میزان درآمدهای پیش بینی شده سازمان برای سال ۹۵ تفریباً مبلغ ۷۲۵۴۲۹ میلیارد ریال است که مقرر است طبق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی از محل درآمدهای ناشی از حق بیمه، سرمایه گذاری و ذخائر، خسارات و جرایم، سهم تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی و سایر درآمد‌ها (مثل درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی) تامین شود.

رشد ۲۷ درصدی بودجه تامین اجتماعی نسبت به سال گذشته

سلامت نیوز: میزان درآمدهای پیش بینی شده سازمان برای سال ۹۵ تفریباً مبلغ ۷۲۵۴۲۹ میلیارد ریال است که مقرر است طبق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی از محل درآمدهای ناشی از حق بیمه، سرمایه گذاری و ذخائر، خسارات و جرایم، سهم تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی و سایر درآمد‌ها (مثل درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی) تامین شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از تأمین ۲۴، «به طور کلی منابع و مصارف سازمان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد». این خبری است که معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی می دهد و آن را نشان دهنده توجه ویژه سازمان به افراد تحت پوشش و تامین نیازهای بر حق آنان می داند.
نجات امینی که مدرک کارشناسی اقتصاد نظری از دانشگاه علامه طباطبایی دارد در سال 74 موفق شد رتبه نخست را در بین فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در رشته «اقتصاد و توسعه اقتصادی و برنامه ریزی» کسب کند. وی پیش از این در سمت هایی چون «مدیرکل دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی، مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فقر زدایی، مشاور مدیرعامل سازمان در بنادر و دریانوردی، مشاور اقتصادی معاون هماهنگی وزیر بازرگانی، معاون اقتصادی شرکت سرمایه گذاری کوثر، عضو هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری و تولیدی» فعالیت داشته و در حال حاضر علاوه بر معاونت اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی، سمت مدیرکل دفتر امور ذخائر و سرمایه گذاری را نیز بر عهده دارد.

در ادامه گفتگو با نجات امینی، معاون اقتصادی و برنامه ریزی سازمان تامین اجتماعی می خوانید.

میزان درآمدهای سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۹۵ به چه میزان است و از چه محل‌هایی تامین می‌شود؟
میزان درآمدهای پیش بینی شده سازمان برای سال ۹۵ تفریباً مبلغ ۷۲۵۴۲۹ میلیارد ریال است که مقرر است طبق ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی از محل درآمدهای ناشی از حق بیمه، سرمایه گذاری و ذخائر، خسارات و جرایم، سم تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی و سایر درآمد‌ها (مثل درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی) تامین شود.

سهم هر کدام از منابع درآمدی ذکر شده در بودجه سال ۹۵ چقدر است و این سهم‌ها نسبت به سال گذشته (۹۴) چه تغییری داشته‌اند؟
طبق پیش بینی‌های به عمل آمده حدود ۶۱ درصد منابع درآمدی سازمان (معادل ۴۴۵۰۶۰ میلیارد ریال) از محل درآمدهای ناشی از حق بیمه تامین اعتبار می‌شود که این سهم نسبت به عملکرد سال ۹۴ کاهش ۷ درصدی را نشان می‌دهد.

دومین منبع تامین منابع درآمدی سازمان از لحاظ میزان را سهم تعهدات دولت تشکیل می‌دهد که معادل ۲۵ درصد (۱۸۱۱۱۲ میلیارد ریال) منابع درآمدی سازمان است که مقدار و سهم این مولفه در سال ۹۴ به ترتیب ۹۶۵۷۱ و ۱۷ درصد بوده است. به عبارت دیگر در سال ۹۵ تقریباً به‌‌ همان اندازه که از سهم منابع درآمدی ناشی از دریافت حق بیمه به دلیل مشکلات پولی و مالی کارگاه‌های تحت پوشش سازمان کاسته شده است به‌‌ همان میزان سهم دریافت از تعهدات دولت به سازمان افزایش یافته است.

سومین منبع درآمدی سازمان از لحاظ رتبه، درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری‌ها و ذخائر هستند که سهم این منبع در سال ۹۵ از کل منابع پیش بینی شده حدود ۸ درصد است که در مقایسه با سال گذشته تقریباً ۴ درصد کاهش یافته است. بنابراین با توجه به توضیحات فوق حدود ۹۴ درصد منابع درآمدی سازمان از سه منبع ذکر شده تامین اعتبار می‌شوند و ۶ درصد باقیمانده مربوط به درآمدهای حاصل از خسارت و جرایم عدم پرداخت حق بیمه، درآمدهای اختصاصی واحدهای درمانی و....است.

میزان هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی در بودجه سال ۹۵ چه قدر است و بابت چه مواردی هزینه می‌شوند؟
کل هزینه‌ها و مصارف سازمان که برای سال ۹۵ پیش بینی شده است معادل ۷۲۵۴۲۹ میلیارد ریال است که بابت تعهدات قانونی بلند مدت و کوتاه مدت، هزینه‌های درمان، هزینه‌های اداری و تشکیلاتی، اعتبارات سرمایه گذاری، پروژه‌های عمرانی و سایر هزینه‌ها، پرداخت خواهد شد.

سهم هر کدام از هزینه‌های ذکر شده در بودجه سال ۹۵ چقدر است و این سهم‌ها نسبت به سال گذشته چه تغییری داشته‌اند؟
تعهدات قانونی با اختصاص ۴۴۲۱۴۶ میلیارد ریال (معادل ۶۱ درصد) رتبه نخست اقلام هزینه‌ای سازمان را به خود اختصاص می‌دهد که سهم آن نسبت به عملکرد سال ۹۴ تغییری نداشته است. هزینه‌های درمان با مبلغ ۱۸۹۹۱۴ میلیارد ریال و سهم ۲۶ درصدی رتبه دوم مصارف سازمان را به خود اختصاص می‌دهد که این سهم نسبت به عملکرد سال ۹۴ تقریباً ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. البته این در حالی است که بودجه درمان سازمان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۱۸ درصد رشد داشته است. رتبه سوم اقلام کلان هزینه‌ای سازمان را اعتبارات سرمایه گذاری با سهم ۷ درصدی و مبلغ ۵۰۷۹۷ میلیارد ریال تشکیل می‌دهد که علیرغم افزایش ۶۰ درصد میزان آن، نسبت به سال گذشته کاهش ۳ درصدی را از کل مصارف سازمان در سال ۹۵ نشان می‌دهد.

هزینه‌های اداری - تشکیلاتی و پروژه‌های عمرانی نیز به ترتیب با اختصاص ۲۷۷۲۳ و ۳۳۴۸ میلیارد ریال یعنی سهم ۴ و یک درصدی در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

به طور کلی منابع و مصارف سازمان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۲۷ درصد رشد را نشان می‌دهد که نشان دهنده توجه ویژه سازمان به افراد تحت پوشش و تامین نیازهای بر حق آنان دارد و امیدواریم بتوانیم در تحقق اهداف و برنامه‌های کلان سازمان که در راستای ارائه هر چه بهتر خدمات می‌باشد از سالهای گذشته موفق‌تر و سربلند‌تر باشیم.

در منابع مختلف عنوان شده است که دولت درصدد است در برابر بخشی از بدهی‌های خود، یک از جزایر خلیج فارس را به سازمان واگذار کند، آیا این موضوع صحت دارد؟
موضوع بهره‌برداری سازمان از ظرفیت‌های ملی و انفال است. هنوز مصوبه‌ای در این خصوص ابلاغ نشده است. واگذاری جزیره در دستور کار نبوده بلکه با پیشنهاد سازمان بهره‌برداری از مناطق ویژه اقتصادی و میادین گازی و نفتی است. به دلیل تعلق منافع سرمایه‌گذاری‌های سازمان به عموم مردم به نظر می‌رسد واگذاری امتیازات دولتی می‌تواند راه حل مناسبی برای ایفاد تعهدات دولت باشد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha