چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 179945

محققان علوم بیوسیستم و مهندسی ETH در زوریخ موفق به تبدیل بافت چربی پهلو به سلول های بتا برای درمان دیابت شدند.

سلامت نیوز:محققان علوم بیوسیستم و مهندسی ETH در زوریخ موفق به تبدیل بافت چربی پهلو به سلول های بتا برای درمان دیابت شدند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، در این روش، سلول های بنیادی بافت چربی استخراج شده و با استفاده از یك نرم افزار ژنتیكی، به سلول های بتا تبدیل می شوند. سلول های بتای تولید شده به این روش، در حضور گلوكز، هورمون انسولین ترشح می كنند. عملكرد این سلول ها دقیقا مشابه سلول های طبیعی بتای موجود در پانكراس است. سلول های بتا، نوعی از سلول های پانكراس هستند كه وظیفه اصلی آنها ترشح انسولین است.


به گزارش ساینس، كاربرد نرم افزار ژنتیكی در تولید سلول های بتا، رشد مجدد فاكتورهای رشد است. فاكتورهای اصلی مورد نظر Ngn3،Pdx1 و MAFA هستند كه غلظت آنها در طول فرآیند متغیر است.


میزان انسولین ترشح شده توسط سلول های بتای مصنوعی، كمتر از سلول های طبیعی است؛ ولی موفقیت بزرگی در درمان بیماری دیابت محسوب می شود.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می آید. انسولین هورمونی است كه توسط سلول های بتا در لوزالمعده تولید می شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم ترین منبع انرژی بدن است.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha