سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 176523

سلامت نیوز-*نسیم احمدی:خانمم روزی 2 بسته سیگار می کشد! خواهش می کنم بگویید چه کار کنم؟ راهنمایی ام کنید.

مخاطب گرامی! پیش نیاز ترک سیگار، این است که همسرتان با خودش صادق بوده، متعهد و آماده برای تلاشی مضاعف باشد تا بتواند سیگار را ترک کند. اصولا انسان ها از هر تغییری در زندگی خود هراسان هستند زیرا هر تغییری، انرژی و وقت آنان را به طور مضاعف می گیرد و نیاز به تلاش و حرکتی فزاینده را بیشتر می کند. به همین دلیل است که انسان ها از هرگونه تغییری در ابتدای حرکت گریزان هستند؛ بنابراین همسرتان را درک و خودتان را برای کمک به او آماده کنید. البته همین که برای ما پیامک فرستاده اید، نشان دهنده این است که به فکر اصلاح شرایط هستید و خودتان را آماده کرده اید که باید به شما تبریک بگوییم.


برای همسرتان انگیزه ایجاد کنید
همسر شما نیز باید انگیزه ای قوی برای تغییر داشته باشد. شما می توانید این انگیزه قوی را برای همسرتان ایجاد کنید. این که این انگیزه باید چه باشد، به شرایط اجتماعی و اقتصادی شما بستگی دارد و خودتان بهتر از هر فرد دیگری می توانید در تعیین این انگیزه موفق باشید.


همسرتان را آگاه کنید
به همسرتان درباره شرایط ترک سیگار آگاهی بدهید و خودتان هم نکاتی را در این باره بیاموزید؛ برای مثال، رفتن به مکان های تحریک کننده مانند کافه ها برای همسرتان مناسب نیست و شما می توانید مانع به وجود آمدن چنین شرایطی شوید. با این حال و در ادامه، راهکارهایی برای ترک سیگار ارائه می شود که باید با همسرتان در میان بگذارید.


این مطلب را همسرتان بخواند
ترک سیگار را آهسته شروع کنید. این که شما سیگار را ناگهان کنار بگذارید شدنی است اما کار دشواری است و ممکن است شکست بخورید. می توانید برای شروع فقط سیگار بعدی خود را به تاخیر بیندازید. در مرحله بعدی فقط نصف هر سیگار را بکشید. در مرحله بعد نوبت های سیگار کشیدن خود را یکی در میان به فعالیت های دیگری مانند پیاده روی یا فعالیت بدنی یا یک سرگرمی مورد علاقه خود اختصاص دهید.

از محرک ها دوری کنید. درباره محل ها و موقعیت هایی که باعث می شود به طرف سیگار بروید فکر کنید، آن ها را شناسایی کنید و از آن ها اجتناب کنید.

در عوض بیشتر به مکان هایی که سیگار کشیدن در آن ها ممنوع است مانند موزه ها یا تئاتر و سینما بروید. با افرادی که سیگاری نیستند، معاشرت کنید. اتاق کار خود، ‌دوستان خود و هر چیزی که شما را به سیگار تشویق می کند عوض کنید. خود را مشغول نگه دارید تا بی حوصلگی و افسردگی شما را تحریک نکند.

وقتی قرار است سیگار نکشید، فندک و لوازم مربوط به آن ها را در مکانی غیر از محلی که هستید بگذارید تا در دسترس نباشد. این جمله طلایی را در طول روز با خود تکرار کنید تا در مواقع لازم به راحتی آن را به کار ببرید: «نه، ممنون!‌ من سیگار نمی کشم.»

منبع :روزنامه خراسان

*روان شناس بالینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha