یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴
کد خبر: 177619

مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید جاده‌ای که در بهترین جنگل‌های این استان از هفت‌تن شیرگاه تا زیرآب ساخته می‌شود، از جنگل‌های حفاظت شده نمی‌گذرد و پروژه هم چند سال پیش مجوز دریافت کرده است.

سلامت نیوز: مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید جاده‌ای که در بهترین جنگل‌های این استان از هفت‌تن شیرگاه تا زیرآب ساخته می‌شود، از جنگل‌های حفاظت شده نمی‌گذرد و پروژه هم چند سال پیش مجوز دریافت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز، ناصر مهردادی در گفت‌وگو با مهر افزود: از حدود 4سال پیش مجوز ارزیابی زیست‌محیطی برای احداث این جاده صادر شده است.

وی در پاسخ به اینكه آیا این پروژه اثرات مخرب زیست‌محیطی دارد یا نه می‌گوید: هرگونه عملیات عمرانی در جنگل آثار سوء دارد اما اینكه پروژه تأییدیه ارزیابی زیست‌محیطی را دریافت كرده به‌معنای آن است كه اثرات زیست‌محیطی پروژه در محدوده مجاز و قابل‌قبول بوده است.

مهردادی با اعلام اینكه جنگل‌هایی كه جاده از آن عبور می‌كند، حفاظت شده نیستند، تصریح كرد: اداره كل محیط‌زیست مازندران نظارت كامل خواهد داشت تا آسیب‌های زیست‌محیطی عملیات راهسازی در بهترین جنگل‌های هیركانی مازندران به حداقل ممكن برسد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز با تأیید اینكه عملیات راهسازی در منطقه در حال انجام است این منطقه را بهترین جنگل‌های استان عنوان می‌كند و می‌گوید: در بهترین جنگل‌های استان، از هفت‌تن شیرگاه تا زیر آب راهسازی می‌شود.

ستار بابایی كفاكی، تأكید می‌كند كه این اداره كل با راهسازی و توسعه مخالف نیست اما نباید توسعه به هر قیمتی صورت گیرد.
بابایی با اعلام اینكه متوسط بارندگی در مازندران ۷۵۰ میلی‌متر و بسیار بیشتر از میانگین بارندگی كشور است، می‌گوید: اگر پوشش گیاهی نباشد فرصت به روان‌آب‌ها داده می‌شود و مشكلات عدیده‌ای همچون پر شدن سدها به‌وجود می‌آید و سیل‌های ویرانگر به وقوع می‌پیوندد.

به گفته وی، استان مازندران به‌دلیل وجود كوه البرز، دریا و شیب زیاد، شاهد بارش‌هایی است كه بر اثر آن سالانه 15/5 تن فرسایش خاك در هكتار و ۵/۵ تن رسوب در هكتار در سطح استان ایجاد می‌شود.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با تأكید بر ارزش خاص جنگل‌های هیركانی در شمال كشور، نبود ‌مدیریت، افزایش جمعیت و تغییرات جوی را تهدیدات اصلی جنگل عنوان می‌كند و می‌گوید: توسعه عمرانی در نابودی جنگل‌ها نقش اساسی داردو در این زمینه دولت‌ها مقصر هستند.

این نخستین باری نیست كه محیط‌زیست كشور با پروژه‌های مخربی دست و پنجه نرم می‌كند كه سازمان محیط‌زیست به‌دلیل صدور مجوز در سال‌های گذشته توانایی مقابله قانونی با آن را ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha