پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲

سنگ کلیه می‌تواند نتیجه عوامل گوناگونی باشد که در ایجاد آن عدم تحرک و مصرف ویتامین‌های مختلف تأثیر دو چندانی دارند.

ویتامین‌های سنگ ساز را بشناسید

سلامت نیوز: سنگ کلیه می‌تواند نتیجه عوامل گوناگونی باشد که در ایجاد آن عدم تحرک و مصرف ویتامین‌های مختلف تأثیر دو چندانی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر برومند فوق تخصص بیماری‌های کلیوی گفت: سنگ کلیه می‌تواند نتیجه‌ی بیماری‌های ارثی و ژنتیکی، محیط زندگی، عمل جراحی در فرد و مسائل آناتومیکی باشد. همچنین یکسری بیماری‌ها که املاح ادرار را افزایش می‌دهند می‌توانند سنگ کلیه ایجاد کنند.

وی افزود: عدم دفع ادرار و راکت‌ ماندن آن و در نتیجه ایجاد رسوب در افرادی که عمل جراحی شده‌اند موجب بروز سنگ کلیه می‌شود به علاوه مصرف بیهوده مواد غذایی و ویتامین‌ها از دیگر علل ایجاد سنگ کلیه است.

وی تأکید کرد: اغلب افراد به دنبال ضعیف‌ شدن بدن خود در مقابل مصرف آنتی‌بیوتیک از ویتامین‌های مختلف استفاده می‌کنند که نه تنها باعث تقویت آنها نمی‌شود بلکه این ویتامین‌ها که مهمترین آنها D ,B,C است تبدیل به اگزالات ادرار شده و در نهایت منجر به ایجاد سنگ کلیه می‌شود.

برومند با اشاره به این که کم مصرف کردن آب منجر به سنگ کلیه نمی‌شود، ادامه داد: کسانی که به دلایل مختلف شغلی و آب و هوایی تعریق بالایی دارند می‌توانند مستعد ایجاد سنگ باشند. همچنین بیماری سنگ کلیه در مردان در مقایسه با زنان شایع‌تر است.

وی در خصوص روش‌های درمانی سنگ کلیه تصریح کرد: سنگ کلیه از جمله بیماری‌هایی است که کاملاً قابل درمان و پیشگیری است. سنگ‌های خیلی بزرگ بدون درد با استفاده از سنگ شکن بهبود می‌یابند.

وی تاکید کرد: نمی‌توان برای بهبود سنگ کلیه به ماده‌ی غذایی خاصی اشاره کرد برای نمونه ممکن است گاهی برای یک نوع سنگ کلیه سبزیجاتی مفید و برای سنگ دیگری مضر باشد؛ اما بهترین روش درمانی این بیماری تحرک است.

برومند خاطرنشان کرد: با ترکیبات دارویی، برای سنگ‌های اگزالاتی ادرار را  اسیدی و برای سنگ‌های اسید اوریکی ادرار را قلیایی می‌کنند.

وی در پایان به مصرف آب و فعالیت بدنی توصیه نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha