درحالی كه هنوز دو هفته بیشتر از انتشار عكس‌هایی از برخورد با میوه‌فروشی دستفروش در مقابل خیابان شادمان (كه بعد از انتشار فیلم ورود عوامل شهرداری به كارواش سعادت‌آباد منتشر می‌شد)، نمی‌گذرد، كلیپی به سرعت در فضای مجازی و بعد از آن در برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد كه حكایت از خودسوزی دستفروشی در مقابل پاساژ شانزه‌لیزه داشت.

سلامت نیوز:درحالی كه هنوز دو هفته بیشتر از انتشار عكس‌هایی از برخورد با میوه‌فروشی دستفروش در مقابل خیابان شادمان (كه بعد از انتشار فیلم ورود عوامل شهرداری به كارواش سعادت‌آباد منتشر می‌شد)، نمی‌گذرد، كلیپی به سرعت در فضای مجازی و بعد از آن در برخی از سایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد كه حكایت از خودسوزی دستفروشی در مقابل پاساژ شانزه‌لیزه داشت.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: این كلیپ یك دقیقه‌ای كه به سرعت در فضای مجازی منتشر می‌شود و چند سایت وخبرگزاری هم آن را منتشر كرده‌اند، مردی را نشان می‌دهد كه اقدام به خودسوزی می‌كند و سراپا آتش از میان جمع و داخل پاساژی بیرون می‌آید و در پیاده‌رو شروع به دویدن می‌كند و جمعیت با ترس شروع به فرار می‌كنند. مردی كه گفته می‌شود یك دستفروش است و پس از تذكر ماموران شهرداری با ریختن بنزین به روی خود، اقدام به خودسوزی كرده است.

خبرگزاری آریا نوشته با دخالت مردم این موضوع فیصله یافته و این فرد به بیمارستان مطهری منتقل شد. با این وجود روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران در پاسخ به پیگیری‌های« اعتماد» و در تشریح جزییات این كلیپ روایت دیگری را نقل می‌كند: «هر ساله با نزدیك شدن ایام نوروز و روزهای پایانی سال، بساط دستفروش‌ها یكی از دغدغه‌های كسبه مناطق مختلف است. به همین دلیل بارها با شهرداری و ماموران انتظامی تماس می‌گیرند تا آنها را جمع كنند. در مورد حادثه یاد شده نیز، كسبه پاساژ شانزه لیزه جمهوری، طی هماهنگی با ماموران كلانتری، از آنها می‌خواهند تا برای جلوگیری از بساط كردن دستفروش‌ها، چند مامور را در اطراف این پاساژ مستقر كنند.

در ادامه این فرآیند در روز حادثه، فرد مورد نظر كه امیر نام دارد و بساط روسری پهن كرده و بارها تذكر می‌گیرد و بعد از اینكه ماموران كلانتری از وی می‌خواهند تا بساطش را جمع كند اقدام به خودسوزی می‌كند كه گزارش آن هم به رییس پلیس تهران نیز ارایه شده است. بدین‌ترتیب قاطعانه اعلام می‌كنیم كه همان طور كه در فیلم مزبور هم مشخص است، در صحنه حادثه هیچ یك از عوامل شهرداری یا ماموران شركت شهربان حضور نداشته‌اند.»اما در مقابل، محمد حقانی، رییس كمیته محیط زیست شورای شهر معتقد است كه جدای از اینكه در این حادثه، ماموران شهرداری حضور داشته‌اند یا خیر؟ و اینكه برخورد با دستفروش‌ها، خشن و حتی غیرانسانی است، می‌گوید: « شهرداری چاره‌ای جز اجرای قانون ندارد. شهرداری به موجب بندهای ٥٥ و ١٠١ شهرداری موظف و مكلف به پیگیری جمع‌آوری دستفروشان است، ضمن آنكه ماده ٦٩٠ قانون مجازات اسلامی هم دستفروشی و سد معبر را جرم دانسته برای آن از یك ماه تا یك سال حبس قابل تبدیل به جریمه نقدی ٩٠ هزار تومان تا یك میلیون و ٣٠٠ هزار تومانی در نظر گرفته است.»او ولی با این حال براین نكته نیز تاكید می‌كند كه براساس قانون، رفع سد معبر باید توسط خود ماموران شهرداری انجام شود نه پیمانكاران: «دراینكه دستفروشی باعث رونق مشاغل كاذب و اختلال در نظم و اقتصاد شهری می‌شود، شكی نیست، اما در عین حال نشان از معضل بیكاری و اقتصاد بیمارما دارد.»

حقانی در ادامه ریشه این معضل را در عملكرد مدیران شهری در دوره‌های قبل می‌داند و می‌گوید:« اگر امروز شاهد رشد قارچ گونه پدیده دستفروشی هستیم، مهم‌ترین دلیل آن عدم جلوگیری از این پدیده نامیمون اجتماعی در سال‌های قبل و دوره‌های پیشین مدیریت شهری است. اگر در مناطقی چون حاشیه رود دره فرحزاد، شاهد اسكان غیرقانونی معتادان و مواد فروش‌ها هستیم، دلیل آن عدم توجه به شكل‌گیری این پدیده در سال‌های قبل بوده است. به همین نسبت، وقتی كه مدیران شهری قبل توجهی به اجرای قانون جمع‌آوری دستفروشان نداشته‌اند، امروز كار به جایی رسیده كه حتی بسیاری از مغازه دارها، كركره مغازه‌های‌شان را پایین می‌كشند و ترجیح می‌دهند اجناس‌شان را از طریق دستفرشی بفروشند یا در متروها دستفروش‌ها به قدری زیاد شده‌اند كه عملا متروی تهران را به بازارچه‌ای بزرگ تبدیل كرده‌اند.»با وجود این حقانی به شیوه عملكرد شهرداری در برخورد با دستفروشان، انتقادهایی جدی دارد: همان طور كه گفتم برخورد با دستفروش‌ها باید توسط خود عوامل شهرداری انجام شود نه توسط پیمانكاران این نهاد. آن هم به شیوه‌ای معقول نه اینكه با كتك‌كاری بخواهند دستفروش‌ها را جمع‌آوری كنند یا با پنجه بوكس آنها را زخمی كنند. چرا برخورد با تخلفات ساختمانی باید توسط افرادی از عوامل شهربان و حریم بان انجام شود كه كمترین اطلاعی ازمباحث شهرسازی ندارند؟ رییس كمیته محیط زیست شورای شهرتاكید می‌كند: اگر در این میان فردی هم مجروح شود یا آسیب ببیند، مراجع قضایی در مورد برخورد با متخلف، تصمیم‌گیری كنند ولی در هر صورت شهرداری چاره‌ای جز برخورد با دستفروش‌ها و افرادی كه سد معبر می‌كنند، ندارد، حتی اگر از دید برخی شهروندان این اقدام‌ها در نگاه اول و در ظاهر، غیرانسانی و غیراخلاقی به نظر برسد. درست مثل پلیس راهنمایی و رانندگی كه مجبور است گاهی به خاطر تخلف یك خودرو، راننده‌ای را جریمه كند كه خودش هم از جریمه كردن آن ناراحت است ولی چاره‌ای جز اعمال قانون ندارد. این كلیپ درحالی منتشر می‌شود كه دیروز شهردار تهران در گفت‌وگو با ایسنا، درواكنش به حوادث مرتبط با دستفروشان، هرگونه رفتار خشن ماموران شهرداری با دستفروشان را محكوم كرد و گفت: با ماموران متخلف برخورد خواهیم كرد.

وی با بیان اینكه «از رسانه‌ها خواهش دارم كه یك‌طرفه این موضوعات را دنبال نكنند» افزود: «اینكه ماموری از نیروهای پیمانكار برخورد غیرمنطقی، تند و خشن داشته باشد، محكوم است و با متخلفان برخورد می‌شود. اما رسانه‌ها باید هردو طیف را در نظر بگیرند. بعضا دستفروشان مامور سد معبر شهرداری را كتك می‌زنند و حتی باعث ایجاد شكستگی در بدن وی می‌شوند و این در حالی است كه مامور در حال اجرای قانون بوده و جای سوال است كه آیا این مامور انسان نیست یا خانواده ندارد؟ كه چنین برخوردی با او می‌شود.» قالیباف در پاسخ به این پرسش كه بعضا دستفروشان مدعی پرداخت وجوهی به ماموران سد معبر شهرداری هستند، افزود: ما منكر این موضوع نیستیم اما دستفروشان اسم این ماموران را اعلام و آنها را معرفی كنند. شهردار تهران به «تضاد خبری» در برخی رسانه‌ها اشاره كرد و گفت: «برخی رسانه‌ها بارها و بارها در مورد فعالیت دستفروشان در مترو مطلب منتشر كرده و خواستار جمع‌آوری آنها شده‌اند؛ اما بعد كه آنها را جمع كرده‌ایم همان‌ها می‌گویند چرا شب عید مردم را بیكار كردید.»این اظهارنظرها و واكنش‌ها در حالی از سوی مدیران شهری بیان می‌شود كه هنوز، نیروی انتظامی واكنشی در برابر این حادثه از خود نشان نداده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha