سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴
کد خبر: 183650

محققان می‌گویند واکنش روانشناختی مستقیمی بین بغل کردن و افزایش سطح سلامت وجود دارد و هورمون اوکسی‌توسین عامل اصلی این ارتباط است که اغلب آن را به نام هورمون پیوند یا هورمون اعتماد می‌شناسند.

بغل کردن می‌تواند قدرت ایمنی را افزایش دهد

سلامت نیوز: محققان می‌گویند واکنش روانشناختی مستقیمی بین بغل کردن و افزایش سطح سلامت وجود دارد و هورمون اوکسی‌توسین عامل اصلی این ارتباط است که اغلب آن را به نام هورمون پیوند یا هورمون اعتماد می‌شناسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، به لحاظ روانشناختی، اوکسی‌توسین نقشی کلیدی در تولد بچه و شیردهی ایفا کرده و به شکل بالقوه هم در ارگاسم أثرگذار است؛ اما شاید جالب‌ترین تأثیر آن در حوزهٔ اجتماعی باشد. بر خلاف بسیاری هورمون‌های دیگر، اوکسی‌توسین به طور مستقیم می‌تواند رفتار یک اندام را نسبت به اندام دیگر تغییر دهد.

به گزارش نچرال‌نیوز، اوکسی‌توسین می‌تواند اَشکال مختلفی از پیوند را از دوستی گرفته تا جذابیت جنسی و عشق والدین ارتقاء دهد. همچنین شاید نسبت به هدف افزایش و ارتقاء پیوند و الفت، مسبب تغییراتی در جهت کاهش استرس و نیز تغییرات روانشناختی افزایش‌دهندهٔ سلامت هم باشد. یکی از روش‌های قابل اعتماد برای انتشار اوکسی‌توسین، لمسی عاشقانه است، مثلا از طریق بغل کردن چرا که این کار باعث افزایش ترشح این هورمون می‌شود.

تأثیر شگفت‌آور اوکسی‌توسین

تحقیقات نشان داده است که اوکسی‌توسین می‌تواند به طور مستقیم قدرت سیستم ایمنی را افزایش دهد و این کار را با افزایش میزان سایر هورمون‌ها یعنی هورمون‌های مبارزه با عفونت در بدن انجام می‌دهد.

اوکسی‌توسین باعث کاهش میزان درد هم می‌شود، بنابراین می‌تواند سطح ‌کلی استرس را در بدن کاهش دهد. از طرفی می‌تواند تأثیر هورمون استرس یعنی کورتیزول را در بدن از بین ببرد. از آنجا که کوتیزول و سایر هورمون‌های استرس در بدن به طور مستقیم باعث مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند، بنابراین اوکسی‌توسین به بازیابی تعادل بدن و افزایش فعالیت سیستم ایمنی کمک می‌کند و از طرفی باعث بهبود روند خواب می‌شود، که این مسئله هم کارکرد سیستم ایمنی را زیاد می‌کند. خوابِ بهتر، یعنی استرس و درد کمتر و این همه با بروز التهاب کمتر و کم شدن میزان ملکول‌های رادیکال آزاد در بدن و کاهش خطر بیمای‌های مزمن یعنی بیماری‌های قلبی‌عروقی همراه خواهد بود.

اوکسی‌توسین به شکل بارزی می تواند ولع زیاد به مصرف داروها و غذا را کاهش دهد، و شاید این کار را از طریق افزایش حسِ خشنودی و کاهشِ عدم رضایت انجام دهد. گفته می‌شود که می‌توان از اوکسی‌توسین برای درمان برخی اختلالات عصب‌شناختی مانند اوتیسم، زوال عقل و شیزوفرنی هم استفاده کرد.

اوکسی‌توسین تنها دلیل بغل کردن نیست

وقتی کسی را بغل می‌کنید، این کار باعث می‌شود تا یک قدم از زندگی روزمره فاصله گرفته و در کنار فرد دیگری (یا حتی یک حیوان خانگی) حضور داشته باشید. برای والدین خصوصا بغل کردن باعث افزایش پیوند بین آنها با بچه‌ها می‌شود، در واقع اوکسی‌توسینی که به خاطر بغل کردن در بدن ترشح می‌شود باعث می‌شود مادران به شکل مفیدتری به بچه شیر دهند.

بغل کردن با ارتقاء پیوند بین دو نفر، باعث افزایش سلامت عاطفی و سلامت فیزیکی آنها می‌شود. لمس کردن یکی از قوی‌ترین روش‌های ایجاد پیوند و عمیق‌تر کردن الفت با سایر افراد، حیوانان وگیاهان است. و داشتن پیوندی عمیق و قوی با دیگران یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش تندرستی و طول عمر خواهد بود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha