نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با تشریح بدترین هدفون‌ها برای شنوایی‌ گفت: اگر افراد بیش از ۷ دقیقه در مواجه با صدای بیشتر از ۱۲۰ دسی بل قرار گیرد دچار آسیب شنوایی می‌شود.

سلامت نیوز:نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با تشریح بدترین هدفون‌ها برای شنوایی‌ گفت: اگر افراد بیش از ۷ دقیقه در مواجه با صدای بیشتر از ۱۲۰ دسی بل قرار گیرد دچار آسیب شنوایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سعید ملایری - دبیر اجرایی پانزدهمین کنگره شنوایی شناسی ایران که از 28 تا 31 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی کنگره پانزدهم بحث تاثیر صدا بر سیستم شنوایی انسان است و وقتی صدا بلندتر از حد عادی باشد در طولانی مدت می‌تواند بر سیستم شنوایی آسیب بزند.

وی گفت: نکته مهم این است که صداهای بلند فقط بر سیستم شنوایی تاثیر نمی‌گذارند بلکه بر کل بدن هم تاثیر گذار هستند و می‌توانند شرایط استرس زای قابل توجه ای را برای فرد ایجاد کنند و صدا از جنس ارتعاش است و اگر بدن در مواجهه با ارتعاش‌های طولانی مدت قرار گیرد می‌تواند تمام عملکرد و اندام‌های مختلف بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

ملایری اظهار داشت: برای افرادی که در محیط‌های صنعتی کار می‌کنند شدت صدا نباید بیشتر از 85 دسی بل باشد و اگر بیشتر از این شدت باشد یا باید ساعت کار فرد کمتر از 8 ساعت شود یا اینکه شدت صدا را کم کرد که البته برای کسانی که در محیط‌های صنعتی و نظامی کار می‌کنند این استانداردها وضع شده است زیرا شغل این افراد طوری است که دائماً در معرض صدا هستند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران گفت: گاهی اوقات در زندگی عادی صدا از حد معمول بلندتر است و ما باید بدانیم اگر در مواجه با صدای بلند قرار بگیریم حتی ممکن است در کوتاه مدت هم سیستم شنوایی ما آسیب ببیند برای مثال اگر شما در یک کنسرت باشید و در ردیف‌های جلو نشسته باشید مطالعات نشان داده سطح شدت صدا به راحتی می‌تواند بیشتر از 120 دسی بل باشد و این یعنی سیستم شنوایی با یک صدای بسیار بلند مخرب مواجه شده و همین مطالعات نشان می‌دهد اگر فرد بیش از 7 دقیقه در مواجه با این صدا باشد سیستم شنوایی وی می‌تواند آسیب جدی ببیند.

ملایری عنوان کرد: یکی دیگر از مواردی که خیلی شایع است استفاده از گوشی‌هایی است که در کانال گوش قرار می‌گیرد برای گوش دادن به موسیقی و بسیاری از نوجوانان عادت دارند صدای موسیقی را خیلی بلند گوش دهند و این کار حتماً در طولانی مدت می‌تواند یک کم شنوایی فرکانس بالا ایجاد کند و می‌تواند در میانسالی فرد را دچار یک پیر گوشی زودهنگام کند.

وی خاطرنشان کرد: بهترین توصیه برای گوش دادن به موسیقی استفاده از هدفون است که کاملاً دور گوش را می‌پوشاند و استفاده از گوشی‌هایی که داخل کانال گوش قرار می‌گیرند آسیب آن به مراتب بیشتر از هدفون است و معیار اینکه صدا چقدر می‌تواند بلند باشد این است که اگر فردی در مجاورت شما قرار گرفت و به هیج وجه صدای موسیقی که شما گوش می‌دهید را نشنیند این صدا مناسب است اما اگر صدای موسیقی توسط فرد مجاور شما شنیده شود یعنی شدت صدا از حد هنجار و استانداردش بالاتر است و می‌تواند در طولانی مدت به سیستم شنوایی آسیب بزند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha