سلامت نیوز:کمیته امداد امام خمینی (ره) با اجرای طرح «همسفره» از نیکوکاران و مردم خیر خواست تا با انتخاب سبد غذایی هر کودک به مبلغ ماهانه ۷۰۰هزار ریال در راستای کاهش و رفع سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال شرکت کنند.
به گزارش ایسنا، طرح "همسفره" کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای کاهش و رفع سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال اجرایی و در آن از طریق سامانه #2222*780* و یا مراجعه به سایت hamsofreh.ir و یا در روش سبد، امکان انتخاب چند سبد غذایی هر کودک به مبلغ ماهانه ۷۰۰هزار ریال در نظر گرفته شده است.
سلامتی کودک و تضمین آینده او تنها به تغذیه پس از تولد معطوف نمی‌شود بلکه از دوران جنینی و یا همان دوران بارداری مادر، کلید سلامتی زده می‌شود.
بدون شک داشتن فرزندانی سالم و البته صالح، یکی از بزرگترین آرزوهای والدین است که خواسته یا ناخواسته برای پذیرش نقش پدر یا مادری آماده می شوند. البته نباید فراموش کرد که داشتن فرزندانی سالم نیازمند کسب آگاهی و رعایت نکات بی‌شماری در زمینه بهداشت وتغذیه، به خصوص از سوی مادران است.
تغذیه یکی از مهمترین عوامل رشد و نمو کودک، نه تنها پس از تولد بلکه از ماه‌ها قبل وحین بارداری به شمار می‌آید که می‌تواند تضمین کننده سلامتی و آینده کودک باشد.
ناگفته نماند با توجه به فقر غذایی، رژیم مناسب در مادران باردار و تأمین مواد لازم برای جنین بسیار تعیین کننده است و چه بسا در بسیاری موارد تغذیه ناکافی و نادرست مادران چه از بُعد فقر مادی و چه از منظر فقر فرهنگی پیامدهای جبران ناپذیری در زندگی طفل برجای خواهد گذاشت.
به گزارش ایسنا، احمدرضا درستی، متخصص تغذیه در این خصوص معتقد است: نقش تغذیه مادر در دوران قبل و طی بارداری بر سلامت کودک، کاملا شناخته شده است. فرزندانی که مادرانشان فقر غذایی دارند، رشد کافی نخواهند داشت و یا ممکن است از نظر ظاهری وزن مناسبی داشته باشند ولی از بُعد روحی و روانی بسیار شکننده و دارای نقص باشند.
این متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت تغذیه مادران باردار بر سلامت فرزندشان، اظهار کرد: موادغذایی بسیاری باید در برنامه تغذیه مادران گنجانده شود تا رشد جنین به طور طبیعی وسالم انجام شود.
وی با تأکید براینکه کمبود پروتئین ضربه بزرگی به سلامت نوزاد وارد می کند، گفت: کمبود ویتامین "A" یکی از فاکتورهای رشد جنین محسوب و منجر به ضعف جسمی شدید نوزاد متولد شده می‌شود.
وی تصریح کرد: مطالعات متعددی در طول زمان نشان داده است، طی دوران جنگ و بحران و یا فقر مالی،جنین‌های زیادی سقط شده و یا فرزندان متولد شده بسیار کم وزن بوده‌ و ضریب هوشی پایینی داشته‌اند که حتی تغذیه مناسب پس از تولد هم نتوانست آن‌ها را به شکل ایده‌آل دربیاورد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه گاهی با حداقل‌ها می توان موادغذایی مناسب مادر و کودک را تأمین کرد، یادآور شد: ماهی های پرورشی با ارزش غذایی بالا و قیمتی معادل یک پنجم گوشت قرمزمی توانند جایگزین مناسبی در زمینه تأمین پروتئین در سبد غذایی مادران باردار باشد.
وی افزود: سبزیجات، نان سبوس دار، مقدار کافی لبنیات و میوه ها، از جمله مواد غذایی هستند که مادران در دوران بارداری به آن نیاز داشته تا حداقل های سلامت خود و کودکشان را تامین کنند. در بسیاری از موارد کیفیت نان یا برنج و میوه چندان مطرح نیست بلکه ارزش غذایی آن محصول و لزوم نیاز به آن در درجه اهمیت قرار دارد.
بسیاری از کمبودهای حاصل از تغذیه مادران به هیچ طریقی قابل جبران نیست و در برخی موارد آثار به وجود آمده در کودک دچار سوء تغذیه مستلزم هزینه های بی‌شماری است که اگر قبل تولد از آن پیشگیری شود، هیچ گاه راه زندگی یک کودک به جاده سوء تغذیه نمی رساند.
سوءتغذیه تنها به کمبود موادغذایی یا کم خوری محدود نمی شود بلکه شامل رژیم های نامناسب غذایی نیز می شود. متاسفانه در کشور ما این بیماری به ویژه در مناطق محروم بسیار گسترش یافته است که اگر به موقع با آن مقابله نشود آثار غیر قابل جبرانی خواهد داشت.
این درحالیست که تمامی هموطنان می توانند با شرکت در طرح "همسفره" کمیته امداد امام خمینی (ره)، از طریق سامانه#2222*780* و یا مراجعه به سایت hamsofreh.ir در راستای کاهش و رفع سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال، سهیم شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha