كوچه‌های اهواز در سكوت غلیظی به سر می‌برند و طرح‌هایی كه باد بر خاك‌های روی زمین نقش بسته بود گویی این شهر سال‌ها رنگ انسان ندیده. گرد و خاك حتی پل‌های معروف اهواز را بلعید. آدم‌های سردرگریبانی را می‌بینی كه هر كدام كنار دیواری را گرفته و سرفه‌كنان در حال گریختن به گوشه‌ای هستند. اهواز سال‌ها درگیر پدیده گرد و خاك است و همچنان اعتبارات مشخصی برای بهبود این وضعیت از سوی سازمان‌های مربوطه اتخاذ نشده است. این امر موجبات نارضایتی مردم از نمایندگان و دولت را به بار آورده است.

هوای اهواز به گِل رسید

سلامت نیوز:كوچه‌های اهواز در سكوت غلیظی به سر می‌برند و طرح‌هایی كه باد بر خاك‌های روی زمین نقش بسته بود گویی این شهر سال‌ها رنگ انسان ندیده. گرد و خاك حتی پل‌های معروف اهواز را بلعید. آدم‌های سردرگریبانی را می‌بینی كه هر كدام كنار دیواری را گرفته و سرفه‌كنان در حال گریختن به گوشه‌ای هستند. اهواز سال‌ها درگیر پدیده گرد و خاك است و همچنان اعتبارات مشخصی برای بهبود این وضعیت از سوی سازمان‌های مربوطه اتخاذ نشده است. این امر موجبات نارضایتی مردم از نمایندگان و دولت را به بار آورده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: امروز بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی جهان در اهواز افتتاح می‌شود؛ سرزمین موج‌های خاكی. همه جا تعطیل است كه به تفریح‌تان برسید. مجموعه‌ای مفرح از سرسره خاكی گرفته تا اسكی روی خاك و چندین امكانات خاكی بی نظیر دیگر. اینها مطالب طنزی هستند كه اهوازی‌ها در شبكه‌های اجتماعی رد و بدل می‌كنند. برخی نیز كه اغلب مسوولان پایتخت نشین را در كوتاهی نسبت به رسیدگی به وضعیت خاكی اهواز مقصر می‌دانند پیام‌های طنز دیگری از قبیل «تمامی ادارات و مدارس تهران به دلیل گرد و خاك خوزستان فردا و پس‌فردا تعطیل است» را منتشر می‌كنند.


هر كسی به نوعی معترض است. بعضی نیز نقدشان را به سمت استاندار گرفتند و با كنایه گفتند به دلیل شرایط مساعد در اهواز واردات شترهای اروندی به صحرای اهواز آغاز شد. هوای اهواز از مرز خاكی شدن گذشته و به گِل رسیده. واكنش مردم در برابر خاكی شدن مثل همیشه با طنزهای تلخی همراه بود. مهدی یراحی خواننده مشهور اهوازی نیز ترانه‌ای با نام خاك را دوباره در كانالش منتشر كرد؛ ترانه‌ای كه با این ادبیات آغاز می‌شود: «هوا هر روز بدتر، آب كمتر، تمام كار مردم انتظاره».


 از روز شنبه اهواز و چند شهرستان دیگر خوزستان گرد و غباری با غلظت ٩ هزار و ٩٧٧ میكروگرم بر مترمكعب را كه ٦٦ برابر حد مجاز بود تجربه كردند. به دلیل نبود دید كافی و گرد و غبار شدید پروازهای فرودگاه اهواز كنسل شدند. سردرگمی مسافران مخصوصا مسافرانی كه برای درمان قصد سفر داشتند نگرانی را میان آنها افزایش داد. مدارس برخی شهرهای خوزستان نیز مثل همیشه دیرهنگام تعطیل شدند. پس از آن مدیریت بحران استان از وقوع گرد و خاك شدید دیگری در روز یكشنبه و دوشنبه خبر داد و اعلام كرد روز دوشنبه به دلیل شدت گرد و غبار كلیه ادارات، دانشگاه‌ها و مدارس ١٥ شهرستان آبادان، اهواز، خرمشهر، ماهشهر، شادگان، بستان، هویزه، سوسنگرد، امیدیه، رامشیر، شوش، كارون، باوی، حمیدیه و رامهرمز در روز دوشنبه (٣ اسفند ماه) تعطیل خواهند بود.


 دانش‌آموزان سرگردان
ناظران بارها با قاطعیت اعلام كردند كه ارتباط بین افزایش بروز سرطان ریه و آلودگی هوا وجود دارد. در خوزستان دومین علت مرگ، سرطان است. سرطان با ١١ درصد از علل مرگ و میر استان در جایگاه دوم بعد از بیماری‌های قلب و عروق است. از دیگر سو وجود گرد و غبار بر روند طبیعی زندگی مردم نیز خلل ایجاد كرده است. مردم اهواز همواره از تعطیلی دیرهنگام و تعطیل نكردن مدارس از سوی نهادهای مربوطه گله‌مندند. یكی از معلم‌های مقطع ابتدایی در دهستان آهودشت از بخش شاوور شهرستان شوش در گفت‌وگو با «اعتماد» توضیح داد: یا مدارس را تعطیل نمی‌كنند یا در ساعات پایانی مدرسه اعلام می‌كنند كه مدرسه را تعطیل كنید. این معلم ضمن ابراز نارضایتی از چنین وضعیتی افزود: در چنین شرایطی مسوولان چگونه انتظار دارند معلم‌ها بهترین آموزش را دهند و دانش‌آموزان بهترین بازدهی را از این آموزش داشته باشند؟ اصلا توان درس دادن وجود ندارد. همه سر و وضع‌مان خاكی شده و انتظار بیجا از ما واقعا عذاب‌آور است.
 بر اساس آنچه مسوولان مطرح می‌كنند استانداری تنها نهادی است كه در خصوص تعطیلی مدارس تصمیم‌گیری می‌كند اما حسب قانون هرگاه میزان آلاینده‌های هوا از حد مجاز بیشتر شود باید مدارس تعطیل شوند اما ظاهرا این قانون در خوزستان تغییر كرده و همچنان كسی گردوخاك را جدی نگرفته است.   همزمانی این اتفاق با روزهای تبلیغات انتخابات مجلس موجب شد تا شهروندان خوزستانی بار دیگر بر تعلل نمایندگان این استان در تخصیص و تصویب اعتبار برای مقابله با ریزگردها گلایه كنند و بر طبل ناتوانی آنان بكوبند. برخی نامزدهای انتخاباتی نیز از فرصت استفاده كرده و كلیپ‌های تبلیغاتی در خصوص گرد و غبار را منتشر كردند. برخی ستادهای انتخاباتی نیز برای جذب آرای مردم به جای پوستر و تراكت، «ماسك» توزیع كردند.
توفان گرد و غبار روز شنبه باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در ٩ شهرستان از این استان شد. پارسال نیز در اواخر بهمن و اوایل اسفند خوزستان شاهد توفان‌های شدید گرد و غبار بود و شدت آلودگی هوا به حدود ٧٠ برابر حد مجاز رسید.


 منشأ  ریزگرد داخل و خارج
مدیركل حفاظت محیط زیست خوزستان دیروز اعلام كرد به دلیل ورزش باد شدید و توفان، میزان آلودگی هوا در شهرهای خوزستان ناسالم گزارش شده است.
در كانال تلگرامی معصومه ابتكار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام شد كه گرد و غبار از دو كانون خارجی و داخلی منشأ گرفته و آشفتگی وزش باد موجب فعال ساختن كانون گرد و غبار در جنوب شرقی استان خوزستان و نیز فعال شدن كانون‌های گرد و خاك در عراق شده است. كانون گرد و خاك جنوب شرقی خوزستان در محدوده شهرستان‌های هندیجان، رامشیر و ماهشهر واقع است.
در این مناطق كه پس از شناسایی، در برنامه نهایی مقابله با گرد و غبار گنجانده شده‌اند، كار تثبیت خاك و نهال‌كاری از چند ماه پیش توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع آغاز شده كه دو ماه قبل در آخرین سفرم به خوزستان از آن بازدید كردم و تلاش می‌كنیم با تامین اعتبارات بیشتر، گسترش یابند.
در مورد كانون‌های خارجی، متاسفانه به خاطر شرایط ناامن و جنگ‌زده عراق، امكان اجرا وجود ندارد؛ چنانچه در سوریه و عربستان هم مشكل داریم.
ابتكار در ادامه پیام تلگرامی‌اش گفت البته با پیگیری‌های ایران، قطعنامه تنظیم برنامه جهانی مقابله با گرد و غبار در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده و حتما از آن طریق موضوع منشأ خارجی را دنبال می‌كنیم. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، این پدیده روز دوشنبه شش استان از جمله تهران را درگیر خواهد كرد.
 محیط زیست خوزستان هم در این خصوص اعلام كرد: روز شنبه میزان گرد وغبار در اهواز به ۹ هزار و ۹۷۷ میكروگرم بر مترمكعب رسید. در این زمان شدت گرد و غبار در سوسنگرد چهار هزار و ۳۲۵ میكروگرم بر مترمكعب، ماهشهر ۴۳۵ میكروگرم برمترمكعب، بهبهان ۲۴۲ میكروگرم بر مترمكعب و دزفول ۳۲۰ میكروگرم برمترمكعب است. میزان گرد و خاك بر اساس استانداردهای رایج ۱۵۰ میكروگرم بر مترمكعب است.
 افزایش مصرف آب
معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب اهواز نیز در خصوص پدیده گرد و خاك گفت: میزان مصرف آب شهروندان در روزهای وقوع گرد و خاك در این شهرستان افزایش یافته است و به همین دلیل تماس‌های زیادی مبنی بر كاهش فشار در برخی مناطق اهواز داشته‌ایم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی خوزستان نیز توضیح داد: پیش‌بینی ما این است كه بر اثر گرد و خاك اخیر به حدود ١٠ درصد از سطوح زیر كشت غلات استان كه در مرحله دانه‌بندی و خوشه هستند، خسارت وارد شود و به عبارتی تولیدات كشاورزان خوزستان به این دلیل كاهش پیدا می‌كند.


 پل‌هایی كه در خاك ناپدید شدند
كوچه‌های اهواز در سكوت غلیظی به سر می‌برند و طرح‌هایی كه باد بر خاك‌های روی زمین نقش بسته بود گویی این شهر سال‌ها رنگ انسان ندیده. گرد و خاك حتی پل‌های معروف اهواز را بلعید. آدم‌های سردرگریبانی را می‌بینی كه هر كدام كنار دیواری را گرفته و سرفه‌كنان در حال گریختن به گوشه‌ای هستند. اهواز سال‌ها درگیر پدیده گرد و خاك است و همچنان اعتبارات مشخصی برای بهبود این وضعیت از سوی سازمان‌های مربوطه اتخاذ نشده است. این امر موجبات نارضایتی مردم از نمایندگان و دولت را به بار آورده است. باید دید آیا ابتكار از سوی دولت و نظارت نمایندگان جدید مجلس می‌توانند این مشكل را به سرانجامی نیك برسانند؟

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha