سلامت یكی از اولویت‌های دولت‌ها به شمار می‌آید، اما گویی هر آنچه مسئولان در این باره می‌گویند در همان حد حرف باقی می‌ماند. سند این ادعا هم در سال گذشته، آلوده بودن شیرها به روغن پالم و نان‌های پخته شده با جوهر قند و سوسیس و كالباس‌های تهیه شده با گوشت سگ و گربه و آب معدنی‌هایی كه برای خودشان جنجالی آفریدند و در سال جدید هم كه هنوز چند روزی از آن نگذشته است، غذاهای مرگ‌آفرین رستوران‌های شمال پایتخت. گویی آنقدر خبر در مورد آلوده بودن مواد غذایی زیاد است كه شهروندان هم آن را از لیست دغدغه‌ها و نگرانی‌های‌شان خارج كرده‌اند. اما سؤال اینجاست كه آیا سازمان‌ها و نهادهای نظارتی فقط منتظرند تا درخواست و شكایتی از طرف مردم دریافت كنند تا به وظایف خود عمل كنند یا با كمال تأسف، شرایط موجود محصول تمام نظارت‌هاست...!

مرگ خاموش در رستوران های حومه پایتخت/جریمه‌های ریالی برای تخلفات میلیاردی

سلامت نیوز: سلامت یكی از اولویت‌های دولت‌ها به شمار می‌آید، اما گویی هر آنچه مسئولان در این باره می‌گویند در همان حد حرف باقی می‌ماند. سند این ادعا هم در سال گذشته، آلوده بودن شیرها به روغن پالم و نان‌های پخته شده با جوهر قند و سوسیس و كالباس‌های تهیه شده با گوشت سگ و گربه و آب معدنی‌هایی كه برای خودشان جنجالی آفریدند و در سال جدید هم كه هنوز چند روزی از آن نگذشته است، غذاهای مرگ‌آفرین رستوران‌های شمال پایتخت. گویی آنقدر خبر در مورد آلوده بودن مواد غذایی زیاد است كه شهروندان هم آن را از لیست دغدغه‌ها و نگرانی‌های‌شان خارج كرده‌اند. اما سؤال اینجاست كه آیا سازمان‌ها و نهادهای نظارتی فقط منتظرند تا درخواست و شكایتی از طرف مردم دریافت كنند تا به وظایف خود عمل كنند یا با كمال تأسف، شرایط موجود محصول تمام نظارت‌هاست...!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: در سال گذشته اخبار زیادی در مورد آلوده بودن مواد غذایی منتشر شد. اخباری كه بعضاً از حد یك هشدار خارج شده و از فاجعه‌ای خبر می‌دادند. با اینكه اكثر این خبرها از طرف مسئولان بهداشتی كشور تأیید می‌شدند و وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت مردم به برخی از پرونده‌ها ورود كرد اما كاملاً مشخص بود كه متخلفان در بخش‌های مختلف آنقدر از خلع قانونی و ضعف نظارت‌ها خبر دارند كه بخواهند همچنان در راهی كه انتخاب كرده‌اند بتازند.
فضاهای مجازی محل خوبی برای انتشار اخبار بدون واسطه هستند اما در این محیط‌ها جنگی نابرابر وجود دارد كه بر اساس آن می‌توان با بهره‌گیری از سیستم شایعه‌سازی و بزرگ كردن یك مشكل كوچك، رقیب را تا حد ورشكستگی نیز پیش برد. اتفاقی كه در سال گذشته برای برخی روغن‌های خوراكی و پودرهای شست‌وشو رخ داد.


اما در سال جاری و در شرایطی كه هنوز چند روزی از آغاز سال نو نگذشته بود، مأموران تعزیراتی به همراه دوربین صدا و سیما به سراغ رستوران‌های لوكس و گرانقیمت مناطق تفریحی شمال تهران رفتند تا گزارشی مستند از وضعیت طبخ و پذیرایی آنها ارائه كنند؛ گزارشی كه قبل از رسیدن به فضاهای مجازی، حكایت از فاجعه‌ای در آشپزخانه‌های این رستوران‌ها داشت.


تخلف رستوران‌ها از این لحاظ حائز اهمیت بود كه در سال گذشته و طی بازدید سرزده معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جرائم پزشكی و دارویی از اغذیه‌فروشی‌های میدان تجریش دستور پلمب سفره‌خانه‌ای در بازار، دو كافه، یك بستنی فروشی و یك‌ آش‌فروشی معروف صادر شد. البته چند رستوران صاحبنام دیگر نیز به خاطر آنچه كه «مسائل بهداشتی و استفاده از رنگ‌های غیرمجاز» عنوان شده بود، پلمب شدند.
 
مرگ سلامت در رستوران‌های لوكس
شاید شما هم تجربه صرف غذا در یكی از رستوران‌های تهران را داشته باشید و حتماً هنوز هم به خاطر زیبایی، لوكس بودن رستوران و همچنین غذای بزك شده‌ای كه میل كرده‌اید، فكر می‌كنید آن رستوران با بقیه فرق داشته است.
با این اوصاف خوب است بدانیم در روزهای اول سال جاری وقتی گشت تعزیرات حكومتی با همراهی كارشناسان بهداشت و دانشگاه علوم پزشكی و بازرسان اتاق اصناف به محله كن رفتند تا ضمن بررسی وضعیت رستوران‌های این منطقه به تخلفات آن رسیدگی كنند، تقریباً تمام رستوران‌های این منطقه بسته شد كه این اقدام احتمال متخلف بودن این واحدها را بالا می‌برد. در همین رابطه رئیس گشت مشترك تعزیرات حكومتی تهران پس از حضور گشت مشترك در رستوران‌های كن از ادامه تخلفات بهداشتی در این رستوران‌ها خبر داد و گفت: «مرگ خاموش در حومه تهران ادامه دارد.»
 
جریمه‌های ریالی برای تخلفات میلیاردی
متأسفانه تخلفات در عرصه مواد غذایی آنقدر زیاد و گسترده است كه گویی رسیدگی به تمام آنها امكان‌ناپذیر است زیرا وقتی رستوران‌های مشهور با قیمت‌های آنچنانی، به این راحتی دست به تخلف می‌زنند، از رستوران‌های كوچك كه از همان ابتدا باید منتظر غذای ساده و معمولی بود، چه انتظاری می‌رود.  كارشناسان معتقدند رقم پایین جرایم و قدرتمند نبودن قوانین از جمله دلایل نترسیدن متخلفان از هر‌گونه برخورد است. به عنوان مثال در بازرسی گشت‌های مشترك تعزیرات حكومتی استان تهران از رستوران‌های منطقه دربند، وقتی آنها در یكی از مغازه‌ها و واحدهای صنفی گوشت‌های آلوده‌ای را مشاهده كردند، بعد از معدوم كردن كالای غیر قابل مصرف، این واحد برابر قانون به پرداخت 45میلیون ریال جزای نقدی محكوم شد.
بی شك تمام شهروندان به خوبی واقفند كه واحدهای صنفی این مناطق روزانه درآمدهای چند ده میلیونی دارند، بنابراین پرداخت 4 میلیون و 500 هزار تومان جریمه آن هم برای ماه‌ها تخلف و بازی كردن با سلامت مردم رقمی ناچیز و در حد صفر است اما وقتی با حضور مأموران در هر منطقه گردشی و تفریحی، به یكباره تمام رستوران‌ها با حضور مشتری، اقدام به بستن در‌ها و پایین كشیدن كركره‌ها می‌كنند، بسیار قابل تأمل است.
 
شست‌وشوی نامناسب و طبخ نامناسب‌تر
دكتر سعید آقاخانی در مورد آلودگی‌های موجود در رستوران‌ها معتقد است: «در رستوران‌ها و مراكز توزیع غذا دو نوع آلودگی ممكن است وجود داشته باشد؛ آلودگی مربوط به مواد غذایی كه از اساس مشكل دارند، مثل سبزیجاتی كه با فاضلاب انسانی آبیاری می‌شوند، مواد پروتئینی كه در شرایط نامناسب تولید و نگهداری می‌شوند، مواد غذایی تاریخ گذشته، شست و شوی نامناسب، طبخ نامناسب، سرو كردن برخی مواد غذایی به شكل باز و مواردی از این دست، و مورد بعدی به آلودگی محیط رستوران و سطوح كار باز می‌گردد، مثل میز كار آشپزخانه، میز پذیرایی، اماكن نگهداری از مواد غذایی مثل نگهداری طولانی مدت غذاهای پخته شده، انبار، یخچال، ظروف، شرایط دمایی، راه‌های وجود حشرات و جوندگانی مثل موش، سیستم تهویه هوا كه همگی در این زمینه مؤثر هستند. همه اینها موارد جزئی‌تری را نیز شامل می‌شود كه در بهداشت یك رستوران نقش اساسی دارند.»
البته در گزارش‌های منتشر شده از طرف سازمان تعزیرات مشخص شده كه مشكل عمده  بهداشت رستوران در شست وشو و طبخ صحیح مواد غذایی است. بسیاری از رستوران‌ها مواد غذایی مثل سبزیجات را به درستی نشسته و گندزدایی نمی‌كنند؛ بنابراین آلاینده‌های اولیه از بین نمی‌رود. به علاوه غذاهایی كه پخته می‌شوند را نباید مدت طولانی نگه داشت كه متأسفانه امروزه بسیاری از رستوران‌ها غذاهای پخته‌ای را كه به فروش نمی‌رسند، تا چند روز نگهداری می‌كنند.
دكتر آقاخانی در این رابطه گفت: «در بهداشت مواد غذایی یك مورد بسیار مهم كربوهیدرات‌هایی مثل برنج پخته است كه نباید مدت زیادی نگه داشته شود زیرا امكان رشد میكروب‌ها در آن زیاد خواهد بود. به علاوه مشكل دیگر غذاهای پروتئینی است كه ممكن است به طور مناسب حرارت نبینند؛ یك مورد مهم انواع كباب، جوجه كباب، برگرها و این گونه غذاها هستند كه ممكن است حرارت به مغز آن نفوذ نكرده و عامل مهم برای انتقال میكروب باشد.»
به هر حال بازی آلوده بودن مواد غذایی به رستوران‌ها ختم نمی‌شود. از روغن‌های آلوده و آب معدنی‌های میكروبی و برنج‌های سرطان‌زا گرفته تا اسیدسولفوریكی كه به جای آبلیمو عرضه می‌شود و نان‌هایی كه با طعم جوهر قند به سر سفره‌ها می‌رسند. حال باید منتظر بود و دید كه امسال مسئولان امر چه تمهیداتی برای حفظ سلامتی شهروندان اندیشیده‌اند و تا چه حد برنامه‌های‌شان عملی شده و به نتیجه می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha