دوشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹

از دیرباز تاکنون محله هرندی پاتوق معتادان، کارتن خواب ها و خلافکارانی بوده که بیشترشان غیربومی هستند و همیشه مسئولان مربوطه درصدد ساماندهی این منطقه بوده اند. گرچه تاکنون طرح های بسیاری در این حوزه عملیاتی شده اما در یک بازه زمانی موقتی دوباره معتادان به این محله باز می‌گردند و آنچه بیشتر از هر چیز صحت این ماجرا را نشان می دهد، گفته کسبه و معتمدان محل است.

عدم راه‌اندازی به‌موقع مراکز بهاران

سلامت نیوز:  از دیرباز تاکنون محله هرندی پاتوق معتادان، کارتن خواب ها و خلافکارانی بوده که بیشترشان غیربومی هستند و همیشه مسئولان مربوطه درصدد ساماندهی این منطقه بوده اند. گرچه تاکنون طرح های بسیاری در این حوزه عملیاتی شده اما در یک بازه زمانی موقتی دوباره معتادان به این محله باز می‌گردند و آنچه بیشتر از هر چیز صحت این ماجرا را نشان می دهد، گفته کسبه و معتمدان محل است.

به گزارش سلامت نیو.ز به نقل از آرمان،آبان سال گذشته، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: برای برون‌رفت از مشکلات فعلی محله هرندی باید چرخه موجود مسدود شود. ما در موضوع هرندی صرفا با یک محله روبه‌رو نیستیم. می توان محله هرندی را بست یا برخوردهای قهری انجام داد، اما باید بدانیم معتادان و کارتن خواب‌های آنجا به محله های دیگر تهران می روند. او ادامه داد: بسیاری از افراد محله غیربومی و شهرستانی هستند و برای یافتن کار به تهران آمده اند، اما متاسفانه به دلیل نبود کار مناسب و حضور در این بوستان ها معتاد شده و در محله هرندی و محله های مشابه ساکن شده اند. امرودی،‌ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز سال گذشته با بیان این مطلب که بیشتر معتادان کارتن خواب شهرستانی هستند، گفت: ۶۰ درصد این معتادان شهرستانی اند که به شهرستان‌های خود و نزد خانواده ‌شان منتقل می‌شوند و برخی از تهرانی‌ها هم خانواده دارند. علیرضا جزینی، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر، اردیبهشت امسال، عدم راه‌اندازی به موقع مراکز بهاران را علت بازگشت معتادان متجاهر به محله هرندی دانست.

حل نشدن مشکلات هرندی تا نوروز ۹۵

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز دراین زمینه آذر سال گذشته، گفت: اینکه عنوان کنیم معضلات محله هرندی یا عودلاجان تا یک سال آینده حل می‌شود شعار است ولی دستگاه‌های مختلف دارند به وظایف خود عمل می‌کنند و اقدامات مؤثر و خوبی تاکنون صورت گرفته است. همچنین با محوریت شهرداری تهران اتفاق‌های خوبی برای حل معضلات و آسیب‌های اجتماعی در محله هرندی در حال انجام است. دی سال گذشته، همچنین، شهردار منطقه ۱۲ از کودکان بی‌شناسنامه، جمع آوری ۴۰۰ زن کارتن‌خواب، ترک اعتیاد ۳۵ باره برخی معتادان، رد مرز گدایان خارجی و توزیع کوپن حمام در هرندی خبرهایی داد. مجتبی شاکری عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، همان زمان گفت: وعده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری حل معضلات اجتماعی در هرندی تا نوروز امسال رویاست. او ادامه داد: با همین استدلال، حل کارتن خوابی و دیگر آسیب های اجتماعی محله هرندی تا نوروز امسال نه تنها امکان پذیر نیست که یک آرزو است.

جمع‌آوری زنان و مردان معتاد

بهمن سال گذشته، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز گفت: ما پیش بینی جمع آوری ۲ هزار بانوی کارتن خواب را کرده بودیم که تاکنون ۵۰۰ بانوی معتاد جمع آوری و اسکان داده شدند. از این تعداد ۱۰۰ نفر معتاد نبودند و به مددسرای بانوان منتقل شدند و ۳۹۸ بانوی معتاد هم برای ترک به کمپ منتقل شدند. میثم امرودی، گفت: در حوزه آقایان هم ۴ هزار نفر را جمع آوری کردیم که در کمپ هستند. ضمن اینکه ما ۹۵ معتاد افغان را شناسایی و اخراج کرده‌ایم. امرودی اضافه کرد: این معتادان قرار است بین ۲۱ روز تا سه ماه برای ترک در کمپ‌ها بمانند. بعد از ترک، مددکارها شرایط آنها را بررسی می‌کنند که اگر از نظر ذهنی آماده باشند به مرکز توانمندسازی منتقل شوند. معاون امور اجتماعی شهرداری تهران امسال با اشاره به حضور ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران گفت: در مرحله اول طرح انضباط شهری حدود ۴ هزار و ۵۰۰ نفر و در مرحله دوم تاکنون بیش از ۱۸۰۰ نفر جذب شده‌اند. در ابتدای طرح انضباط شهری قرار بود تا شهرستانی هایی که در طرح جذب می شوند، ابعاد شوند که این مورد هنوز در دستور کار قوه قضائیه است. در دیداری هم که به تازگی با رئیس قوه قضائیه داشتم گزارشی از محله هرندی ارائه دادم و امیدواریم پیرو اقدامات انجام شده در آینده شاهد اجرای طرح ابعاد باشیم. امرودی گفت: برای خانم های معتادی که در شفق بودند و تمایل به حضور در بهاران داشتند دو مرکز ماده ۱۵ با ظرفیت ۱۰۰ نفر را اجاره کردیم تا مصرف متادون را ترک کنند و در مرحله بعد به مراکز بهاران منتقل شوند. البته شهرداری هزینه کمپ را پرداخت می کند و مدیریت آن با بهزیستی است. امرودی، ‌معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران فروردین ۹۵ گفت: پاکسازی محله هرندی از معتادان به خوبی اجرایی شده است و اینکه برخی رسانه ها اصرار دارند که تبلیغاتی منفی در این رابطه داشته باشند، اقدامی پسندیده نیست. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های شهرداری تهران نیز اردیبهشت امسال اظهار کرد: در محله هرندی در حال حاضر آرام سازی صورت گرفته است. فرزاد هوشیار، با بیان اینکه در بازدیدهای شبانه متوجه این امر شدیم که هنوز بیش از ۲ الی ۳ هزار معتاد در محله هرندی  وجود دارند، افزود: در حال حاضر در پلاک های قرمز ورود پیدا کردیم و مداخلات اجتماعی را شروع کرده ایم.

پاتوق خلافکاران

۲۵ اردیبهشت ۹۵، علی محبی، یکی از معتمدان محلی گفت: محله قدیمی شهید هرندی که قلب پایتخت است به پاتوقی برای خلافکارها و دزدها تبدیل شده است، کسانی که آرامش روانی و جانی ما را تهدید می‌کنند و کارشان به جایی رسیده که رسما اینجا را پاتوق خودشان کرده اند. محسن کثیری یکی از کسبه محله شوش نیز با انتقاد از نیمه تمام ماندن اقدامات صورت گرفته برای جمع‌آوری معتادان می‌گوید: بخش قابل توجهی از معتادان توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع شدند، اما متاسفانه بعد از آن پای بسیاری از معتادان به محلات باز شد و میزان سرقت و ناامنی در محله‌ها افزایش پیدا کرد. حجت‌الاسلام امرودی معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران، بیان کرد: شهرداری مسئول بیکاری در تهران، جمع آوری معتادان و درمان نیست؛ ما در منطقه هرندی به دلیل عدم امنیت دبیرستان دخترانه نداشتیم. این منطقه ۶۰ سال آسیب داشته و تا ساقی‌ها از این خانه‌ها جمع نشوند، مشکل حل نمی‌شود و البته این هم وظیفه شهرداری نیست. اگرچه جمع‌آوری این تعداد معتاد و بازگرداندن آنها پس از بهبودی کار سختی نیست و در صورتی که دستگاه‌های مختلف پای کار باشند، می‌توانیم به اهداف مدنظر دست پیدا کنیم. او با بیان این مطلب که طرح شهرداری نیاز به دو سال زمان دارد، گفت: شهرداری چند کار عمده را آغاز کرده است، اول شناسایی کودکان کار و فراهم کردن شرایط تحصیل برای آنها. دوم ایجاد مددسراهایی که کارتن‌خواب‌ها در آنجا مستقر شوند و ایجاد ۴۴ مرکز بهاران که بوستان مهارت آموزی در آنها دایر است. امرودی ادامه داد: تا ساقی‌ها جمع نشوند، طرح به نتیجه نمی‌رسد، هرندی الان پر از ساقی‌های مقیم است و قرار است در نشستی با حضور شهردار و دادستان کشور برای ساقی‌ها و ورود به آشپزخانه‌ها حکم صادر شود. او اظهار کرد: حتی پلیس هم اگر بخواهد معتادان را جمع آوری کند، فضایی برای ساماندهی آنها ندارد. اگرچه ما جدیدا برخی کمپ‌ها را که خالی شده‌اند، در اختیار پلیس قرار داده‌ایم.

تسهیلات ویِژه ساخت‌وساز در هرندی

پیمان حسین محسنی، معاون فنی و عمران شهرداری منطقه ۱۲، خرداد امسال گفت: تسهیلات ویژه ساخت و ساز در محله هرندی منطقه ۱۲، به منظور تشویق شهروندان برای اقدام به ساختن خانه هایشان در بافت فرسوده در دستور کار شهرداری منطقه ۱۲ است. به گزارش مهر، او همچنین گفت: این طرح به منظور ساماندهی، بهسازی، نوسازی و افزایش امنیت شهروندان در محله هرندی منطقه ۱۲ اجرا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha