لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی دوبار در مجلس رد شد. نمایندگان مخالف تنها صورت مسئله را پاك كردند، برای حل مشكل مرزنشینان پیشنهادی ندادند. اگر مرزنشینان مهاجرت كنند در تامین امنیت با مشكل مواجه می‌شویم. مبادلات در مناطق مرزی نیاز غیرقابل انكار است. 50 هزار نفر از روستاهای مرزی ایلام مهاجرت كرده‌اند. 3 هزار خانوار در یك سال از سیستان مهاجرت كردند.

خطر خالی شدن روستاهای مرزی از سكنه

سلامت نیوز:  لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی دوبار در مجلس رد شد. نمایندگان مخالف تنها صورت مسئله را پاك كردند، برای حل مشكل مرزنشینان پیشنهادی ندادند. اگر مرزنشینان مهاجرت كنند در تامین امنیت با مشكل مواجه می‌شویم.  مبادلات در مناطق مرزی نیاز غیرقابل انكار است. 50 هزار نفر از روستاهای مرزی ایلام  مهاجرت كرده‌اند.  3 هزار خانوار در یك سال از سیستان مهاجرت كردند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون نوشت: به‌گفته بسیاری از استاندارهای استان‌های مرز، ساكنان بسیاری از شهرها  و روستاهای مناطق مرزی به‌دلیل فقر و بیكاری به مراكز استان‌ها یا پایتخت كشور مهاجرت كرده‌اند؛ زنگ خطری كه صدای آن درحال حاضر به‌گوش بسیاری از مسئولان نرسیده است. تاریخ نشان داده كه مرزنشینان یكی از اركان مهم محافظت و دفاع از كشور هستند. به‌گفته مسئولان محلی این استان‌ها، كارشناسان اقتصادی و اجتماعی یكی از راه‌های رونق اقتصادی و بازگرداندن زندگی به این مناطق تصویب لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی است.


  رد دوباره لایحه مناطق آزاد تجاری و صنعتی
بهمن ماه سال گذشته نمایندگان مجلس در صحن علنی برای دومین بار با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری وصنعتی مخالفت کردند. در این لایحه که از سوی دولت ارائه شده بود، قرار بود مناطق آزاد جاسک، بوشهر، مهران، ‌اردبیل، اینچه‌برون، بانه، مریوان و سیستان ایجاد شود، اما نمایندگان با 98 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 25 رأی ممتنع از مجموع 221 نماینده حاضر در جلسه این لایحه را مورد تصویب خود قرار ندادند.
حیدری‌طیب نماینده مردم کرمانشاه، الیاس نادران نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و خسروی از مخالفان لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و  صنعتی سیستان و بانه- مریوان بودند. عمده نظرات مخالفان این بود که مناطق آزادی که پیش از این در کشور شکل گرفته است نتوانسته موفق عمل کند و به سکویی برای واردات بی‌رویه تبدیل شده است. از سوی دیگر عمده نظرات موافقان حول محور ایجاد شغل، جذب نقدینگی، معافیت مالیاتی، حذف تشریفات زاید، جذب صادرات و ... بود. آنها ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی را به‌ویژه در مناطق محروم دلیلی برای عدم مهاجرت مردم این مناطق عنوان كرده و می‌گفتند که تصویب این لایحه به خواست مردم این مناطق بوده و اگر درست اجرا شود منافع ملی را در پی خواهد داشت. حال نكته اینجاست نمایندگانی كه به مخالفت  با لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و  صنعتی پرداختند، آیا طرح جایگزینی برای حل مشكلات مردم آن مناطق پیشنهادكرده  و ارائه داده‌اند.


 مرز ،تهدیدی كه می‌تواند فرصت شود
شهرهای بانه و مریوان جزو مناطق آزاد پیشنهادی از سوی دولت به مجلس بودند كه با عدم تصویب آن روزنه‌های امید برای ساكنانش از بین رفت. استاندار كردستان دراین‌باره به «قانون» می‌گوید:  مرز می‌تواند یك فرصت یا تهدید باشد، از زمان‌های قدیم ساكنان مرزی در همه كشورها با یكدیگر مبادلات كالا داشتند. در اكثر كشورهای دنیا این مبادلات را قانونمند كرده‌اند و با یك رفتار قانونی به مبادله می‌پردازند.


 اگر مرزنشینان مهاجرت كنند در تامین امنیت با مشكل مواجه می‌شویم
عبدالمحمد زاهدی ادامه می‌دهد: در نقاط مرزی كشور ما زیرساخت‌های توسعه بسیار ضعیف و درپی آن نیز آمار بیكاری به‌شدت در حال افزایش است. ساماندهی مناطق مرزی یكی از راهكارها برای ایجاد اشتغال و ماندن مردم در شهرهای مرزی است چراكه اگر مردم از مناطق مرزی بروند در تامین امنیت دچار مشكل می‌شویم، دفاع مرزنشینان غیور در زمان جنگ تحمیلی خود گواه روشنی بر این مسئله است.  او می‌افزاید: لایحه‌ مناطق آزاد تجاری و صنعتی پیش از آنكه در مجلس مطرح شود، در كارگروه‌های تخصصی شورای عالی مناطق آزاد بررسی و مطالعه شده بود و در هیات دولت به تصویب رسید. متاسفانه این لایحه در اولین باركه در صحن علنی مجلس مطرح شد اشتباهی رخ داده و این لایحه را مشمول یك ماده از قانون برنامه پنجم توسعه كشور دانستند در نتیجه لایحه رد شد.
 پاك كردن صورت مسئله راه‌حل نیست
زاهدی می‌گوید: با پیگیری دكتر تركان چند هفته بعد از رد این لایحه در مجلس برای بار دوم دوباره مطرح شده كه این بار نیز متاسفانه با مخالفت نمایندگان مواجه شد و تصویب نشد. مخالفان مهم‌ترین دلیل رد این لایحه را بی‌سامانی در واردات بی‌رویه در مناطق آزاد تجاری فعلی عنوان كردند. به اعتقاد بنده نباید برای حل مشكل صورت مسئله را پاك كرد. بسیاری از كشورهای دنیا از طریق ایجاد مناطق آزاد به رفاه و توسعه رسیده‌اند، نباید این نعمت را از مردمان دریغ كنیم. ما به‌دلیل عدم اشتغال‌زایی در مناطق مرزی و اینكه نمی‌توانیم به‌زودی مشاغلی ایجاد كنیم باید به‌دنبال راه‌حلی برای حل مشكلات زیرساختی و معیشتی مردم این مناطق باشیم.


 مبادلات در مناطق مرزی نیاز غیرقابل انكار است
او با اشاره به اینكه مبادله كالا دربین مرزنشینان یك نیاز غیرقابل انكار است، عنوان می‌كند: اگر مبادله كالا قانونی انجام نشود حتما به‌صورت غیرقانونی انجام می‌شود. با این كار حقوق و عوارض دولتی پرداخت نمی‌شود و از سوی دیگر انرژی و هزینه زیادی از نیروهای انتظامی صرف درگیری با قاچاقچیان می‌شود. اما مسئله این است كه قاچاقچیان نیز از مردم كشور ما هستند كه به‌دلیل بیكاری و فقر به اجبار این كار را انجام می‌دهند. در بسیاری از موارد حتی جان شان را از دست می‌دهند. استاندار كردستان تصریح می‌كند: عنوان لایحه‌ای كه در مجلس مطرح شد، مناطق آزاد تجاری و  صنعتی بود. مناطق آزاد بانه و مریوان دو منطقه منفصل اما با یك مدیریت واحد در نظر گرفته شده بود.  ما قبل از طرح لایحه در مجلس با چندین سرمایه‌گذار مذاكره كردیم. كشورهای همسایه ما به‌دلیل درگیری و جنگ هیچ گونه تولیدی ندارند و در همه بخش‌ها نیازمند هستند. با استقرار واحدهای صنعتی مختلف می‌توانیم سكویی برای صادرات به این كشورها باشیم.  امیدواریم در مجلس آینده این لایحه مجددا مطرح و تصویب شود.


 50 هزار نفر از روستاهای مرزی ایلام  مهاجرت كرده‌اند
همچنین محمد رضا مروارید استاندار ایلام نیز درباره تاثیر مناطق آزاد در استان‌های مرزی می‌گوید: استان ایلام در این چند دهه كه از انقلاب می‌گذرد درگیر جنگل تحمیلی و بعد از‌ آن بازسازی بوده و عملا در بحث زیرساخت‌ها به‌شدت فقیر مانده  و جزو استان‌های كم‌برخوردار محسوب می‌شود. این وضعیت در زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته به‌گونه‌ای كه به‌دلیل فقر و بیكاری شاهد مهاجرت 50 هزار نفر  از سال 87 تا 92 بوده‌ایم. نكته جالب توجه اینجاست كه این مهاجرت‌ها عمدتا از روستاهای مرزی ایلام بوده است.   مروارید می‌گوید: در لایحه مناطق آزاد پیشنهادی مهران به‌عنوان منطقه آزاد مطرح شده بود. با ایجاد مناطق آزاد می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری خارجی و تسهیل در امور بانكی و سرمایه‌گذاری و... باشیم. شنیده‌ها حاكی از آن است با مطرح شدن این طرح مرزنشینان ایلام بسیار خشنود و امیدوار شده‌ بودند، منطقه آزاد می‌تواند بهترین راهكار برای نگه‌داشتن مرزنشینان در مناطق مرزی باشد.


 3 هزار خانوار در یك سال از سیستان مهاجرت كردند
منطقه آزاد سیستان و بلوچستان نیز یكی از مناطق لایح رد شده مجلس بود. سیستانی كه بسیاری از روستاهایش از کمترین امکانات زیرساختی بی‌بهره‌اند و نبود امکانات اولیه‌ای مانند آب شرب سالم، گاز، جاده ارتباطی مناسب و همچنین محروم بودن از امکانات آموزشی، بهداشتی و رفاهی مردم این روستاها را به مهاجرت واداشته است به‌طوری که در سال های اخیر شاهد خیل عظیم مهاجرت به خارج از سیستان بوده‌ایم .نبود فرصت‌های شغلی برای خیل عظیم جوانان تحصیلکرده این استان منجر به مهاجرت روزافزون ساکنان به دیگر استان‌ها شده‌است. به‌گفته نماینده زهک، زابل و هیرمند در سال  92 3 هزار  خانوار از استان سیستان و بلوچستان به دلیل خشکسالی مهاجرت کرده‌اند.  این موارد تنها گوشه‌ای از مصائب و مشکلات مردم استان سیستان و بلوچستان است، كه ایجاد منطقه آزاد می‌توانست دردی از مشكلات آنها  را درمان كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha