با توجه به مصاحبه منتشر شده از خبرگزاری خبرآنلاین با وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در آستانه نوروز انجام گردید و در تاریخ 1395/1/9 منتشر شد ، اینجانب غلامرضا قدمی ، کارشناس پرستاری و عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان قم ، موارد انتقادی ذیل را جهت اطلاع ایشان و سایر مخاطبین آن مصاحبه و کلیه همکاران حوزه سلامت به استحضار میرسانم

ارمغان دولت یازدهم برای جامعه پرستاری چه بوده است ؟!

سلامت نیوز-*غلامرضا قدمی: با توجه به مصاحبه منتشر شده از خبرگزاری خبرآنلاین با وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در آستانه نوروز انجام گردید و  در تاریخ 1395/1/9 منتشر شد ، اینجانب غلامرضا قدمی ، کارشناس پرستاری و عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان قم ، موارد انتقادی ذیل را جهت اطلاع ایشان و سایر مخاطبین آن مصاحبه و کلیه همکاران حوزه سلامت به استحضار میرسانم :

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی که به قول خودشان در مصاحبه ای که حدود یک ماه پس از تصدی این مقام در مصاحبه ای با مجله سلام همکار – منتشره توسط ستاد وزارتی – دلیل این انتخاب از سوی رییس جمهور را صرفا دوستی دیرینه با ایشان عنوان کردند و گفتند که فعلا مشغول بررسی اوضاع وزارتخانه می باشند  ، درست سه چهار ماه پس از این مصاحبه از طرحی رونمایی کردند به نام تحول در نظام سلامت کشور که معلوم نیست کجای این طرح در نظام سلامت کشور تحول ایجاد کرده است؟!


البته انتقاد منصفانه حکم می کند که به برخی دستاوردهای مهم این طرح و تغییراتی که در رویه های جاری بیمارستان های دولتی کشور ایجاد شد اشاره کنیم و بابت آنها از ایشان تشکر نماییم ، اینکه برخی از اموری که قبلا تحت پوشش بیمه نبود مانند هزینه آمبولانس اعزام ، هزینه همراهی کودکان ، کلیه داروهای مصرفی بیمار در بیمارستان ، کلیه اعمال پاراکلینیک و مواردی که در بیمارستان دولتی قابل انجام نبود ، در این طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و همچنین اصلاحاتی که در ظاهر بیمارستانهای دولتی و افزایش کیفیت هتلینگ در این بیمارستانها ایجاد شد از نقاط قوت این طرح می باشد که البته در اجرای بهسازی بیمارستانها با مدت زمان محدود – که علت محدودیت آن بیشتر باید سیاسی باشد- حیف و میل هایی که انجام گرفت و دقیقا در تضاد با سیاست اقتصاد مقاومتی بود نیز قابل ذکراست که در این نوشتار قصد پرداختن به آن ندارم چرا که ممکن است و امید دارم این موارد فقط در حوزه محل خدمت اینجانب صورت گرفته باشد لکن اینکه نام این طرح را تحول در نظام سلامت کشور بگذاریم ، نامی کاملا نامربوط است چرا که شالوده و اساس اقدامات صورت گرفته ، اجرای درست قانون هدفمندی و در نظر گرفتن درصد قانونی سهم وزارت بهداشت از محل آزادسازی قیمت حامل های انرژی بود که می بایست در جهت افزایش رضایتمندی عمومی از خدمات حوزه سلامت هزینه می شد و در دولت قبل این سهم به وزارت بهداشت نرسید و در سایر حوزه های عمرانی کشور هزینه شد و در این دولت این سهم داده شد و طبیعی است که از سهم سایر حوزه ها هم کم شده باشد لکن توجه دولت یازدهم به مقوله بهداشت و درمان را -که به نظر می رسد بیشتر مدیون دوستی دیرینه وزیر و رییس دولت باشد تا نظر جمعی هیات دولت -  به نوبه خود باید به فال نیک گرفت .


اما اینکه این سهم در وزارت بهداشت چگونه در قالب این طرح هزینه گردید از همان ابتدا با انتقادهای فراوان روبرو بوده که متاسفانه دستور العمل های وزارتخانه همانند برخی امکانات شبکه های اجتماعی - به خصوص از زمان روی کار آمدن آقای دکتر هاشمی - بصورت کانال عمل کرده است یعنی پیامها فقط برای گیرندگان می آید و راهی برای اظهار نظر وجود ندارد ، یعنی اصلا فرستنده پیام راهی برای انتقاد باز نگذاشته است و معدود انتقادهایی که در برنامه های تلوزیونی انجام شده است نیز با برخورد جدی وزارت بهداشت به تعطیلی گراییده است و اصولا منتقدین از صحنه حذف شده اند.

بخش مهمی از اظهارات ایشان در این مصاحبه سیاسی بوده است لکن اکنون مهمترین انتقادهای اینجانب به بخشی است که در مورد اختلاف دریافتی ها و نقش صدا و سیما در دامن زدن به آمار غیر واقعی صحبت کرده اند.


روی سخن اینجانب با وزیر محترم بهداشت می باشد :

اولا سوال دارم که واقعا در این دولت چه خدمتی به پرستاری انجام شده است که در دولتهای قبلی سابقه نداشته است ؟!

تصویب و اجرای بخش عمده قانون افزایش بهره وری پرستاران – موسوم به کاهش ساعت کاری- که در دولت قبل بود و با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و طرح تحول و عدم اضافه شدن نیروی پرستاری به بیمارستانها عملا در این دولت بی اثر شد ، قانون تعرفه گزاری پرستاری که تصویب آن در دولت قبل بود که اگر اجرا نشد حداقل به سخره هم گرفته نشد اما در دولت یازدهم شخص شما در صحن علنی مجلس با بیان تعرفه آمپول زنی اگر نگوییم پرستاران را ، حداقل این قانون را به سخره گرفتید و نمایندگان مجلس هم شنیدند و هیچ نگفتند! براستی ارمغان دولت یازدهم برای جامعه پرستاری چه بوده است ؟!


نکند حکم تعلیق چهار نفر از پرسنل پرستاری دانشگاه تهران  که با دستور رییس این دانشگاه انجام شد و خانواده این عزیزان را چند ماه به دردسر انداخت تا نهایتا با پیگیری های فراوان به سرکار خود بازگشتند را خدمت بی سابقه به پرستاری کشور می دانید؟

یا رد صلاحیت فرمایشی منتقدین را در انتخابات نظام پرستاری خدمت می دانید؟ جناب آقای وزیر آیا میدانید بی سابقه ترین برخوردها با منتقدین وزارت بهداشت در حوزه پرستاری در زمان جنابعالی انجام شده است؟!


گفته اید درآمد پزشکان عمومی 1/7 پرستاران و پزشکان متخصص 4/2 پرستاران می باشد ، جناب آقای وزیر ! این اطلاعات را از کجا می آورید ؟ آیا با این طریق صحبت  کردن قصد فرافکنی و گمراه کردن افکار عمومی را دارید؟ منظورتان از حقوق چیست ؟ چرا برای مردم توضیح نمی دهید که پرسنل وزارت بهداشت به غیر از حقوق ماهیانه ، دریافتی دیگری به نام کارانه دارند که درصدی از حق العمل دریافتی از بیماران و بیمه ها می باشد و این درصد آنقدر برای پزشکان مهم و چشمگیر است که اگر نباشد اصلا هیچ پزشکی حاضر به کار کردن در بخش دولتی نیست؟

آیا منظور شما از درآمد در تناسبی که ذکر نموده اید همین حقوق ماهیانه است یا کارانه را هم شامل می شود؟! قطعا می دانید که آنچه بعنوان اختلاف درآمد توسط منتقدین از جمله پرستاران مطرح می شود مربوطه به کل دریافتی اعم از حقوق و کارانه است و نه صرفا حقوق که اگر فقط حقوق باشد همان چیزی که ذکر کرده اید با کمی اختلاف درست است که خیلی هم مورد انتقاد نمی باشد چرا که رویه ای است که در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری در سایر دستگاه ها هم جاری است اما در مورد کارانه چطور؟!! آیا واقعا کارانه متوسط پزشک متخصص ، 4/2 برابر پرستاران است ؟!


قطعا شما بهتر از بنده مطلع هستید و به قول خودتان اعداد و ارقام را می دانید اما بنده با سواد در حد کارشناسی خود یک محاسبه ساده دارم و یک سوال از شما ؛ اگر حق العمل دریافتی از بیماران و بیمه ها یک بیمارستان را صد میلیون تومان ماهانه فرض کنیم و پرسنل آن بیمارستان را هم صد نفر ، خوب می دانید که تعداد پزشکان نسبت به کل پرسنل بیمارستان کمتر از 15 درصد و معمولا حدود 10 درصد است و همین تعداد بر مبنای توزیع کارانه به روش قدیم 20 درصد درآمد و در روش جدید طرح مبتنی بر عملکرد حدود 5/27 درصد را سهم دارند- که البته در روش جدید که بنده به تفصیل نقدهای خود را به آن برایتان ارسال کرده ام با محاسبه حق اضافه کاری  و حق مسئولیت مدیران و مسئولین بیمارستان در داخل آن حداکثر همان 20 درصد قدیم را برای عموم پرسنل شامل می شود – نهایتا در حالتی خوش بینانه 15 نفر پزشک موجود در این بیمارستان حدود 60 درصد درآمد یعنی 60 میلیون تومان و 85 نفر باقی مانده نیز 20 درصددرآمد یعنی 20  میلیون تومان سهم خواهند داشت یعنی میانگین پزشکان 4 میلیون تومان و پرسنل 235  هزار تومان این یک تناسب یک به هفده می باشد که در حالت میانگین است و با توجه به اختلافهایی که در بین دریافتی هر گروه می باشد ، رویت اختلافهای صد برابری پدیده ای فراگیر است که شما بیان آنرا توهین به همه دانسته اید و بیان کننده آنرا بعنوان "ذهن بیمار" خوانده اید! که می توان آنرا از جمله ادبیات جدید رایج شده در کشور دانست .

شما ریشه همه چالش ها را بی قانونی و بی اخلاقی ذکر کرده اید ؛ اتفاقا درست گفته اید ، بیشتر اعتراض های پرستاری و تجمع بی سابقه بیش از سه هزارنفر پرستار در جلوی درب خانه ملت- که شما آن مکان را کف خیابان خوانده اید – دقیقا به دلیل بی قانونی وزارت بهداشت بود ، بی قانونی در  اجرای قانونی تعرفه گذاری خدمات پرستاری ، بی قانونی در اولویت دادن بخشنامه دولتی پرداخت مبتنی بر عملکرد بر قانون تعرفه گذاری مصوب مجلس شورای اسلامی ، بی قانونی در عدم پرداخت حق اضافه کاری پرسنل پرستاری مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری !!


بی اخلاقی در کف خیابانی خواندن اعتراض ها ، بی اخلاقی به تمسخر پرستاری در صحن مجلس شورای اسلامی ، بی اخلاقی در تعلیق خدمت منتقدین ، بی اخلاقی درنشنیدن صدای کارکنان مجموعه و بی اخلاقی در ترویج ادبیات جدید که آخرین آنها "ذهن بیمار" است و نسبت دادن آن به نماینده مجلس و وزیر پیشین همین وزارتخانه.


آقای وزیر ! چرا منتقد خود را دارای "ذهن بیمار" دانسته اید ؟ چرا فکر می کنید هیچیک از پرسنل وزارت بهداشت از آمار اطلاعی ندارند و می توانید با مصاحبه های یکطرفه اطلاعات اشتباه را به زور به خورد منتقدین بدهید؟


اتفاقا بنده هم با شما هم نظر هستم که چرا در برابر ارائه اطلاعات دروغ با شما برخوردی نمی شود ، آن آقایی که شما او را بعنوان "ذهن بیمار" خواندید ، نماینده مجلس است ، وقتی شما از تریبون مجلس اطلاعات نادرست به نمایندگان می دهید و ایشان اطلاعات درست را در اختیار دارند و میدانند شما آدرس اشتباه می دهید نباید منتظر بمانند تا شما امروز عنوان "ذهن بیمار" را برای ایشان که مجددا  منتخب یک عده از مردم عزیزمان در مجلس شورای اسلامی می باشند انتخاب کنید ، او نماینده است و ابزار دارد ، ابزار سوال ، ابزار استیضاح ، اما افسوس !افسوس که مجلس ما هم به شدت درگیر سیاست است ؛ درگیر سیاست است که ایشان حاضر نیست به دلیل همسویی سیاسی با جهت گیری های کلی دولت از ابزارش استفاده کند و شما اکنون بدون رودربایستی از این عذر ایشان کمال استفاده را کرده اید!


افسوس که رییس مجلس ما در همایش روز پرستار در قم در پاسخ سخنرانی رییس هیات مدیره نظام پرستاری استان قم و گلایه ایشان از عدم تحقق وعده های هیات رییسه به نمایندگان تجمع روز سوم اسفند سال 93 ، اظهار بی اطلاعی از این تجمع و از این همه چالش بین جامعه پرستاری و وزارت بهداشت در دو سال اخیر نموده اند ؛ افسوس که شما و رییس جمهور محترم حاضر نشدید به دعوت سازمان نظام پرستاری کشور حتی برای دقایقی در همایش روز پرستار شرکت نمایید ؛ راستی می دانید این هم از رکوردهای بی سابقه دولت یازدهم در خدمت به پرستاری بوده است؟!


آقای وزیر ! قبل از پایان دوره چهار ساله وزارت خود ، فرصتی به منقدین بدهید ، بشنوید حرف آنها را ، شاید به قول مقام معظم رهبری دربین حرفهای ایشان ، چاره ای باشد برای مشکلات، فرصتی بدهید به منتقدین ای رزمنده دیروز و ای وزیر امروز !


در خاتمه باز هم درخواست دارم از شما و آن هم درخواست تعامل با منتقدین و درخواست همدلی و همزبانی با پرسنل وزارت بهداشت و از جمله پرستاران می باشد که امید دارم درهای گفتگو از جانب جنابعالی بزودی بر روی منتقدین باز شود ؛ سلامتی و طول عمر رهبر معظم انقلاب اسلامی و توفیق خدمت برای جنابعالی و سایر مسئولین نظام مقدس اسلامی ایران را از درگاه ایزد تعالی مسئلت دارم.

* کارشناس پرستاری و عضو هیات مدیره نظام پرستاری استان قم


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    2 0
    درود فراوان بر جناب قدمی که حرف دل پرستاران را زدند خداوند ایشان را حفظ نماید و وزیر بهداشت را به راه راست هدایت کند