سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 180454

آب برای زندگی انسان حیاتی است.بدن شما برای آبدار کردن و تسهیل عملکردهای مختلف بدن از قبیل هضم,متابوبیسم و دفع زایدات نیاز به آب دارد.هرچند یکی از بزرگترین مشکلات انسان ساز کیفیت نامطلوب آب در بسیاری از کشورهای دنیا است.

بیماری های ایجاد شده توسط آب آلوده

سلامت نیوز:آب برای زندگی انسان حیاتی است.بدن شما برای آبدار کردن و تسهیل عملکردهای مختلف بدن از قبیل هضم,متابوبیسم و دفع زایدات نیاز به آب دارد.هرچند یکی از بزرگترین مشکلات انسان ساز کیفیت نامطلوب آب در بسیاری از کشورهای دنیا است.

به گزارش سلامت نیوز بیماری های مختلفی توسط آلودگی آب ایجاد می شوند.اینها شامل بیماری های جهاز هاضمه, مشکلات تولید مثلی,اختلالات عصبی و حتی سرطان است.هر کسی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد اما نوزادان,بچه های کوچکتر, افراد مسن,خانم های باردار و به ویژه آن هایی که سیستم ایمنی ضعیف شده دارند مستعد هستند که در اثر آلودگی های گوناگون آب بیمار شوند.

1-وبا
باکتری تحت نام ویبریو کلرا عامل بیماری روده کوچک است که وبا نام دارد.نشانه های وبا شامل اسهال و استفراغ,دردهای شکمی و سردرد می باشد.شما این بیماری را وقتی می گیرید که آب نوشیدنی یا غذای خوردنیتان با مدفوع فرد عفونی آلوده شده باشد.شما می توانید با خوردن سبزیجاتی که توسط آب آلوده آبیاری شده اند بیمار گردید.در مناطق پر جمعیت که شرایط بهداشتی خوبی ندارند و منابع آب نیز محدود است,یک فرد آلوده می تواند کل اجتماع را آلوده نماید.


2-آمیبیازیس یا اسهال مسافرتی
یکی از شایعترین بیماری هایی که توسط آلودگی آب ایجاد می شود آمیبیازیس است.آب آلوده شده توسط آمیب ی تواند سبب عفونت روده بزرگ و کبد شود.نشانه های بیماری از اسهال متوسط تا شدید همراه با خون و خلط متفاوتند.
بهداشت ضعیف, استفاده از آب آلوده شده با فاضلاب یا آب تصفیه نشده, حضور مگس ها, تماس شخص به شخص عواملی هستند که خطر ابتلا به آمیبیازیس را افزایش می دهند.
برای جلوگیری از ابتلا به آمیبیازیس دستهایتان را به طور مناسبی با صابون شستشو دهید, از توالت های تمیز استفاده نمایید و از وسایل شخصی به طور مشترک استفاده نکنید.


3-اسهال خونی
اسهال خونی تب,استفراغ, دردهای شکمی و اسهال شدید همراه با خون و خلط ایجاد می کند.شما ممکن است نشانه های بیماری خفیفی مثل درد خفیف معده و اسهال را داشته باشید.
این بیماری توسط باکتری هایی که از طریق آب یا غذای آلوده و یا بهداشت ضعیف و توسط دهان وارد بدن می گردند بوجود می آید.در پیشگیری از این بیماری باید به شستشوی مرتب دستها, رعایت بهداشت مناسب و نوشیدن آب تمیز اهمیتی ویژه داد.


4-اسهال
اسهال عفونی یکی از شایعترین بیماری هایی است که توسط آب آلوده ایجاد می گردد.در این بیماری با  از دست رفتن سریع آب بدن که به علت آبکی شدن مدفوع اتفاق می افتد بدن دچار کم آبی می گردد و این عامل در نوزادان و بچه های کوچک حتی خطر مرگ به همراه دارد.
عمومی ترین عامل این بیماری ویروس منتقله از طریق آب است اما باکتری ها و انگل های آب آلوده با مدفوع هم عوامل مشترک بیماری به حساب می آیند.
برای اجتناب از اسهال شما می توانید آب آشامیدنیتان را بجوشانید یا با استفاده از آبی که به طریق شیمیایی تصفیه شده است و ننوشیدن یا نخوردن از منابع غیر ایمن خود را محافظت نمایید.


5-هپاتیت A
این بیماری روی کبد اثر می گذارد و توسط ویروس هپاتیت A ایجاد می شود.این بیماری از طریق ورود آب یا غذای آلوده به مدفوع گسترش می یابد ضمن اینکه با تماس مستقیم شخص به شخص هم بیماری ایجاد می گردد.بیماری هپاتیت A خودبخود خوب می شود و بیماریی نیست که باعث عفونت مزمن بیماری کبد گردد.
نشانه های بیماری تب,تهوع, خستگی,دردهای شکمی, اسهال, یرقان, از دست دادن وزن و افسردگی هستند.
پیشگیری از ابتلا به هپاتیت A از طریق استفاده از آب سالم, دفع مناسب فاضلاب و بهداشت خوب میسر است.


6-مسمومیت با سرب
آب آلوده با سرب که از لوله های قدیمی می آید ممکن است موجبات مسمومیت با سرب را فراهم آورد که از بیماری های جدی است که در نتیجه آلودگی آب ایجاد می شود.بچه ها در خطر هستند زیرا تماس مزمن با این فلز می تواند برخی از مشکلات تندرستی از قبیل آسیب به اندام ها را ایجاد نماید.
آلودگی با سرب می تواند مشکلاتی از قبیل اختلال در سیستم عصبی, آنمی, فشار خون بالا, بیماری کلیه و مشکلات سیستم تناسلی را بوجود آورد.
بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت با سرب تعویض لوله های آب یا تصفیه منظم آب مصرفی است.صبح ها شما می توانید آب شیر را قبل از آشامیدن باز گذارده و اجازه دهید که جریان داشته باشد.


7-مالاریا
مالاریا بیماری ایجاد شده توسط انگل ها است و توسط پشه های ماده ای که آنوفل نام دارند گسترش می یابد.پشه ها در آب تخم ریزی می کنند و وقتی که کسی که آلوده به بیماری مالاریا است را نیش می زنند, بیماری را از شخصی به شخص دیگر منتقل می کنند.
نشانه های مالاریا شامل تب, سردرد و لرز است.در حالات شدید بیماری می تواند موجب عوارضی همچون ذات الریه, آنمی شدید, کما و مرگ شود.
برای جلوگیری از تخم ریزی پشه ها و مالاریا آب برکه باید خالی شود.استفاده از تله های پشه و آفت کش ها و بهسازی مناسب از راههای دیگر مورد استفاده است.


8-عفونت ویروسی پولیوما
نام پولیوما به ویروس هایی اطلاق می شود که توانایی تولید تومورهای چند گانه را دارند.ویروس های پولیوما ویروس های تومور هستند که انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار می دهند.این عفونت اغلب حاصل دوران کودکی است و عفونت در میزبان بدون ایجاد بیماری باقی می ماند.اما در نهایت و وقتی سیستم ایمنی ضعیف می شود ویروس ها ایجاد تومور می نمایند.
عفونت پولیوما توسط دو نوع ویروس بی کی و جی سی ایجاد می شود که از مسیرهای مختلف قابلیت انتقال دارند و از میان این مسیرها می توان به غذا و آب (مسیر دهانی-مدفوعی), تماس جنسی, هوا,سطح,خون و غیره اشاره نمود.خیلی از مردم (تا 80 درصد) آنتی بادی های این ویروس را دارند.جلوگیری شامل بهسازی و بهداشت خوب می باشد.


9-پولیو(فلج اطفال)
پولیو میلیت یک عفونت ویروسی حاد است که بوسیله ویروس پولیو ایجاد می گردد و از طریق مسیر دهانی مدفوعی گسترش می یابد.ویروس از طریق آبی که توسط مدفوع اشخاص آلوده عفونی شده است انتقال می یابد.
نشانه ها:اغلب افراد این ویروس را بدون هیچ نشانه ای می گیرند اما در اشخاص تحت تاثیر قرار گرفته ویروس وارد جریان خون شده و با آسیب به سیستم عصبی ضعف و فلج را بوجود می آورد.نشانه های اولیه تب,سردرد و حمله های مرضی است که در دنباله به فلج منجر می شود.
خطر اکتساب به پولیو با عواملی مثل تغذیه بد و نقص سیستم ایمنی ازدیاد حاصل می کند.بهداشت و بهسازی خوب,استفاده از آب تمیز و واکسیناسیون دوران کودکی به پیشگیری از بیماری منجر می گردد.


10-آرسنیکوزیس
این بیماری در اثر تماس مزمن با مقادیر کم آرسنیک که در آب آشامیدنی پیدا می شود ایجاد می گردد.
نشانه ها شامل آسیب پوستی دردناک(شاخی شدن پوست) است که ممکن است به سرطان منجر گردد.بیماری می تواند روی مثانه,کلیه و ششها اثر بگذارد.میلیون ها نفر در معرض خطر مسمومیت با آرسنیکی هستند که در منابع طبیعی تامین آب آن ها وجود دارد.


11-فلوئوروزیس
در این بیماری آسیب جدی استخوان در نتیجه مقادیر خیلی بالای فلورایدی که در آب های زیرزمینی وجود دارد ایجاد می شود.این شرایط در بیش از 25 کشور دنیا وجود دارد و تخمین زده می شود که میلیون ها نفر ممکن است آلوده شده باشند.


12-دراکونکولیازیس(بیماری کرم گینه)
این یکی از بیماری هایی است که در آلودگی آب افریقا دیده می شود.نوشیدن آبی که به لارو کرم آلوده باشد مردم را مبتلا و بیمار می کند.این لاروها به کرم بالغ گینه تبدیل می شوند و طولشان ممکن است به یک متر هم برسد.آن ها بعد از یک سال و با باقی گذاردن زخمهای اذیت کننده بدن را ترک می کنند.


13-کرم های روده
کرم های انگلی روده(کرم های گرد, کرم های شلاقی و کرم های قلابدار) می توانند از طریق غذا و آب آلوده ای که با مدفوع آدمی در تماس بوده اند منتقل شود.تخمین زده می شود که تا 10 درصد جمعیت و اغلب بچه ها کرم های روده را دارند که سبب آنمی, تغذیه بد و تاخیر رشد می گردد.بچه ها به ویژه مستعد هستند و عموما تعداد زیادی کرم دارند.بیماری می تواند با بهداشت و بهسازی خوب و استفاده از غذا و آب آشامیدنی تمیز پیشگیری شود.


14-تراخم(عفونت چشم)
این بیماری در فقدان بهداشت و بهسازی خوب و در نبود یا کمبود منابع آب ایمن و کافی گسترش می یابد.محتمل تر است که خانم ها و بچه ها تحت تاثیر قرار بگیرند.تقریبا 6 میلیون مبتلا به تراخم دچار کوری شده اند.مطالعات نشان می دهد که تامین منابع آب کافی و مناسب تا حد زیادی وفور بیماری را کم می کند.


15-تب حصبه
این بیماری باکتریایی عمومی سالانه تقریبا 12 میلیون نفر را مبتلا می کند.بیماری با بلع غذا و آب آلوده اتفاق می افتد.نشانه ها احساس تهوع,از دست دادن اشتها و سردرد می باشد.


16-شیستوزومیازیس(بیلارزیازیس)
کرم هایی که توسط حلزون های آب شیرین که در آب های آلوده زندگی می کنند گسترش می یابند بیماری شیستوزومیازیس را بوجود می آورند.در هنگام شنا و شستشو در آب آلوده کرم ها پوست شما را سوراخ می کنند و با ورود به بدن سبب عفونت و آسیب به کبد,شش ها, روده ها و مثانه می شوند.
تخمین زده می شود که حدود 200 میلیون نفر شیستوزومیازیس دارند که 10 درصد آن ها از عوارض شدید رنج می برند.منابع آب کافی و مناسب و برحذر بودن از تماس با آب آلوده به میزان قابل تاملی در کاهش بیماری تاثیر گذار است.


17-ایدز
آب آلوده از نظر فنی ایدز ایجاد نمی کند اما آلودگی آب اثرات بد را تشدید می کند.مردم مبتلا به ایدز دچار نقص سیستم ایمنی هستند که آن ها را برای ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب مستعد تر می کند.بنابراین بهداشت و بهسازی خوب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از طریق آب که آن ها را بیمارتر می کند بسیار مهم است.
منبع:یاشار بوم راشین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهرداد ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    1 0
    من شش سال قبل بااب الوده مسموم شدم كه سه تا از اين نشانه هارو دارم هزاربار هم دكترهاى مختلف رفتم ولى دكترهاى ايران انقدر باهوش و دلسوز مردم هستن نتونستن تاحالا تشخيص بدن و درمان كنن