یکی از علامت هایی که بیشتراز دیگر علائم روی محصولات دیده می‌شود، انواع «ایزو»چون ایزو ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۶، ایزو ۱۴۰۰۰ و ایزو ۲۲۰۰۰ هستند. ایزوها سیستم‌هایی برای مدیریت و تضمین کیفیت هستند و فقط منحصر به محصولات غذایی نمی‌شوند. وجود آنها الزاما به معنای بهتربودن محصول نیست و تنها در میان ایزوها، ایزو ۲۲۰۰۰ نشان دهنده کیفیت، بهداشت و سلامت ماده غذایی است.

عکس/دانستنی های مهم درباره علایم روی بسته بندی مواد غذایی

سلامت نیوز: یکی از علامت هایی که بیشتراز دیگر علائم روی محصولات دیده می‌شود، انواع «ایزو»چون ایزو ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۶، ایزو ۱۴۰۰۰ و ایزو ۲۲۰۰۰ هستند. ایزوها سیستم‌هایی برای مدیریت و تضمین کیفیت هستند و فقط منحصر به محصولات غذایی نمی‌شوند. وجود آنها الزاما به معنای بهتربودن محصول نیست و تنها در میان ایزوها، ایزو ۲۲۰۰۰ نشان دهنده کیفیت، بهداشت و سلامت ماده غذایی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، اجزای تشکیل دهنده محصول اغلب به ترتیب مقدار در پشت بسته بندی مواد غذایی لیست می‌‌شوند. هنگامی که چند ماده با مقادیر کم (معمولا کمتر از 5 درصد) در محصول وجود دارند اغلب ترکیبی از آن ذکر می‌‌شود.

علائم موجود روی بسته‌بندی نقش مهمی در بازاریابی و شناسایی محصول دارند. امروزه، شما روی تقریبا تمامی محصولات این علائم را می‌‌بینید. بوسیله این علائم می‌‌توان اطلاعات زیادی از جمله مواد تشکیل دهنده محصول و مقادیر هر یک، تاریخ تولید، مدت ماندگاری، وجود آلرژن‌‌ها، سری ساخت، شرایط نگهداری و محل تولید محصول بدست آورد. با توجه به اینكه امروزه وجود یك زبان مشترك و گویا بین طرف‌‌های تجاری بسیار موثر و تاثیرگذار است و از اتلاف‌‌ها جلو گیری می‌كند، در همین راستا وجود یك سیستم مشترك لیبل و نشانه گذاری اهمیت زیادی دارد.

اجزای تشکیل دهنده محصول اغلب به ترتیب مقدار در پشت بسته لیست می‌‌شوند. هنگامی که چند ماده با مقادیر کم (معمولا کمتر از 5 درصد ) در محصول وجود دارند اغلب ترکیبی از آن ذکر می‌‌شود. بعنوان مثال سس گوجه یا پودر طعم دهنده شامل ترکیبی از چند ماده هستند که در مقادیر کم در فرمولاسیون بکار رفته اند. تاریخ تولید و مدت ماندگاری نیز یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که باید به آن توجه شود.

درسال 2004،FDA تصویب کرد تا نوع غذای آلرژی زا را بر روی برچسب بسته بندی مواد غذایی طبق قانون حمایت ازمصرف کننده نصب نمایند. این بدان معنی است که اگر ماده غذایی، شامل مواد آلرژن‌زا است، تولیدکنندگان، برچسب آنرا بر روی ماده غذایی بزنند.

علامت دیگری که بیشتراز دیگر علائم روی محصولات دیده می‌شود، انواع «ایزو»چون ایزو ۹۰۰۰ تا ۹۰۰۶، ایزو ۱۴۰۰۰ و ایزو ۲۲۰۰۰ هستند. ایزوها سیستم‌هایی برای مدیریت و تضمین کیفیت هستند و فقط منحصر به محصولات غذایی نمی‌شوند. وجود آنها الزاما به معنای بهتربودن محصول نیست و تنها در میان ایزوها، ایزو ۲۲۰۰۰ نشان دهنده کیفیت، بهداشت و سلامت ماده غذایی است.

در جدول 1 به چند مورد از علائم به همراه مفاهیم آن‌‌ها اشاره شده است.

جدول 1. علائم روی بسته بندی موادغذایی و مفاهیم آن‌‌ها

مفاهیم برچسب مواد غذایی

 مفاهیم برچسب مواد غذایی

علائم مربوط به نوع پلیمرى كه ظروف پلاستیكى از آن ساخته شده‌اند در ته هرظرف قابل مشاهده است. هریك ازاین كدها مشخص می كند كه آن ظرف ازچه جنسى ساخته شده است تا بازیافت كنندگان بتوانند آنهارا تفكیك كنند. این اعداد بسیار مهم بوده و بیانگر نوع موادى هستند كه درون ظروف پلاستیكى به كار رفته‌اند.

اگرعدد درج شده 1، 2، 3، 4 و 5 بود ظرف پیش روى شما مناسب نگهدارى موادغذایى است. هرچه این اعداد كوچكتر باشند ظرف براى نگهدارى موادغذایى مناسب‌تر است، به نحوى كه بهتراست از ظروفى كه عدد 1 و 2 روى آنها درج شده براى نگهدارى موادغذایى استفاده كرد و اگر این عدد بین 3 تا 6 بود (با بزرگتر شدن عدد) احتمال مهاجرت مواد شیمیایى به ماده غذایى افزایش مى‌یابد (جدول 2).

درمورد پلاستیك‌ها كه در تماس با مواد غذایی هستند این حقیقت وجود داردكه مقادیری از عناصر تشكیل دهنده آنها (مونومرهای پلیمره نشده، كاتالیزور و رنگدانه‌‌ها و افزودنی‌‌ها) به مواد غذایی مهاجرت كنند كه برای سلامتی انسان خطرناك می‌باشد.

جدول2. علائم مشخص کننده نوع ظرف پلاستیکی

مفاهیم برچسب مواد غذایی

نویسندگان:محمدرضا کریمی‌نژاد- نوشین نیکمرام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha