دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 181019

تصورات غلط درباره عوامل خطر ابتلا به دیابت و علائم آن می تواند زندگی یک فرد دیابتی را تحت تاثیرات جدی و منفی سلامت قرار دهد.

افسانه هایی که می تواند سلامت دیابتی ها را به خطر بیندازد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی اچ اف، شناسایی این باورهای غلط و یافتن حقایقی درباره آنها به بیماران دیابتی برای کنترل هرچه بهتر دیابت کمک می کند.

بیش از دو دهه گذشته تعداد زیادی از افراد مبتلا به دیابت شده اند و شیوع آن در واقع طی این سالها دو برابر شده است اما با وجود این شیوع، اطلاعات غلط این بیماری را احاظه کرده است.

افسانه: اگر دیابت دارید به غذاهای خاصی نیاز دارید

غذاهایی مانند شکلات، کیک و بیسکویت‌هایی که برای افراد مبتلا به دیابت به بازار عرضه می‌شوند ممکن است بدون قند باشند، اما این باعث نمی شود که آن ها انتخاب خوبی باشند. آنها هنوز هم سرشار از چربی اشباع شده و کالری هستند.

این محصولات اغلب با قیمت بالاتری نیز عرضه می شوند. بهتر است در پول خود صرفه جویی کنید و به جای آن گهگاه مقادیر کمی از محصولات استاندارد مصرف کنید.

افسانه: افراد مبتلا به دیابت نباید میوه بخورند

میوه یک انتخاب سالم است و همراه با سبزیجات بخش بزرگی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل را تشکیل دهد. قند طبیعی میوه بیشتر از سبزیجات است، اما همچنان قند کمتری نسبت به کیک، بیسکویت و شیرینی دارد و حاوی سایر مواد مغذی و فیبر نیز می باشد.

اگر سطح گلوکز خون شما بالا باشد، بعید است که مشکل میوه در رژیم غذایی شما باشد. قبل از کاهش مصرف میوه، به منابع دیگر قند در رژیم غذایی خود نگاه کنید.

افسانه: دیابت به دلیل خوردن بیش از حد قند ایجاد می شود

 این درست نیست که بگوییم دیابت نوع 2 بخاطر مصرف قند ایجاد می شود.با این حال، اگر اضافه وزن دارید یا چاق باشید، احتمال ابتلا به این نوع دیابت بیشتر است. رژیم غذایی پر قند اغلب یک رژیم غذایی پرکالری است و کالری زیاد می تواند منجر به افزایش وزن شود.

 دیابت نوع 1 به دلیل رژیم غذایی یا انتخاب سبک زندگی ایجاد نمی شود. زمانی اتفاق می افتد که سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده توسط سیستم ایمنی از بین می روند.

ما به طور متوسط ​​بیش از آنچه توصیه می‌شود، شکر مصرف می‌کنیم، بنابراین بیشتر ما می‌توانیم از کاهش مصرف خوراکی‌های شیرین، انتخاب نوشیدنی‌های بدون قند و بررسی لیست مواد تشکیل دهنده برای بررسی قندهای اضافه سود ببریم.

افسانه: دیابت نوع 2 دیابت "خفیف" است

حتی اگر برای کنترل آن نیازی به مصرف دارو ندارید، دیابت نوع 2 نوع خفیفی از دیابت نیست. مهم است که وضعیت خود را به خوبی کنترل کنید تا از بروز عوارض و سایر بیماری ها جلوگیری کنید که می تواند شامل از دست دادن بینایی و حتی قطع عضو و همچنین افزایش خطر حمله قلبی  و سکته باشد.

افسانه: اگر دیابت دارید نمی توانید هیچ شیرینی بخورید

اگر دیابت نوع 2 دارید و غذاهای شیرین زیاد می خورید، این سبک زندگی کنترل سطح قند خون و وزن شما را دشوار می کند. این بدان معنا نیست که شما باید تمام خوراکی های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید، بلکه آنها را هر از گاهی به نسبت توصیه پزشکتان مصرف کنید.



افسانه: دیابت نوع 2 جدی نیست

هر کسی که دیابت نوع 2 دارد، نیاز به تزریق انسولین ندارد ولی این دلیل بر پیچیده نبودن این بیماری نیست. دیابت نوع 2 می تواند یک قاتل خاموش باشد و حتی پیچیده تر از نوع 1 باشد. این بیماری می تواند همراه با سندرم متابولیک و عوامل زمینه ای این سندرم از قبیل فشار خون بالا، بیماری های قلبی، و ... همراه باشد.



افسانه: دیابت نوع 2 به راحتی قابل تشخیص است

نزدیک به 28 درصد افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از وجود آن خبر ندارند. در حالی که علائم و نشانه های دو نوع دیابت یک و دو از قبیل افزایش ادرار، تشنگی، تاری دید و ... مشترک است ولی این علائم در دیابت نوع 1 تمایل به شروع چشمگیرتر و ناگهانی تر دارند. در حالی که در دیابت نوع 2 بسیار آهسته تر ظاهر می شوند. قند خون فرد ممکن است در ابتلا به طور خفیف بالا رود و در مرحله پیش دیابت قرار گیرد اما اگر همین میزان کنترل نشود، مشکلات جدی مانند حملات قلبی و دیگر شرایط خطرناک پزشکی را به همراه دارد.



افسانه: ورزش نمی تواند از دیابت نوع 2 پیشگیری کند

بخشی از ماهیت پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 ورزش است. ورزش گلوکز را می سوزاند و منجر به کاهش مقاومت به انسولین می شود. ورزش حتی می تواند موثرتر از داروهای دیابت واقع شود و از بروز این بیماری در افراد پرخطر جلوگیری کند.


افسانه: تنها افرادی که اضافه وزن دارند، دیابت می گیرند

اگرچه افراد چاق و دارای اضافه وزن بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، اما این بیماری در افراد لاغر هم می تواند رخ دهد. سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت علاوه بر نژاد، باعث می شود این بیماری چه چاق باشید چه لاغر، شما را در معرض خطر قرار دهد.


افسانه: مصرف زیاد قند باعث بروز دیابت می شود

مصرف زیاد و دایمی مواد قندی به‌ خصوص قندهای ساده، می ‌تواند در دراز مدت به فرسودگی و خستگی سلول‌ های بتا، بینجامد اما این دلیل نمی ‌شود که هرکس قند زیاد مصرف می‌ کند، مبتلا به دیابت می‌ شود.



افسانه: تزریق انسولین باعث تصلب شرائین می شود

تزریق انسولین به هیچ وجه موجب تصلب شرایین نمی‌ شود. پیش از این محققان حدس می ‌زدند که ممکن است تزریق انسولین در ایجاد مشکلات ناشی از تصلب شرایین دخیل باشد و یا خود به نوعی موجب بروز آن و نیز افزایش فشار خون گردد، در حالی که ابدا چنین نیست. حتی باور غلطی وجود دارد که تزریق انسولین موجب افزایش وزن و چاقی می ‌شود، بنابراین چون یک فرد دیابتی نباید اضافه وزن داشته باشد، پس مصرف انسولین به هیچ‌ وجه مناسب نخواهد بود. در پاسخ به این نظریه باید گفت تمامی ‌محققان بر این عقیده ‌اند که فواید مصرف انسولین و اهمیت آن در کنترل دیابت و حفظ قندخون در محدوده هدف، بسیار مهم ‌تر از افزایش وزن است.



افسانه: دیابتی ها حتما باید غذاهای خاص استفاده کنند

رژیم غذایی افراد دیابتی، سالم ‌ترین رژیم غذایی برای همه محسوب می ‌شود زیرا حاوی حداقل میزان چربی‌ ها (اشباع شده و ترانس)، میزان متعادلی شکر و نمک، مواد غذایی سبوس‌ دار، سبزی ها و میوه ‌ها است. در عین حال، این بحث مطرح است که افراد دیابتی باید حداقل میزان مواد نشاسته ‌ای مانند نان، سیب‌ زمینی و ماکارونی را مصرف کنند. در این باره باید گفت مواد غذایی نشاسته ‌ای، بخشی از یک رژیم غذایی سالم را تشکیل می ‌دهند. آنچه مهم است، مقدار مصرفی آنهاست. برای اکثر دیابتی ‌ها مصرف 3 تا 4واحد از مواد غذایی حاوی نشاسته اشکال ندارد. همچنین غلات سبوس ‌دار، منابع خوبی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن نیز به‌شمار می ‌روند و به حفظ سلامت نیز کمک می ‌کنند.

منبع: www.health.com
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha