رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.

کاهش ۶ درصدی نرخ باروری در کشور

سلامت نیوز:رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی با انتقاد از اینکه آمارهای جمعیت مربوط به سال ۲۰۱۲ به مسئولان گزارش می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌ها ایران با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در سال ۲۰۵۰ مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمودی در سومین هم‌اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران گفت: براساس 3 سناریویی که از سوی سازمان ملل در مورد جمعیت ایران با رشد باربری کم، متوسط و بالا تعریف شده طی سال‌های 90 تا 1480 شاهد جمعیت 92 میلیونی در سال 2050 100 میلیونی و در سال 1480 تعداد 112 میلیونی خواهیم بود.

وی افزود: در سال 90 نرخ باروری 1.7 بوده است که با همین روند اگر پیش برویم در سال‌های 1429 تا 2050 رشد جمعیت نرخ منفی خواهد داشت.

محمودی گفت: اکنون سالانه یک میلیون نفر به جمعیت افزوده می‌شود اما ثابت نیست و نرخ رشد جمعیت در حال صفر شدن است و این خطرناک است چرا که از سال 80 با افزایش موزون زاد و ولد مواجه بوده‌ایم، شیب باروری تند شده چرا که متولدین دهه 60 در سن ازدواج و باروری قرار گرفته‌اند.

رئیس کمیته مطالعات و پایش سیاست‌های جمعیتی ادامه داد: اما اکنون 6 درصد نرخ باروری کاهش یافته و این طبیعی است چرا که افراد در سن ازدواج کم شده‌اند و سال بعد انتظار بیشتر از این را باید داشته باشیم بنابراین نرخ زاد و ولد تا سال 96 و 97 روند خود را ادامه خواهد داد اما بعد کاهش می‌یابد.

محمودی تصریح کرد: حتی اگر نرخ باروری 2.5 شود نرخ رشد جمعیت 0.5 درصد خواهد شد و این سوال مطرح است چرا افرادی که در رابطه با جمعیت به مسئولان گزارش می‌دادند به جای آمارهای 2015 از آمارهای 2012 استفاده کرده‌اند و هنوز آمارهای قدیمی روی میز مسئولان است به همین دلیل این مسئولان تصمیم گرفته‌اند افزایش جمعیت را حذف کنند.

محمودی گفت: در سال 1480 با کاهش باروری و سالخوردگی شدید در جمعیت مواجهیم و طبق آخرین آمار سازمان جهانی بهداشت در سال 2015 جمعیت بالای 60 سال ایران 10 درصد و در سال 2050 ، 33 درصد خواهد شد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha