آنقدر جای خود را در دل مردم باز کرده و محبوب شده اند که دیگر نمی توان حذفشان کرد. فست فودها سال هاست که شده اند بخشی لاینفک از سفره های ایرانی. غذاهایی که با ورودشان نه تنها نوع خورد و خوراک که سبک زندگی مان را نیز تغییر دادند.

ایرانی ها سالانه 11 هزار میلیارد تومان برای فست فودها هزینه می کنند

سلامت نیوز: آنقدر جای خود را در دل مردم باز کرده و محبوب شده اند که دیگر نمی توان حذفشان کرد. فست فودها سال هاست که شده اند بخشی لاینفک از سفره های ایرانی. غذاهایی که با ورودشان نه تنها نوع خورد و خوراک که سبک زندگی مان را نیز تغییر دادند.

سریع، محبوب، گران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه نوآوران، طعم و تنوع متفاوت و جذاب، پخت و پز راحت، حمل آسان، در دسترس بودن و مشغله زیاد؛ غذاهای سریع را محبوب مردم کرده است محبوبی که جیب و جان مردم را با هم نشانه رفته است.

کارشناسان می گویند فست فودها عامل بیماری هستند اما مزه شان نمی گذارد که به این چیزها فکر کنید. نمی توانید کسی را پیدا کنید که هیچ وقت لب به این غذاها نزده باشد حتی سخت گیرترین و حساس ترین فرد به خورد و خوراک‌اش هم حداقل یک بار طعم فست فود را چشیده است.

آمارهای رسمی می گوید جذابیت غذاهای آماده باعث شده که بخشی از هزینه مردم صرف خرید فست فود یا غذای سریع شود. دو سال پیش بانک مرکزی آماری منتشر کرد که نشان می داد ایرانی ها سالانه چیزی بیش از 11.1 هزار میلیارد تومان برای فست فودها هزینه می کنند. رقمی که وقتی به تعداد جمعیت آن زمان تقسیم شد 145 هزار تومان سهم سالانه هر ایرانی بود.

همان آمار از افزایش 4.1 برابری هزینه خانواده های ایرانی در فاصله سال های 1383 تا 1391 یعنی در طول 8 سال برای خرید فست فود حکایت داشت. حکایتی که نشان می دهد فست فود سهم مهمی در سبد خانوارهای ایرانی دارد.

فست فود و غریبه شدن خانواده ها

اما این غذای آماده برای مردم تنها هزینه اقتصادی ندارد آن طور که کارشناسان می گویند هزینه های اجتماعی تغییر عادات غذایی چیزی بیش از هزینه اقتصادی به مردم تحمیل کرده است.

قدیم ها غذای مادر بهانه خوبی بود همه دور یک سفره بنشینند.همین نشستن کنار هم صمیمیت میان اعضای خانواده را بیشتر و سر صحبت ها را باز می کرد. و بسیاری از مشکلات اعضای خانواده با گفت‌وگو و دور همین سفره ها حل می شد. کارشناسان می گویند با هم غذا خوردن علاوه بر تحریک اشتها و هضم و جذب بهتر غذا از لحاظ روانی هم فایده دارد مطالعات نشان داده است امنیت در میان اعضای خانواده ای که کنار هم غذا می خورند بیشتر است همچنین بچه های این خانواده ها از لحاظ وضع تحصیلی در شرایط بهتری هستند کمتر به سمت آسیب های اجتماعی می روند. ماشینی شدن و وقت کم باعث شد سفره ها جمع شود و حالا هر کس گوشه دنجی پیدا کند و ساندیویچ‌اش را گاز بزند. این غذا خوردن دور از هم خانواده ها را از هم دور و غریبه کرده است.

غذای سریع و تهدید سلامت

گذر از جامعه سنتی به مدرن روی خیلی از بخش های فرهنگ ما تاثیر گذاشته است این اثر روی عادات غذایی هم بی اثر نبوده است سفره که جمع شد و میز به خانه هایمان آمد خیلی از غذاها هم جای خودشان را به غذاهای جدید دادند غذاهای محبوب ایرانی ها حالا جایشان را به فست فودها داده اند غذاهایی که تنها خانواده ها را از هم دور نمی کند بلکه سلامت ما را هم تهدید می کنند.

آمارها می گویند سرعت رشد سرطان در ایران بالاتر از کشورهای دیگر است و سالانه 90 هزار مورد جدید سرطان در کشور گزارش می شود. آنگونه که دکتر محمد اسماعیل اکبری رییس مرکز تحقیقات سرطان ایران می گوید میزان ابتلا به بیماری سرطان در کشور ما یک پنجم میزان شاخص کشورهای پیشرفته جهان است.

در کنار این آمار سومین علت مرگ نیز در ایران در حال افزایش است. از هر یکصد ایرانی بزرگسال 20 نفر فشار خون دارند و رتبه 67 دنیا در آمار مرگ و میر ناشی از فشارخون متعلق به ایران است.

فست‌فود و خالی شده سفره ها از مواد مغذی

عوامل زیادی در این میان دست به دست هم داده اند که در میانشان نام تغذیه ناسالم و عادت غذایی بد نیز در میانشان دیده می شود این مساله را دکتر برلیانت بزرگمهر مشاور تغذیه و رژیم درمانی نیز بر آن تاکید دارد و با اشاره به تغییر الگوی غذایی مردم در سال های اخیر به نوآوران می گوید: «در سال های اخیر همه به فست فودها و مواد فراوری شده روی آورده اند این مواد که بیشتر از گوشت تهیه می شوند جای سبزیجات و سالاد را گرفته است و این مواد مغذی دیگر جایگاه مهمی در تغذیه مردم ندارند. در کنار این موضوع این روزها مردم آب میوه هایی که صرفا با رنگ، اسانس و شکر تهیه می شود یا آب میوه های که حاوی نگهدارنده است و نوشابه های گازدار را جایگزین میوه سالم و نوشیدنی های مفید کرده اند که این مساله سبب شده است بیماری هایی مثل فشار و چربی خون دیابت سرطان در جامعه شایع شود.»

این کارشناس تغذیه رفتار رسانه ها را در این میان بی تاثیر نمی داند و معتقد است:« رادیو و تلویزیون در بیشتر موارد با پخش تبلیغات جذاب باعث کشش مردم به سمت مصرف مواد آماده و فراوری شده می شوند که برای سلامتی مضر است.»فست فودها مضر است و ما به خوردنش عادت کرده ایم و نمی توانیم از آن چشم پوشی کنیم اما می توانیم خوردنش را مدیریت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha