روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از انهدام باند ۹ نفره تحصیلكرده‌ها كه قصد داشتند به تركیب جدیدی از مخدر صنعتی شیشه دست پیدا كنند، خبر داد. جولان مواد مخدر در میان قشر تحصیلكرده جامعه معضلی جدی است به نحوی كه امروزه با پدیده معتادان تحصیل كرده مواجه هستیم.

انهدام باند قاچاقچیان تحصیلكرده‌

سلامت نیوز: روز گذشته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از انهدام باند ۹ نفره تحصیلكرده‌ها كه قصد داشتند به تركیب جدیدی از مخدر صنعتی شیشه دست پیدا كنند، خبر داد. جولان مواد مخدر در میان قشر تحصیلكرده جامعه معضلی جدی است به نحوی كه امروزه با پدیده معتادان تحصیل كرده مواجه هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،براساس گزارش‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۴ فقط هشت درصد معتادان دارای تحصیلات بالای دیپلم بوده‌اند و در سال ۸۶ این رقم به ۷/۱۲ و در سال ۹۱ به ۲۵ درصد رسیده است. در آخرین بررسی‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی در سال ۹۲ در مناطق ۲۲ دوگانه شهر تهران مشخص شد ۳۷ درصد معتادان دارای تحصیلات بالای فوق دیپلم و ۵۸ درصد مصرف‌كنندگان شیشه ۲۰ تا ۳۰ ساله هستند كه ۷۵ درصد آنها تحصیلات دیپلم، فوق دیپلم و كارشناسی دارند.

اعتیاد در بین تحصیلكرده‌ها

پدیده‌های اجتماعی نظیر اعتیاد از علت‌های گوناگونی نشأت می‌گیرند و نمی‌توان آنها را تنها در یك علت تك عاملی بررسی كرد. آمارها نشان میدهد تقریبا همه گروه‌های سنی در معرض خطر اعتیاد قرار دارند، لیكن در این بین، سهم جوانان بیشتر از دیگران است. اما بدتر و دردناك تر از آن زمانی است كه سایه شوم اعتیاد بر سر جوانان تحصیلكرده جامعه سنگینی كند، فرهیختگانی كه آینده جامعه در گرو همت، تلاش و انتخاب‌های هوشمندانه و به فعل رساندن استعدادهای نهفته در آنهاست و می‌توانند منشأ همه بركات و تحولات مثبت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به شمار آیند. از علل بالارفتن تعداد معتادان تحصیلكرده می‌توان به تفكرات غلط ناشی از كسب آرامش، رهایی از فشارهای ناشی از حجم دروس، نرخ بالای بیكاری در بین جوانان و استرس‌های ناشی از آن اشاره کرد. اما نكته حادتر در این مورد شیوع روزافزون مواد مخدر در بین زنان و دختران تحصیلكرده جامعه است. در پژوهشی كه در سال ۸۰ توسط جهاد دانشگاهی انجام شد حداكثر زنان معتاد چهار تا پنج درصد بوده‌اند كه این رقم با رشد دو برابری در سال ۹۰ به ۱۰ درصد كل معتادان رسیده است.

راه‌اندازی لابراتور تولید شیشه

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در حاشیه نشست خبری خود به برخی اقدامات پلیس مبارزه با موادمخدر در ماه‌های اخیر اشاره كرد و گفت: همكاران من با همكاری دستگاه‌های اطلاعاتی و انجام ۲۷۷ روز كار اطلاعاتی و كارشناسی و همچنین تعقیب و مراقبت موفق شدند باندی را شناسایی و منهدم كنند كه با كسب برخی اطلاعات از كشورهای خارجی قصد داشتند به تركیب جدیدی از مخدر صنعتی شیشه دست پیدا كنند. علی مویدی با بیان اینكه این باند ۹ عضو داشت، اظهار كرد: متاسفانه عمده اعضای این باند، افراد تحصیلكرده و دارای مدارك دانشگاهی بودند كه در كارخانه‌ای برای خود لابراتوار درست كرده و در پوشش برخی اقدامات به ظاهر قانونی دست به چنین اقدامی زدند كه خوشبختانه شناسایی و دستگیر شدند.

تجربه مصرف سیگار در میان دانشجویان

ابتدای امسال معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت با بیان اینكه حدود ۹۰ درصد دانشجویان علوم پزشكی تجربه مصرف سیگار داشته اند، گفت: ۴/۶ درصد این دانشجویان نیز روانگردان یا مواد مخدر مصرف كرده اند. محمدرضا داود آبادی فراهانی افزود: آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد كه ۴/۶ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی از مواد مخدر یا روانگردان استفاده كرده‌اند كه البته از آمار دانشگاه‌های دیگر كمتر است. او ادامه داد: درباره مصرف دخانیات نیز براساس تحقیقی كه در وزارت بهداشت انجام شده، ۷۸ درصد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشكی اعلام كرده‌اند كه قبل از ورود به دانشگاه تجربه سیگاركشیدن داشته‌اند و۱۲ درصد نیز در زمان دانشجویی سیگار كشیده اند، بنابراین ۹۰ درصد دانشجویان این دانشگاه‌ها تجربه استعمال سیگار را دارند و فقط ۱۰ درصد دانشجویان گروه پزشكی بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند بگویند لب به سیگار نزده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha