شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
کد خبر: 178948

سالی که گذشت سال خوبی برای محیط زیست بود چراکه پس از سال‌ها ؛ محیط‌زیست از مبحثی غیرضروری و تعابیری مانند چرخ پنجم درشکه در تصمیم‌گیری‌ها فاصله و مورد اهمیت قرار گرفت. در این سال‌ها رئیس جمهوری بارها دولت خود را دولت محیط‌زیست معرفی کرد اما مقام معظم رهبری در روزهای پایانی سال۹۳، در دیدار خود با فعالان حوزه محیط زیست برای مصونیت عرصه‌های محیط زیستی اتمام حجت کردند. در ادامه تاکیدات ایشان برای توجه به محیط زیست ، ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه فصل‌الخطابی برای همه سیاست گذاری‌ها، قانون‌ها و برنامه‌های بلند مدت کشور قرار گرفت . هرچند که در روزهای پایانی سال ۹۴ رد لایحه ارزیابی زیست محیطی به عنوان پاشنه آشیل حفاظت محیط‌زیست به دلایل نامعلوم در مجلس شورای اسلامی بسیار تعجب‌برانگیز بود.

سلامت نیوز: سالی که گذشت سال خوبی برای محیط زیست بود چراکه پس از سال‌ها ؛ محیط‌زیست از مبحثی غیرضروری و تعابیری مانند چرخ پنجم درشکه در تصمیم‌گیری‌ها فاصله و مورد اهمیت قرار گرفت. در این سال‌ها رئیس جمهوری بارها دولت خود را دولت محیط‌زیست معرفی کرد اما مقام معظم رهبری در روزهای پایانی سال۹۳، در دیدار خود با فعالان حوزه محیط زیست برای مصونیت عرصه‌های محیط زیستی اتمام حجت کردند. در ادامه تاکیدات ایشان برای توجه به محیط زیست ، ابلاغ سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در این حوزه فصل‌الخطابی برای همه سیاست گذاری‌ها، قانون‌ها و برنامه‌های بلند مدت کشور قرار گرفت . هرچند که در روزهای پایانی سال ۹۴ رد لایحه ارزیابی زیست محیطی به عنوان پاشنه آشیل حفاظت محیط‌زیست به دلایل نامعلوم در مجلس شورای اسلامی بسیار تعجب‌برانگیز بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، در سال ۹۴، رهبر معظم انقلاب اسلامی درچارچوب اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، در نامه ای به رؤسای قوا، سیاست‌های کلی محیط زیست را ابلاغ کردند. این رویداد را می‌توان مهم‌ترین رویداد زیست محیطی دانست. ایجاد نظام یکپارچه ملی محیط زیست، مدیریت هماهنگ و نظام مند

‌منابع حیاتی، جرم انگاری تخریب محیط زیست، تهیه اطلس زیست بوم کشور، تقویت دیپلماسی محیط زیست، گسترش اقتصاد سبز و نهادینه‌سازی فرهنگ و اخلاق زیست محیطی از جمله محورهای ابلاغیه ی رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

توافق هسته ای و رفع تحریم‌ها رویداد مهم دیگری بود که اگرچه دستاوردی سیاسی قلمداد می شود اما‌‌ خبر خوشی هم برای محیط‌زیست بود چرا که تحریم‌ها در این سال‌ها دشمن جدایی ناپذیر طبیعت ایران شده بود و با لغو تحریم‌ها هیچ مانعی در به کار گیری تکنولوژی‌های کاهنده آلودگی وجود نخواهد داشت. امضای تفاهمنامه با کشورهای اروپایی از جمله فنلاند و اتریش در ماه‌های پایانی سال شروع همکاری برای گسترش کاربرد انرژی‌های نو، مدیریت پساب، کاهش آلودگی و مدیریت منابع آبی بود.

در سال گذشته مقابله با زمینخواری از تاکیدات رهبری و از برنامه‌های سازمان حفاظت محیط زیست مانند دو سال گذشته در مناطق حفاظت شده مانند ورجین و لواسانات در استان تهران و میانکاله در مازندران تداوم داشت.

کنفرانس تغییر اقلیم

کنفرانس تغییر اقلیم ۲۰۱۵ سازمان ملل متحد در پاریس یاCOP21 از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در شهر پاریس برگزار و در آن تاکید شد افزایش گرمایش زمین تا سال ۲۰۵۰ باید زیر ۲ درجه باقی بماند. در همین راستا برای نخستین بار در تاریخ همه کشورها موظف به کاهش تولید گازهای کربنی شدند. ایران هم در این کنفرانس متعهد شد

۴ درصد بدون هیچ شرطی و با رفع تحریم ۱۲ درصد از حجم گازهای گلخانه ای منتشر شده در کشور را کاهش دهد. به این ترتیب با محقق شدن برجام، تعهد ۱۲ درصدی مشمول حال ایران خواهد شد.کاهش بارش یکی از عوامل بروز خشکسالی است که متاسفانه در سال ۹۴ شاهد آن بودیم. شاهرخ فاتح، رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به این که سال آبی یا سال زراعی ( از اول مهر تا پایان مردادماه سال بعد ) کل بارش کشور در سال آبی ۹۴، ۱۹۴٫۶ میلی متر بود که این میزان بارش در مقایسه با میانگین بلند مدت حدود ۱۷٫۵ درصد کاهش داشته است گفت: وقوع گرد و غبار در سال ۹۴ هم مانند سال گذشته در استان‌های جنوبی، شرقی ، مرکزی و حتی استان تهران با شدت متفاوت همراه بود که اوج این مساله در استان خوزستان شد.

اصلاحیه قانون حفظ اراضی زراعی از جمله قانون‌های پرچالش مجلس نهم در آخرین ماه‌های سال ۹۴ بود که نمایندگان بر آن پای فشرده و سازمان حفاظت محیط زیست با این استدلال که این قانون زمینه تصرف به اراضی طبیعی را باز می گذارد مخالفت خود را با آن اعلام کرد. همچنین این مجلس در آخرین اقدام خود کلیات لایحه «ارزیابی زیست محیطی ایران» را رد کرد. این لایحه در ۱۳ ماده تهیه شده و هدف از آن، ایجاد توازن و تعادل میان پروژه‌های عمرانی و صنعتی با الزامات زیست محیطی بود. البته سازمان محیط زیست با استناد به قانون برنامه پنجم توسعه می تواند

‌تا سال اینده از اجرای پروژه‌های بدون لایحه زیست محیطی جلوگیری شود. در سال گذشته هم، سعید متصدی در آخرین نشست معاونت انسانی سازمان محیط زیست، از توقف پروژه سدهای شفارود و خرسان و انتقال آب به سبزکوه و اعطای مجوز ارزیابی به ۱۴ پروژه از میان ۱۱۴ پروژه خبر داد. بازبینی قوانین آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر اقداماتی بود که در این سال از سوی معاونت محیط انسانی صورت گرفت.

سال ۹۴، سال سیاه پلنگان

کشته شدن ۱۴قلاده پلنگ که ۱۲ مورد آن در سه ماه اول سال اتفاق افتاد و توقف پروژه پلنگ ایرانی برای این گونه در معرض خطر و آسیب پذیر برای طبیعت ایران اتفاق تلخی بود اما در نظر گرفتن بیمه پلنگ در توافق با یک شرکت بیمه و افزایش ۲۰ برابری جریمه کشتن پلنگ از جمله رویدادهای خوب برای این گونه بود.در روزهای پایانی سال اسعد تقی زاده و غلامحسین خالدی دو محیط بان

‌محکوم به اعدام که در ارتفاعات دنا خدمت می کردند با پیگیری‌های حقوقی سازمان حفاطت محیط زیست،تلاش سمن‌ها و فعالین محیط زیست آزاد شدند تا نوروز را بعد از سالها در کنار خانواده خود جشن بگیرند .


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha