امروز مردم، نام آزولا را به واسطه به نابودی کشیدن تالاب انزلی می شناسند. البته تالاب های امیرکلایه، کیاشهر، لاگون و. .. هم درگیر این گیاه شده اند. این گیاه در سال 63 از فیلیپین به کشور وارد شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 30 سال مشخص شده این گیاه چه بلایی بر سر این تالاب ها آورده است. کسانی که مسئول تخریب تالاب بین المللی انزلی و دیگر تالاب های کشور بواسطه واردات آزولا هستند امروز پست و مقامی بالاتر می گیرند و برای تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی که در کل دنیا برروی آن اما و اگر وجود دارد حمایت می شوند.سئوال ساده این است چه تضمینی وجود دارد که همین اتفاق و سهل انگاری در مورد گیاه آزولا درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی هم تکرار نشود؟

آیا فاجعه آزولا درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی تکرار خواهد شد؟

سلامت نیوز:امروز مردم، نام آزولا را به واسطه به نابودی کشیدن تالاب انزلی می شناسند. البته تالاب های امیرکلایه، کیاشهر، لاگون و. .. هم درگیر این گیاه شده اند. این گیاه در سال 63 از فیلیپین به کشور وارد شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 30 سال مشخص شده این گیاه چه بلایی بر سر این تالاب ها آورده است.

به گزارش سلامت نیوز کسانی که مسئول تخریب تالاب بین المللی انزلی و دیگر تالاب های کشور بواسطه واردات آزولا هستند امروز پست و مقامی بالاتر می گیرند و برای تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی که در کل دنیا درباره آن اما و اگرهای فراوانی وجود دارد حمایت می شوند.

سئوال ساده این است چه تضمینی وجود دارد که همین اتفاق و سهل انگاری در مورد گیاه آزولا درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی هم تکرار نشود؟

آزولا با پوشش متراکم خود قادر به تقلیل علف های هرز مزارع برنج می باشد، آزولا حاصلخیزی خاک را افزایش می دهد.... اینها بخش کوچکی از دلایلی است که در دهه 60 برای اثبات مفید بودن گیاه آزولا و لزوم واردات و استفاده از این گیاه ارائه شده است.

تحقیقاتی که گویا فقط برای اثبات مفید بودن این گیاه برای تولید کود سبز برای مزارع برنج و تامین علوفه دام و طیور انجام گرفته است بی آنکه چیزی درباره مضرات احتمالی این گیاه در آن زمان ارائه شده باشد و شاید هم اصلا تحقیقی درباره مضرات آن صورت نگرفته است؛حال این سوال مطرح میشود که این اقدام،اقدامی سهل انگارانه بوده یا منفعت طلبانه!

گیاهی که 30 سال قبل آنهمه از فوایدش( توسط همین مسئولینی که امروز از تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی حمایت می کنند)مقاله نوشتند امروز بلای جان تالاب بین المللی انزلی شده است.

امروز مردم، نام آزولا را به واسطه به نابودی کشیدن تالاب انزلی می شناسند. البته تالاب های امیرکلایه، کیاشهر، لاگون و. .. هم درگیر این گیاه شده اند. این گیاه در سال 63 از فیلیپین به کشور وارد شد و اکنون بعد از گذشت بیش از 30 سال مشخص شده این گیاه چه بلایی بر سر این تالاب ها آورده است.

به گفته فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از نظر جوامع بین‌المللی، ۶ تالاب کشور ازجمله تالاب بین‌المللی انزلی به‌دلیل عواملی چون ورود گیاهان مهاجم،خشکسالی و ... در وضعیت نامتعادل قرار دارند.

متاسفانه هیچ نوع پیگیری از سوی سازمان های مربوطه برای بازخواست واردکنندگان آزولا به کشور به صورت جدی انجام نگرفته است وقتی اینچنین برخورد سهل انگارانه ای را شاهد هستیم تعجب آور نیست که به همین راحتی به تولیدکنندگان برنج دستکاری شده ژنتیکی و موافقان تولید و واردات محصولات دستکاری شده ژنتیکی به کشور مجوز دهند و اتفاقا کسانی که مسئول تخریب تالاب بین المللی انزلی و دیگر تالاب های کشور بواسطه واردات آزولا هستند امروز پست و مقامی بالاتر می گیرند و برای اجرای طرح های پژوهشی که در کل دنیا درباره آن اما و اگرهای فراوانی وجود دارد حمایت می شوند.

سئوال ساده این است چه تضمینی وجود دارد که همین اتفاق و سهل انگاری در مورد گیاه آزولا درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی هم تکرار نشود؟ اگر کوچکترین اتفاق و عارضه ای برای مردم در اثر مصرف محصولات دستکاری شده ژنتیکی رخ دهد چه کسی مسئول وپاسخگو خواهد بود؟ تا کجا با جان مردم بازی خواهد شد؟

آیا صرف اینکه هنوز عوارض این نوع محصولات ناشناخته هستند توجیه خوبی برای تولید و واردات این محصولات خواهد بود؟تولیدکنندگان برنج دستکاری شده ژنتیکی که سودای تولید انبوه آن را در سر دارند فقط با تکیه بر یک آزمایش آن هم بر روی جوجه یک روزه فقط به مدت 40 روز ادعا می کنند که این محصول سالم است و هیچ عارضه ای برای انسان نخواهد داشت.

اگر چنین است چرا نتیجه آزمایشات خود را به سازمان حفاظت از محیط زیست و یا وزارت بهداشت ارائه نمی دهند تا به صحت و سقم آن پی ببرند؟چرا فقط یک آزمایش بر روی این محصول صورت گرفته است؟آیا لازم نیست این آزمایش در آزمایشگاه مجهز و بی طرف تکرار شود و مدت زمان آن هم طولانی تر باشد تا مشخص شود همان نتیجه اولیه اعلام شده را در پی خواهد داشت؟


در شرایطی که بیوتروریسم خطر بزرگی برای کشورمان محسوب می شود چطور و با چه نظارتی اجازه تولید و واردات انبوه به این محصولات داده می شود؟! محصولاتی که به گفته بسیاری از متخصصان امکان تهدید نسل یک کشور را به دنبال خواهد داشت! چرا طرح های پژوهشی قبل از تحقیقات لازم به مرحله اجرا درمی آیند؟


در پایان بد نیست چند خطی از مقاله ای که درباره فواید گیاه آزولا نوشته شده است را بخوانید.البته شاید این گیاه فوایدی داشته است اما متاسفانه با سهل انگاری ها،امروز عوارض این گیاه به حدی است که یکی از مهمترین تالاب های کشورمان را در معرض نابودی قرار داده است چه بسا همین سهل انگاری ها درباره محصولات دستکاری شده ژنتیکی هم تکرار شود.

زمانی که دیگر خیلی دیر شده است و بی مسئولیتی، هم جان مردم و هم محیط زیست کشور و ذخایر ژنتیکی امان را به تاراج برده باشد.

کتابی درباره فواید آزولا

برای دیدن در سایز واقعی بر روی آن کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha