تب تند مارک پوشی به حدی در کشور شایع شده است که بسیاری از تولیدکنندگان لباس نیز برای فروش کالاهای تولیدی خود به آن توسل جسته‌اند. پاچنار از جمله مکان‌هایی است که مارک‌های متعدد بین المللی پوشاک و ... به صورت کیلویی به فروش می‌رسد. مارک‌هایی که هر کدام می‌توانند قیمت یک لباس یا کالا را چندین برابر کنند. این دسته از لباس‌ها معمولا توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای تولید و با یک مارک خارجی روانه بازار می‌شود.

دلایل استفاده جوانان از لباس های دست دوم

سلامت نیوز:تب تند مارک پوشی به حدی در کشور شایع شده است که بسیاری از تولیدکنندگان لباس نیز برای فروش کالاهای تولیدی خود به آن توسل جسته‌اند. پاچنار از جمله مکان‌هایی است که مارک‌های متعدد بین المللی پوشاک و ... به صورت کیلویی به فروش می‌رسد. مارک‌هایی که هر کدام می‌توانند قیمت یک لباس یا کالا را چندین برابر کنند. این دسته از لباس‌ها معمولا توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای تولید و با یک مارک خارجی روانه بازار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه روزان نوشت: واژه‌های ساده پوشی و ساده زیستی در ایران طی دهه اخیر در عمل، چرخشی پررنگ را تجربه کرده است؛ به نحوی که شعارهای گذشته جای خود را به مارک پوشی و برندگرایی حتی به قیمت خرید تاناکورا داده است. داستان تاناکورا و پوشیدن لباس‌های دسته دوم ظاهرا پیشینه‌ای قوی دارد اما نه در فرهنگ ما ایرانیان. بر اساس برخی مستندات این شغل نان و آبدار همراه مهاجران کار ایرانی از ژاپن وارد کشور شد و از قضای روزگار ماندگار شد تا جایی که امروزه سایت های آنلاین فروش تاناکورا نیز وجود دارند. این شغل که بارها و بارها مورد اعتراض وزارت بهداشت و بسیاری از کارشناسان قرار گرفته علی رغم تمام مخالفت‌های ممکن همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. البته انگیزه‌های مارک پوشی برخی افراد نیز در این میان قابل انکار نیست. دغدغه اصلی این است که چرا پوشیدن لباس‌های دسته دوم که ممکن است بیماریزا باشند، در فرهنگ ما ایرانیان به این سرعت رشد پیدا کرده در حالی‌که همواره از آن برحذر شده ایم.


تاناکورا در شمال شهر هم هست
 به گزارش روزان، جالب اینجاست که تاناکورا نیز مانند تمام فروشگاه‌های معتبر درجه بندی‌های متعددی دارد. از شمال تا جنوب شهر این رشته شغلی تفاوت قابل توجهی یافته است. دیدن یک فروشگاه تاناکورا در یکی از خیابان‌های شمال شهر دیگر چندان تعجب برانگیز نیست؛ بخصوص که تابلوی خوش رنگی نیز بر سر در آن نصب شده است. شاید اگر تابلوی بالای سر در نباشد، تاناکورا بودن کارها چندان قابل تشخیص نیست. برخی از لباس‌ها به شدت نو و تمیز هستند و مدل‌های قابل توجهی نیز دارند. فروشنده به خبرنگار روزان می‌گوید لباس‌های زارا را از ترکیه وارد کرده است. قیمت‌ها نیز قابل توجه است. یک شلوار زارا 180 هزار تومان است. می‌گویم گران نیست؟ فروشنده با اخم می‌گوید الان همین شلوار به صورت نو تا مرز 400 و 500 هزار تومان فروخته می‌شود.


لباس ها بخار شور می شود و ناقل بیماری نیست
 این فروشنده لباس های تاناکورا معتقد است تاناکورا اساسا کثیف نیست؛ چرا که این لباس‌ها عموما متعلق به یک عده افراد مارک باز است که بسیار ثروتمند هستند. این لباس‌ها معمولا بعد از یک یا دو بار استفاده واگذار می‌شوند. آنها نیز لباس‌ها را به وسیله بخار شستشو می‌دهند و اتو می‌کنند تا هر گونه میکروب از آن‌ها زدوده شود. به گفته فروشنده، هیچ بیماری از این طریق به کسی انتقال نمی‌یابد.


تاناکوراهای متفاوت از شمال تا جنوب شهر
آن سوی فروشگاه چند دختر جوان مشغول خرید لباس‌های ورزشی هستند. به فروشنده می‌گویم آیا این لباس‌ها متعلق به افراد درگذشته و مرده نیز هست؟ او اخم می‌کند و به حالت نفی سر تکان می‌دهد. اگر به  تاناکورای مولوی رفته باشید می بینید آنجا جایی  است که بر خلاف این تاناکورای شیک، کاملا درهم و کثیف است. لباس‌ها به صورت مچاله روی چرخ‌های گاری ریخته شده و معمولا افرادی که برای خرید آنجا می‌آیند نیز از قشر بسیار پایین جامعه هستند. تفاوت  عمده این دو فروشگاه نشان می‌دهد که انگیزه و اندیشه افراد برای استفاده از تاناکورا در دو قشر ثروتمند و سطح پایین جامعه بسیار متفاوت است. لباس‌های محدوده مولوی از 5 هزار تومان آغاز می‌شود و نهایتا به مرز 100 هزارتومان می‌رسد؛ اما در تاناکوراهای شمال شهر که عموما خریداران آن قشر متوسط جامعه هستند، قیمت‌ها از 100 هزار تومان تا مرز 500 و بیشتر ادامه دارد. گروه نخست یعنی تاناکورای مولوی به دنبال تامین مایحتاج اولیه زندگی خود یعنی پوشش هستند؛ در حالی‌که گروه دوم مسئله مد و برندگرایی را اولویت خود برای خرید از تاناکورا می‌دانند.


بی کیفیتی کالاهای ایرانی انگیزه برندپوشی
تب تند مارک پوشی به حدی در کشور شایع شده است که بسیاری از تولیدکنندگان لباس نیز برای فروش کالاهای تولیدی خود به آن توسل جسته‌اند. پاچنار از جمله مکان‌هایی است که مارک‌های متعدد بین المللی پوشاک و ... به صورت کیلویی به فروش می‌رسد. مارک‌هایی که هر کدام می‌توانند قیمت یک لباس یا کالا را چندین برابر کنند. این دسته از لباس‌ها معمولا توسط تولیدکنندگان زیرپله‌ای تولید و با یک مارک خارجی روانه بازار می‌شود. شاید به همین خاطر بسیاری از افراد تاناکورا را به مارک‌های نسبتا ارزان بازار ترجیح می‌دهند. مریم یک دختر 27 ساله شاغل است. او که تازه از مغازه تاناکورا بیرون آمده و یک کفش برند خریداری کرده، درباره دلایل خرید از تاناکورا می‌گوید: اغلب برندهای داخل بازار دروغ هستند و آن‌هایی که معتبر هستند نیز چندین برابر قیمتی که او در تاناکورا پرداخت می‌کند، هزینه دارند. او می‌گوید این کفشی که او خریده است، در یک مغازه برند فروشی سه برابر قیمت و در حدود 1 میلیون تومان است ضمن اینکه کفش نیز بیماری خاصی را به او منتقل نمی‌کند. مریم می‌گوید که کفش‌های ایرانی اغلب دوام و استاندارد کافی را ندارند و او به دلیل صاف بودن کف پایش مجبور به خرید کفش‌های برند و معتبر است.


ریشه برندگرایی در مسائل فرهنگی است
سعید امینی، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه اجتماع، در مصاحبه با روزان درباره دلایل استفاده مردم از لباس های تاناکورا می گوید: ریشه برندگرایی در مسائل فرهنگی است که مسائل مختلفی را در دل خود دارد. وی در به گفته وی شیوع مسئله برند گرایی و در پی آن لباس‌های تاناکورا بیانگر این است که افراد نسبت به اصالت فرهنگی خود متزلزل هستند یعنی میل تجربه به غرب در آنان بیشتر است که این مسئله نیز ریشه ایدئولوژیک دارد.
امینی می گوید  یکی از دانشجویان دخترش برای او تعریف کرده است که به خاطر خرید نوع خاصی از بوت و چکمه‌های زمستانی به تاناکورا رفته است. به گفته وی مدل مد نظر او در هیچ کجای بازار موجود نبوده اما این دانشجو نظیر آن را در تاناکورا به راحتی یافته است. منتها مشکل اینجاست که لباس‌های تاناکورایی اغلب رنگ یا مشخصه خاصی دارند که بیانگر فرهنگ همان کشور تولید کننده است؛ به همین خاطر افراد مصرف کننده چنین لباس‌هایی اغلب متمایز از جامعه می‌شوند.این جامعه شناس مسئله انتخاب و روشن کردن ابعاد آن را مهم می‌خواند و در این باره می‌گوید: افراد یک جامعه باید بتوانند بر مبنای چالش‌ها و خواسته‌های خود به انتخاب بپردازند اما متاسفانه برخی از افراد صرفا مقلد هستند.


مشکلات اقتصادی موثر در رشد تاناکورا
تاناکورا از جمله بخش‌هایی است که بسیاری از افراد معتقدند امکان خرید ارزانتر اما با کیفیت تر را می‌دهد این در حالی است که مسائل بهداشتی همواره در این باره مطرح بوده است. محمد رضا، دانشجوی 25 ساله در منیریه زندگی می‌کند. او معتقد است که کالاهای ایرانی کیفیت لازم را جهت خرید ندارند و به روزان می‌گوید: اگر قرار است 200 هزارتومان برای یک شلوار ایرانی که به دروغ مارک خارجی دارد پول بدهم و از نظر سایز، قد و جنس با آن مشکل داشته باشم، ترجیح می‌دهم 150 هزارتومان بدهم و یک مارک خوب خارجی را از تاناکورا بخرم؛ ضمن اینکه کیفیت تضمین شده تری دارد و جایگاه بهتری را در مجالس و محافل به من که قدرت خرید برند نو را ندارم می‌دهد.


افراد از برند پوشی لذت می برند
امینی هم به عنوان یک جامعه شناس مسئله اقتصادی را بعد مهمی‌در انگیزه خریداران از تاناکورا می‌داند و می‌گوید: به جز مسئله تفاوت کیفیت و قیمت مسائل دیگری نظیر تبلیغات و لذت بردن افراد از نام برند نیز مطرح است. دلایل تبلیغاتی در این که بسیاری از جوانان و نوجوانان نسبت به خرید یک برند حتی به قیمت تاناکورا بودن آن رضایت دهند بی تاثیر نیست. دنیای مدرن امروز به خوبی می‌تواند از عناصر مختلف در جهت ترغیب عده کثیری از مخاطبان برای خرید برند استفاده کند. ماهواره‌ها و رسانه‌های اجتماعی بخصوص در فضای سایبری چنین چیزی را اغلب در درون خود دارند.


وی با اشاره به مراسم اهدای توپ طلا به لیونل مسی گفت: اگر به بطن آن مراسم توجه می‌کردید می‌دیدید که دوربین روی مارک کت و کفش مسی چندین بار زوم کرد. این مسائل جزئی که شاید بسیاری از ما به آن توجه نکنیم  بسیار مهم است چرا که در بطن ماجرا تولیدکنندگان برند و برنامه سازان به دنبال جا انداختن و تبلیغ آن مارک مخصوص در بین دوستداران مسی هستند. مثلا یک نوجوان که قهرمان ذهنی‌اش را لیونل مسی می‌داند قطعا به مارک لباس او نیز توجه می‌کند و آن را انتخاب می‌کند لذا نباید تبلیغات‌های غیر مستقیم را که توسط اشخاص محبوب شامل بازیگران، ورزشکاران، هنرمندان و ... هستند نادیده بگیریم.


مشکلات بهداشتی یا نبود بهداشت روانی
مسئله اصلی در شیوع تاناکورا این است که آیا این بخش می‌تواند آسیبی به ساختارهای اجتماعی و ذهنی جامعه وارد کند؟ یکی از ابعاد مورد انتقاد تاناکورا همواره مسائل بهداشتی آن بوده. بحثی که در دوره‌های خاص انجام شده اما به هیچ نتیجه کاملی نرسیده است. بسیاری از تاناکورا پوشان معتقدند که مشکلات بهداشتی مربوط به بخش‌های خاصی نظیر همان تاناکوراهای ارزان فروش جنوب شهر می‌شود که لباس‌ها را به قیمت ارزان به افراد بسیار پایین جامعه و گاها افراد کارتن خواب می‌فروشند زیرا لباس‌های موجود در تاناکوراهای معتبر عموما شستشو شده و دارای سلامت و بهداشت هستند.


متمایز شدن جوانان تاناکورا پوش از سایرین
امینی  معتقد است که آسیب اصلی مسئله تاناکورا به مباحث روانی آن باز می‌گردد. این پژوهشگر می گوید: بی اعتمادی جوانان نسبت به صنعت ملی و دور شدن از محتوای فکری و سنتی یک جامعه می‌تواند خطرات بیشتری را در پی داشته باشد. وی با اشاره به متمایز شدن جوانان تاناکورا پوش از سایرین در این باره می‌گوید: استفاده از تاناکورا در جامعه باعث از بین رفتن‌ هارمونی جامعه می‌شود. یقینا لباس‌های تولیدی تاناکورا مختص فرهنگی متفاوت از کشور ماست. ما در ایران روی مسائل دینی و ملی حساس هستیم. این در حالی است که اغلب لباس‌های تاناکورا مباحث کلیدی و خط قرمزها را نادیده می‌انگارند. نخستین آسیب یک تاناکورا می‌تواند بر محتوای ذهنی و فکری جوانان باشد زیرا همانطور که می‌دانید پوشش بخشی از بهداشت روانی و اصالت یک جامعه را شکل می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: هستند جوانانی که لباس‌هایی با نوشته‌های خارجی را بسیار دوست دارند و به اصطلاح آن را مد می‌دانند. این در حالی است که روی بسیاری از این لباس‌ها فحاشی صورت گرفته و مسائلی بیان شده که به هیچ عنوان در شان جامعه ما نیست.


جای خالی برند سازی در ایران
برند و برند گرایی مسئله‌ای است که نمی‌توان آن را از دنیای امروز جدا کرد. اعتماد به یک تولید در تمام دنیا امروز بر مبنای نام یک برند صورت می‌پذیرد این در حالی است که هنوز در ایران شاهد تولیدات کالاها به شکل زیر پله ای و تقلیدی هستیم. بسیاری از لباس‌های تولید داخل از مدل‌های خارجی کپی می‌شوند. با این تفاوت که از کیفیت و سایز بندی مناسب داخلی برخوردار نیستند. این در حالی است که فروش فله‌ای مارک‌ها نیز به یاری این بخش شتافته و مشتری را به باور دروغ خارجی بودن اجناس تشویق می‌کند. در این میانه مشتریان چند راه حل در پیش دارند. یا باید به اجناسی داخلی که اغلب بی کیفیت هستند قناعت کنند یا هزینه‌های گزاف برای برند بپردازند و یا اینکه به تاناکورا روی بیاورند. به طور حتم ضعف مسئولان در راستای توسعه برند در کشور یکی از عمده مباحثی است که باید به آن توجه کرد. تجربه نشان داده برندهای داخلی می‌توانند در صورت حضور  دائمی موفق‌تر از برندهای خارجی فعالیت کنند اما نبود این بخش خود سبب ساز رشد برندهای خارجی و در کنار آن تاناکوراها شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha