یکشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

این روزها شرط‌بندی از هیبت برگه‌های كاغذی كه در برخی قهوه‌خانه‌ها و محله‌ها پخش می‌شدند خارج شده است و قدم به فضای مجازی نهاده و بیش از هر جایی هم دنیای فوتبال را نشانه گرفته است. رشد قارچ‌گونه سایت‌های شرط‌بندی موضوع تازه‌ای نیست، زیرا در هشت ساله اخیر هر از چند گاهی باید اخباری جدی در این باره شنید. فیلترینگ، دستگیری و پیگیری هم نتوانستند حریف این سایت‌های غیرمجاز شوند و هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر می‌شود. تعداد این سایت‌ها، گردانندگانشان، سودهای مالی و هر اطلاعات دیگری درباره این سایت‌ها تنها حدس و گمانی بیش نیست، زیرا گمنامی در فضای مجازی فرصت خوبی برای لاپوشانی فعالیت‌هایشان فراهم كرده است.

سرطان شرط‌بندی در فضای مجازی

سلامت نیوز: این روزها شرط‌بندی از هیبت برگه‌های كاغذی كه در برخی قهوه‌خانه‌ها و محله‌ها پخش می‌شدند خارج شده است و قدم به فضای مجازی نهاده و بیش از هر جایی هم دنیای فوتبال را نشانه گرفته است. رشد قارچ‌گونه سایت‌های شرط‌بندی موضوع تازه‌ای نیست، زیرا در هشت ساله اخیر هر از چند گاهی باید اخباری جدی در این باره شنید. فیلترینگ، دستگیری و پیگیری هم نتوانستند حریف این سایت‌های غیرمجاز شوند و هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر می‌شود. تعداد این سایت‌ها، گردانندگانشان، سودهای مالی و هر اطلاعات دیگری درباره این سایت‌ها تنها حدس و گمانی بیش نیست، زیرا گمنامی در فضای مجازی فرصت خوبی برای لاپوشانی فعالیت‌هایشان فراهم كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، چند سالی است كه تب سایت‌های شرط‌بندی در كشور ما به‌شدت داغ شده است و هشدارها و پیگیری‌هایی هم كه از سوی نهادهای مسئول صورت می‌گیرد نتوانسته‌اند ریشه این مشكل را بخشكانند. بیشترین حوزه فعالیت‌ این سایت‌ها دنیای فوتبال است و كار به جایی رسیده كه آمارهایی كه هر از چندگاهی از درآمدهای میلیاردی این سایت‌ها منتشر می‌شود برق را از كله هر مخاطبی می‌پراند. سایت‌هایی با رنگ و لعاب‌های فریبنده از نوع خارجی و داخلی آن در این عرصه فعال شده‌اند و تعداد كاربرانشان هم چندان كم نیست، به حدی كه تنها در یكی از این سایت‌ها كه گردانندگان آن بازداشت شدند حدود ۱۰۰ كاربر فعال بوده‌اند. این تنها یك سایت معمولی در این حوزه بود، زیرا سایت‌های بزرگ و معتبر كاربرانی چندین برابر دارند. تنها مانعی هم كه بر سر راه فعالیت این سایت‌ها ایجاد شده است، فیلترینگ است كه آن هم توسط فیلترشكن‌ها به راحتی دور زده می‌شود. از آنجایی هم كه كار این سایت‌ها زیرزمینی و غیرقانونی است آمار دقیقی از تعداد آنها در دسترس نیست، ولی بر اساس گفته‌های پلیس فتا تنها در یك دوره یك ساله حدود ۳۰۰ سایت قمار و شرط‌بندی در كشور شناسایی و گردانندگان آنها دستگیر شده‌اند. ردپای سایت‌های شرط‌بندی را در جای‌جای كشور می‌توان یافت، اما اصلی‌ترین مركز آنها در استان‌های شمالی است؛ جایی كه بیكاری‌های فصلی و دائمی فرصت خوبی را برای استقبال از این سایت‌ها به وجود آورده است.

وسوسه مرحله بعدی

وارد یكی از این سایت‌های شرط‌بندی می‌شویم. این سایت در زمینه شرط‌بندی فوتبال فعال است و یكی از نخستین سایت‌هایی است كه بعد از تایپ كردن لغت شرط‌بندی در مرورگر بالا می‌آید. در خلال جست‌وجو در سایت‌های دیگر هم با توجه به ارجاعاتی كه به این سایت داده شده بود و معرفی این سایت توسط كاربران مختلف، پربازدید بودن این سایت خود را نشان داد. حتی یك كاربر تازه‌وارد كه تاكنون هیچ سابقه شرط‌بندی نداشته است با نخستین حضور در این سایت می‌تواند اطلاعات زیادی درباره نحوه شرط‌بندی به دست آورد. یكی دیگر از بارزترین ویژگی‌های این سایت این است كه بدون داشتن حساب كاربری امكان دسترسی به سایر اطلاعات وجود ندارد و كاربری كه با اطلاعات وسوسه‌كننده اولیه، تمایل دارد درباره شرط‌بندی بیشتر بداند حالا باید حتما رقمی را پرداخت كند تا بتواند به مراحل بعدی دسترسی پیدا كند. خود سایت فعالیتش را این‌گونه معرفی می‌كند: « این سایت یك سایت شرط‌بندی فوتبال و كازینوی آنلاین است كه سعی كرده است امكان شرط‌بندی برای كاربرانی را كه در ایران زندگی می‌كنند فراهم كند. طراحی سایت بسیار ساده و گویاست و هر كس با كمترین آشنایی به اینترنت می‌تواند در این سایت شرط‌بندی كند و از هیجان آن لذت ببرد.» مدیران این سایت در ایجاد این هیجان مذكور راه خوبی را در پیش گرفته اند، زیرا بلافاصله با گفتن این جمله كه برای شرط‌بندی در این سایت چهار مرحله زیر را انجام دهید و به راحتی و در چند دقیقه شروع به شرط‌بندی كنید، هر كاربر ناواردی را هم به یك بار شرط‌بندی ترغیب می‌كنند. چهار مرحله مذكور هم از قرار زیر است: مرحله اول نام‌نویسی در سایت است، بعد از آن هم به مرحله افزایش حساب می‌رسیم كه راه را برای مرحله بعدی كه شرط‌بندی است باز می‌كند و در نهایت به مدعای گردانندگان سایت، كاربر می‌تواند جوایز خود را برداشت كند. گردانندگان این سایت‌ها در حالی با صراحت هرچه تمام به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند كه بر اساس ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی مجازات برای متخلفانی با جرم قمار كه شرط‌بندی نیز در معنای دیگری همان قمار است، از یك تا شش ماه حبس است یا تا ۷۴ ضربه شلاق برای آن درنظر گرفته شده است. همچنین در صورت تجاهر - یعنی اصرار و تكرار جرم- به قماربازی، مجرم به هر دو مجازات محكوم می‌شود.

گردش مالی میلیاردی سایت‌های شرط‌بندی

با این حساب باید گفت آماری كه دو سال قبل درباره خروج روزانه ۶۰۰ هزار دلار پول با شرط‌بندی روی فوتبال منتشر شد، چندان هم دور از واقعیت نیست. حتی با یك نگاه كوتاه به فعالیت سایت‌های شرط‌بندی می‌توان گفت رقم از آنچه گفته می‌شود هم بیشتر است. هر چند كه رقم دقیقی از كلاهبرداری‌های این فضا وجود ندارد، اما ضرری كه این شرط‌بندی‌های مجازی به افراد می‌زند بسیار بیشتر از چیزی است كه ممكن است در ابتدا فكرش را بكنید. همه‌چیز از یك نیم دلار شروع می‌شود و كار به جایی می‌رسد كه فرد‌ دار و ندارش را به چوب حراج می‌گذارد. تنها در یك مورد دستگیری گسترده گردانندگان این سایت‌ها، حدود ۷۰ نفر بازداشت شدند كه بررسی حساب‌های آنها نشان داد كه رقمی حدود ۸۳ میلیارد كلاهبرداری داشته‌اند. فیلترینگ، تعطیلی و دستگیری هم نتوانسته‌اند حریف این آفت گسترده شوند و شرط‌بندی بیش از هر چیزی دنیای فوتبال را نشانه گرفته است. جایی كه بدون شرط‌بندی هم دنیایی از حاشیه‌هاست و حالا كه پای شرط‌بندی به آن باز شده است، باید انتظار این را داشت در آینده‌ای نه چندان دور از فسادهای متعدد در این زمینه رونمایی شود. تجربه جهانی فعالیت این سایت‌های شرط‌بندی نشان داده است كه فعالیت آنها گاهی از حد و مرزهای مجازی خارج شده است و قدم به مستطیل سبز گذاشته و همین باعث شده كه رسوایی‌های باورنكردنی روی دهند.

رشد قارچ‌گونه سایت‌های شرط‌بندی

فعالیت سایت‌های شرط‌بندی كه به صورت قارچ‌گونه رشد كرده‌اند و در حال تبدیل شدن به یك سرطان كشنده در فضای مجازی هستند به جایی رسیده كه سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در یادداشتی كه چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر كرد به وضوح هرچه تمام درباره فعالیت این سایت‌ها هشدار داد. علیرضا آذردرخش در این یادداشت می‌گوید: «به جای رفتن در خیابان و سرقت و زورگیری و دست بردن به سلاح به راحتی با یك كلیك و استفاده از یك لپ‌تاپ كوچك دست به سرقت‌های میلیونی و میلیاردی می‌زنند. سارقان نامرئی كه با راه‌اندازی یك سایت به راحتی با برانگیختن حس طمع شما به راحتی از شما ۱۰ هزار تومان و از هزاران نفر میلیون‌ها تومان سرقت می‌كنند. متاسفانه در سال‌های اخیر یكی از جرایمی كه از فضای واقعی و زندگی به فضای مجازی منتقل شده است قماربازی و شرط‌بندی است. در این روش افراد با راه‌اندازی سایت‌های ویژه‌ای با عناوین مختلف از جمله سایت پیش‌بینی نتایج اقدام به كلاهبرداری از كاربران اینترنتی می‌كنند.» او در بخشی دیگر می‌افزاید: «معمولا مدیران سایت‌های شرط‌بندی برای رد گم‌كنی اندك پولی را به حساب كاربران ریخته تا آنها با اطمینان از درست بودن نحوه فعالیت این سایت دیگران را تشویق به حضور در سایت كنند. وقتی میزان وجوه واریزی به حساب فرد كلاهبردار به عدد دلخواه او رسید او به راحتی سایت را تعطیل می‌كند. البته در مواردی مشاهده شده است كه افراد حتی بعد از یك هفته اقدام به بستن سایت می‌كنند.»

آذردرخش دلیل اصلی اینكه این سایت‌ها با وجود كلاهبرداری‌های كلانشان می‌توانند به راحتی به فعالیتشان ادامه دهند، چنین بیان می‌كند: «افراد مالباخته از ترس اینكه شرط‌بندی جرم است و پول اندكی نیز از آنها سرقت شده است از شكایت خودداری می‌كنند كه همین امر موجب می‌شود كلاهبرداران به راحتی به جرایمشان ادامه دهند. بیشتر سایت‌های شرط‌بندی در حوزه فوتبال فعال هستند در حالی كه از نظر قانون و پلیس هیچ سایت شرط‌بندی و پیش بینی مسابقاتی كه با دریافت پول از كاربران بخواهد به آنها جایزه بدهد وجود ندارد. بر اساس ماده ۵۲ قانون جرایم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد كند و دست پلیس در این رابطه باز است و امكان رسیدگی وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha