عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام اینکه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های کشور فرسوده است، گفت: برای تأمین و تجهیز آزمایشگاه ها نیاز به 2میلیارد دلار اعتبار داریم.

فرسودگی تجهیزات آزمایشگاهی/2میلیارد دلارهزینه تجهیز آزمایشگاه‌ها

سلامت نیوز: عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اعلام اینکه تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های کشور فرسوده است، گفت: برای تأمین و تجهیز آزمایشگاه ها نیاز به 2میلیارد دلار اعتبار داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، قاسم جعفری درخصوص شتاب علمی در کشور اظهار داشت: هرچند در سال های اخیر شتاب علمی در کشور مثبت است اما نباید از این نکته غافل شد که تولید علم به تنهایی در کشور کاری از پیش نمی برد و علم تولید شده باید در جایی به کار گرفته شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاهیان باید به سمت پژوهش های کاربردی روی آورند، گفت: پژوهش باید مصرف کننده نهایی داشته باشد. در حال حاضر ارتباط بین دانشگاه و صنعت در کشور خیلی ضعیف است، وقتی صنعت ببیند پژوهش هدفمند است پس رغبت بیشتری برای همکاری با دانشگاه پیدا می کند بنابراین برای رسیدن دانش فنی به عمل باید پروژه های اجرایی در کنار پژوهش های کاربردی قرار گیرند.

وی افزود: هنوز پتانسیل شتاب علمی در کشور جای پیشرفت دارد و نباید شتاب علمی در کشور و داشتن رتبه اول در منطقه را نادیده گرفت اما اینها کافی نیست و برای حفظ این رتبه و حتی ارتقا جایگاه در دنیا باید بیش از این تلاش کنیم که در این مسیر اساتید و دانشگاهیان نقش موثری ایفا می کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به ضعیف بودن تبدیل ایده به ثروت در فضای علمی کشور گفت: علاوه بر اینکه این مساله باید مورد توجه مسئولان آموزش عالی باشد در صنعت نیز نباید از آن غافل شد، چرا که با تحقیقات و پژوهش است که می توان گره از مشکلات کشور باز کرد و به خودکفایی علمی در صنعت رسید.

وی درخصوص زیرساخت های رشد علمی در کشور نیز گفت: اگر توقع شتاب علمی از دانشگاهیان کشور داریم باید زمینه این رشد فراهم باشد. در حال حاضر تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشگاه های ما فرسوده است و تأمین این وسایل نیاز به بودجه و اهمیت مساله پژوهش در دولت دارد، هر چند که دولت نمی تواند به تنهایی این هزینه را تأمین کند اما باید شرایطی را فراهم کند که از بخش خصوصی نیز در مسیر بهره مند شود.

جعفری با بیان اینکه برای رشد علمی کشور باید موانع موجود برطرف شود، تصریح کرد: باید به سمت سرمایه گذاری مشترک وعقد قراردادهای بیشتر با واحدهای صنعتی برویم و رفت و آمدهای بیشتری با مجامع علمی جهان داشته باشیم که خوشبختانه این مسیر فراهم است.

وی در پایان گفت: در قانون برنامه چهارم توسعه باید 3 درصد از سهم تولید ناخالص را دریافت و به فضای پژوهش کمک می ‌کردیم و طبق قانون در حال حاضر سهم ما تنها 0.47 درصد است که این نشان می دهد بر اساس برنامه توسعه جلو نرفته ایم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha