با روئیدن نخستین جوانه‌های بهاری روی سرشاخه‌های درختان و آمدن بوی عید بازار میوه و تره‌بار تكانی اساسی خورده است و قیمت سیب و پرتقال شب عید با شیبی نه چندان ملایم رو به افزایش است؛ میوه‌هایی كه باقی مانده سموم و كودهای شیمیایی روی آنها از مدت‌ها قبل به چالشی جدی تبدیل شده، چراكه این سموم از ارزان‌ترین نوع و از مبادی نه چندان خوشنام تهیه می‌شود. این در حالی است كه معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از تغییر استراتژی واردات سموم بی‌كیفیت به سمت سموم مرغوب و با ماندگاری كمتر در پسا برجام خبر می‌دهد.

سموم خطرناك چینی در سبد غذایی ایرانی

سلامت نیوز: با روئیدن نخستین جوانه‌های بهاری روی سرشاخه‌های درختان و آمدن بوی عید بازار میوه و تره‌بار تكانی اساسی خورده است و قیمت سیب و پرتقال شب عید با شیبی نه چندان ملایم رو به افزایش است؛ میوه‌هایی كه باقی مانده سموم و كودهای شیمیایی روی آنها از مدت‌ها قبل به چالشی جدی تبدیل شده، چراكه این سموم از ارزان‌ترین نوع و از مبادی نه چندان خوشنام تهیه می‌شود. این در حالی است كه معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو از تغییر استراتژی واردات سموم بی‌كیفیت به سمت سموم مرغوب و با ماندگاری كمتر در پسا برجام خبر می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: «‌ارزانی و بی‌كیفیتی‌» كلیدی‌ترین نكته‌ای است كه موجب شده باقی‌مانده سموم گیاهی و كودهای شیمیایی استفاده شده در پرورش محصولات كشاورزی كشورمان خطوط قرمز سلامت را پشت سر بگذارند و بنا بر اعلام مسئولان بهداشت و درمان باقی مانده این سموم در برخی محصولات نظیر سیب درختی، ‌خیار، ‌گوجه فرهنگی، سیب زمینی و پیاز از حد مجاز فراتر است. به همین خاطر وزیر بهداشت سال گذشته به مردم توصیه كرد سیب را بدون پوست بخورند. «تحریم» هم جدی‌ترین عاملی بود كه موجب می‌شد تا ما سموم ارزان و بی‌كیفیت وارد كنیم؛ عاملی كه حالا با اجرای برجام برداشته شده و انتظار می‌رود همانگونه كه رقابت غول‌های داروسازی را برای سرمایه‌گذاری و ورود به بازار 80 میلیونی ایران شاهد هستیم، این بار كمپانی‌های تولید‌كننده سموم گیاهی و كودهای شیمیایی برای تولید، ‌سرمایه‌گذاری یا لااقل صادرات سموم استاندارد به ایران پیش قدم شوند؛‌امری كه حداقل می‌تواند محصولاتی سلامت‌تر را وارد بازار كرده و از بخش مهمی از بار بیماری‌ها در كشورمان جلوگیری كند و این یعنی نیاز به داروی كمتر.
 
سموم چینی بر سر سفره ایرانی
هرچند سونامی سرطان تكذیب شد اما شتاب رشد بیماری سرطان در جامعه موضوعی است كه مسئولان بهداشت و درمان جامعه هم آن را پذیرفته‌اند.
باقی مانده بیش از حد مجاز سموم و كودهای شیمیایی ارزان قیمت چینی و هندی از عواملی است كه نمی‌توان از تأثیر‌گذاری‌اش بر بخشی از این بیماری‌ها چشم‌پوشی كرد. به گفته محمدعلی ملبوبی، معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست فناوری در كشاورزی ما، سموم به صورت بسیار غیرمسئولانه در حال استفاده شدن است. باقی‌مانده سموم در گیاهان و محصولات كشاورزی می‌ماند و نهایتاً در سفره غذایی مردم جای می‌گیرد. وی درباره كودهای شیمیایی نیز می‌گوید: كشاورزان ایرانی به طور میانگین ۲۰۰ كیلو كود شیمیایی فسفات استفاده می‌كنند، در حالی ‌كه در اروپا ۵۵ كیلو از این نوع استفاده می‌شود. كود ازت، در ایران بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ كیلو استفاده می‌شود اما به طور میانگین برای غلات ۳۰۰ كیلو در هر هكتار كود ازت استفاده می‌شود، در حالیكه در اروپا، ۱۳۰ كیلو در هكتار استفاده است و آنها سعی دارند این مقدار را به ۹۰ كیلو نیز برسانند.
رحمت‌الله حافظی، رئیس كمیسیون سلامت و بهداشت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه از سال 85 برای واردات سموم كشاورزی مناقصه برگزار می‌شود و ارزان‌ترین و كم‌كیفیت‌ترین محصولات وارد كشور می‌شود، می‌افزاید: 85 درصد سموم از چین و 15 درصد از هند وارد می‌شود كه كیفیت بسیار پایینی دارد. از سوی دیگر بر نحوه استفاده كشاورزان از سموم كشاورزی نظارت نمی‌شود، به همین خاطر است كه در حالی كه استاندارد استفاده سموم 500 كیلوگرم در هكتار است در حال حاضر تا هزار و 500 كیلوگرم در هكتار مصرف می‌شود.
 
وعده واردات سموم مدرن كم‌خطر
رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینكه متأسفانه آلاینده‌ها و باقی‌مانده‌های سموم و آفات نباتی در میوه‌ها كنترل نمی‌شود، می‌افزاید: ‌باقی‌مانده این سموم در كشورمان خیلی بیشتر از استاندارد نیست اما مشكلی كه در این بین وجود ندارد، آموزش ندیدن كشاورزان است. تفاهمی در شورای عالی سلامت با وزارت جهاد كشاورزی منعقد و تصویب شد تا هم این وزارتخانه در توزیع سموم بین كشاورزان كنترل بیشتری داشته باشد و هم در تعیین باقی‌مانده‌های سموم ما به این وزارتخانه كمك ‌كنیم و امیدوارم با این همكاری بتوانیم در سال 95 به نتایج خوبی در این زمینه دست یابیم. دیناروند در رابطه با واردت سموم ارزان قیمت و بی‌كیفیت از برخی كشورهای نه‌چندان خوشنام پاسخ داد‌:‌این اشكالی است كه به دلیل تحریم‌ها وجود داشت و ما مجبور بودیم سموم ارزان‌تر را از كشورهایی كه اعتبار كمی داشته‌اند وارد كنیم اما وزارت جهاد كشاورزی قول داده در دوران پسابرجام اجازه ورود منابع معتبر سموم را بدهد. این سموم مدرن هستند و با كیفیت بیشتر، با اثرگذاری بهتر، دوز مصرف پایین‌تر و باقی‌مانده‌های كمتری هستند و بنابراین خطرات كمتری دارند و امیدواریم به این سمت حركت كنیم.
 
وقتی دولت همه‌كاره است
معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیك و زیست‌فناوری اما معتقد است كودهای زیادی وارد اراضی كشاورزی كشور می‌شود و كشاورزان به منظور دستیابی به پُرمحصولی تشویق به استفاده بیشتر می‌شوند. از نگاه ملبوبی دلیل این امر این است كه سیستم دولتی پشت این مسئله وجود دارد، یعنی دولت تولیدكننده، واردكننده، توزیع‌كننده و تأییدكننده كودهای شیمیایی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha