیشنهادات مشخص ما در زمینه تعرفه‌ها این است که واقعا درباره ویزیت سرپایی تغییری قابل توجه انجام شود و بویژه گروه‌هایی مانند عفونی، داخلی و اطفال که تقریبا عمده کارشان بر مبنای نسخه نویسی، مطب داری و بحث‌های سرپایی است. امیدواریم این گروهها بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.


مبنای پرداخت ویزیت اصلاح شود

رییس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به نگرانی دیگری در زمینه تعرفه‌ها، گفت: نگرانی دیگر ما این است که در حال حاضر مبنای پرداخت سازمان‌های بیمه‌گر برای ویزیت سرپایی، تعرفه بخش دولتی ست که با تعرفه بخش خصوصی فاصله زیادی دارد. بنابراین پیشنهاد ما این است که در حوزه سرپایی مبنای پرداخت بیمه، تعرفه بخس خصوصی باشد.


زالی تاکید کرد که این کار پرداخت از جیب مردم را کنترل می‌کند. در حال حاضر میزان مراجعه مردم به متخصص بین 1.7 و 2.5 بار است و مراجعه به پزشک عمومی بین 2.3 و 2.8 بار است، یعنی زیر سه بار مراجعه در کشور داریم. بنابراین فکر می‌کنیم که بیمه‌ها با وجود مشکلات اعتباری این قابلیت را دارند که ویزیت سرپایی را بیش از گذشته حمایت کنند. بنابراین این مبنای معیوب باید اصلاح شود و مبنای پرداخت بیمه‌ها در حوزه سرپایی، تعرفه بخش خصوصی قرار گیرد.


وی افزود: در حال حاضر مبنای پرداخت بیمه برای حوزه سرپایی، تعرفه تعیین شده هیات وزیران در بخش خصوصی نیست. حال این ما به التفاوت باعث می‌شود که به بیماران فشار وارد شود. بنابراین راه حل این است که مبنای پرداخت، تعرفه بخش خصوصی شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha