سلامت نیوز: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی اقیانوس‌ها8 ژوئن 2016 برابر با 19 خرداد ماه جاری تاکید کرد اقیانوس‌های سالم برای داشتن سیاره‌ و آینده‌ای سالم برای همه ضروری هستند.
 
به گزارش سلامت نیوز متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
 
اقیانوس‌های سالم برای حفظ زندگی بر روی زمین ضرورت دارند. آن‌ها، آب و هوا را تعدیل کرده و با در اختیار قرار دادن خدمات گسترده‌ای از جمله منابع طبیعی، مواد غذایی مغذی، و ایجاد شغل میلیاردها انسان را بهره مند می‌سازند.
برای حفاظت از سلامت اقیانوس‌ها، لازم است درباره وضعیت کنونی آن‌ها بدانیم و تأثیر فعالیت‌های انسان و تغییرات اقلیمی بر آن‌ها را درک کنیم. دسامبر گذشته، مجمع عمومی پذیرای نخستین گزارش جهانی ارزیابی یکپارچه دریا، یک ارزیابی واقعاً جهانی و علمی از وضعیت اقیانوس‌های دنیا، بود. در حال حاضر می‌دانیم اگرچه اقیانوس‌ها به ظاهر بی‌پایان هستند، به ویژه همچنان‌که با تهدید‌های ایجاد شده از سوی تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کنند، ظرفیت‌ محدودی برای مقاومت در برابر فعالیت‌های انسان دارند. به منظور کاهش فشارهای متعددی که اقیانوس‌های جهان با آن روبه‌رو هستند و حفاظت از آن‌ها در برابر خطرات آتی که ممکن است آن­ها را فراتر از حدود ظرفیت تحمل خود براند، به اقدام فوری در مقیاس جهانی نیاز است.
سال گذشته، دولت‌های عضو با تصویب دستورکار مهم 2030 برای توسعه پایدار، بر نقش حیاتی اقیانوس‌های سالم و مولد در دستیابی به آرمان‌های توسعه پایدار تأکید کردند. همچنان‌که به منظور اجرای موافقت‌نامه پاریس می‌کوشیم، اقیانوس‌های سالم همچنین نقشی اساسی در تعدیل و کاهش تغییرات اقلیمی ایفا می‌کنند.
در روز جهانی اقیانوس‌ها، اجازه دهید به حفظ اقیانوس‌ها و استفاده مسالمت‌آمیز، منصفانه، و پایدار از مواهب آن‌ها برای نسل‌های آینده متعهد شویم. اقیانوس‌های سالم برای داشتن سیاره‌ و آینده‌ای سالم برای همه ضروری هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha