روند شیوع بیماری سرطان در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا شتابنده است. 300 هزاربیمار مبتلا به سرطان كه سالانه 90 هزار مورد جدید به آنها می‌پیوندند. به باور برخی از كارشناسان و پزشكان این رشد شتابنده سرطان در كشورمان، ریشه در خوراكی‌هایی دارد كه می‌خوریم یا به خوردمان می‌دهند.

محصولات تراریخته متهم سونامی سرطان در ایران

سلامت نیوز: روند شیوع بیماری سرطان در ایران نسبت به سایر نقاط دنیا شتابنده است. 300 هزاربیمار مبتلا به سرطان كه سالانه 90 هزار مورد جدید به آنها می‌پیوندند. به باور برخی از كارشناسان و پزشكان این رشد شتابنده سرطان در كشورمان، ریشه در خوراكی‌هایی دارد كه می‌خوریم یا به خوردمان می‌دهند.

مصرف محصولات غذایی وارداتی تراریخته یا آغشته به مواد بیماری‌زا در كشور در حالی افزایش یافته كه بنا به تأیید مراكز علمی معتبر دنیا در حوزه زیست فناوری این محصولات می‌توانند تاثیرات خطرناكی مانند ابتلا به انواع سرطان‌ها را روی انسان داشته باشند و شاید یكی از دلایل سونامی سرطان در كشور ما افزایش مصرف همین محصولات باشد.

چند سالی می‌شود محصولات دستكاری ژنتیكی شده یا همان تراریخته‌ها به سفره غذایی‌مان راه یافته‌اند. حالا اما بنا به اذعان رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، بیش از 90 درصد روغن‌های خوراكی در كشورمان از دانه‌های روغنی تراریخته تولید می‌شود. حتی قرار است در برنامه ششم توسعه مزارع كشور خودمان هم با اولویت برنج و پنبه به كشت تراریخته‌ها اختصاص یابد؛ ‌موضوعی كه صدای بسیاری از كارشناسان و متخصصان علم ژنتیك و حتی محیط زیستی‌ها را در آورده است. با وجود این اما هستند افرادی كه مدافع تراریخته‌ها هستند و معتقدند مستنداتی كه مخالفان تراریخته‌ها به آنها استناد می‌كنند معتبر نیست. اما شواهد غیرقابل انكاری درباره مضرات تراریخته‌ها وجود دارد و بسیاری از كشورهای اروپایی تولید و مصرف این محصولات را ممنوع یا محدود كرده‌اند؛‌ محصولاتی كه علاوه بر نگرانی از آثار منفی‌شان روی سلامت، بذرهای شان عقیم است و موجب وابستگی به تولیدكنندگان بذر خواهد شد. چالش‌های محصولات تراریخته به گونه‌ای است كه برخی از كارشناسان معتقدند این خوراكی‌ها مصداقی از نفوذ و بیوتروریسم هستند.
 
با غذا بیمار می‌كنند و با دارو مداوا!
علی‌اكبر روزگاری پزشك و پژوهشگر طب سنتی، عدم كنترل بر واردات برخی از مواد غذایی به‌ویژه محصولات غذایی وارداتی تراریخته یا آغشته به مواد بیماری‌زا به كشور و مصرف این محصولات را یكی از عوامل مهم افزایش سرطان در كشور دانست. وی با اشاره به نقش تغذیه در ابتلا به سرطان می‌افزاید:‌ مصرف غذاهای مصنوعی مانند فست‌فودها، استفاده از مواد نگهدارنده فراوان در مواد غذایی مانند كنسروها و شیرها از جمله مواردی است كه طبق تحقیقات علمی «سرطان‌زا» بودنشان ثابت شده است. هم‌چنین بسیاری از این مواد آرایشی به خصوص آن دسته كه به‌صورت قاچاق وارد كشور می‌شوند، سرطان‌زا هستند. روزگاری، با اشاره به واردات غذاهایی كه در آنها دستكاری ژنتیكی صورت گرفته، می‌افزاید: مصرف مواد غذایی كه اصطلاحاً به آنها تراریخته گفته می‌شود، در كشور به شدت افزایش پیدا كرده‌است. طبق تحقیقات وسیعی كه توسط دانشمندان صاحب نظر و مراكز علمی معتبر در حوزه زیست فناوری صورت گرفته، این مواد غذایی خطرناك بوده و می‌توانند تأثیرات بسیار خطرناكی چون بیماری سرطان برای انسان داشته باشند. به‌ویژه كه در حال حاضر تقریبا تمام این محصولات دستكاری ژنتیكی شده در كشورمان مصرف می‌شود، وارداتی هستند و اطلاعات چندانی درباره كم‌و‌كیف دستكاری‌های ژنتیكی صورت گرفته روی آنها در دست نداریم. به باور وی غفلت از كنترل مبادی ورودی كشور برای بررسی و آزمایش واردات مواد غذایی و دارویی به‌ویژه محصولات غذایی دستكاری شده ژنتیكی، موجب می‌شود تا خوراكی‌های به ظاهر سالم اما با منشأ بیماری‌زا وارد كشور شود. روزگاری تأكید می‌كند ‌این مسئله درباره داروهای قاچاق نیز صادق است. به باور وی سیاست بسیاری از شركت‌های دارویی در خارج از كشور این است كه بیماران را با مبتلا كردن به عوارض دارویی، به صورت یك مشتری همیشگی تحت كنترل خود قرار دهند و از آنها بهره‌های مالی فراوان و دائمی كسب كنند.
 
كنترل ملت‌ها با غذا
دكتر علی كرمی استاد بیوتكنولوژی پزشكی دانشگاه بقیه الله هم درباره محصولات تراریخته به «جوان» می‌گوید: تراریخته یعنی استفاده از فنون مهندسی ژنتیك، برای اصلاح بذر گیاهی و دامی. در امریكا گاوهایی را با روش تراریخته و با هورمون ساخته‌اند؛ گوشت‌هایی كه از این گاوها تهیه می‌شود حاوی هورمون‌های رشد است و سبب بلوغ زودرس در دخترها می‌شود. در ایران هم بلوغ زودرس داریم؛ اما چرا؟ آیا در گوشت‌های دامی ما هم هورمون وجود دارد؟ كسی پاسخگو نیست. به گفته وی تولید مرغ در 48 روز در حالی است كه یك مرغ 70 روزه در حالت عادی هنوز كوچك است. به باور این استاد دانشگاه تهدید نرم و نفوذ می‌تواند در حوزه غذا و دارو هم باشد و تراریخته بدون شك اگر همه جنبه‌های آن مطالعه و بررسی نشود، یك نفوذ خطرناك است؛ چون در سفره همه ملت وارد می‌شود. امنیت ملی، سلامت مردم، سلامت منابع، و ذخایر ژنتیكی كشور؛ محیط زیست و منابع طبیعی خط قرمزهایی است كه باید در رابطه با واردات و كشت تراریخته‌ها در نظرگرفت. بنا به تأكید كرمی غذا راهكاری برای كنترل ملت‌هاست. وی در این رابطه می‌افزاید: هنری كیسینجر دیپلمات معروف امریكایی و مشاور اسبق امنیت ملی ایالات متحده امریكا در سال  1974 معتقد بوده اگر نفت را كنترل كنید، كشورها را كنترل خواهید كرد و اگر غذا را كنترل كنید، مردم را كنترل خواهید كرد. به باور این استاد دانشگاه وابسته كردن كشاورزی ما به بذرهای عقیم یا تراریخته یعنی وابسته كردن یك ملت به كمپانی‌های ابر قدرت جهانی. وی رواج كشت محصولات تراریخته در ایران را مصداقی از بیوتروریسم و «توطئه روشن صهیونیست‌ها برای بیمار كردن ملت ایران»‌می‌داند و می‌افزاید: صهیونیست‌ها در اسرائیل حتی به اندازه یك متر مربع هم اجازه كشت محصولات دستكاری شده نداده‌اند.
 
تحقیقاتی در رد تراریخته‌ها
داود حیات غیب معاون پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست هم در این باره به «جوان» می‌گوید: معروفترین این مقالات مربوط به «پروفسور سرالینی» در فرانسه است. پروفسور سرالینی در این تحقیق، اثرات تغذیه دراز‌مدت موش‌ها را با ذرت دستكاری شده كه با سم علف‌كش گلیفوسیت با نام تجاری رانداپ در انحصار شركت مونسانتو سمپاشی شده‌اند؛ بررسی كرد. در عرض دو سال، تومورهای سرطانی خطرناكی در موش‌ها رشد كرد. با لابی شركت‌های تولید‌كننده «بذر محصولات دستكاری‌ شده ژنتیكی» پس از دو ماه، مقاله با ایراداتی از مجله خارج شد اما پروفسور سرالینی با پاسخگویی به تمام ایرادات، یك‌بار دیگر مقاله را در سال 2014 منتشر كرد كه هنوز مقاله این محقق به عنوان یكی از مهم‌ترین مرجع‌های دانشگاهی در این موضوع محسوب می‌شود.
 
خوراكی‌های مشكوك در سفره ایرانی
ایرلند، ‌اسكاتلند و روسیه جزو كشورهایی هستند كه ممنوعیت كشت و واردات محصولات تراریخته را دارند و حتی پاپ هم درباره این محصولات گفته است توسعه این‌گونه محصولات تراریخته شبكه گسترده اكوسیستم را مختل می‌كند، تنوع تولید را كاهش داده و در زمان حال و آینده به اقتصاد مناطق مورد كشت آسیب می‌رساند. با تمام اینها اما در حالی ما وارد كننده و مصرف‌كننده محصولات تراریخته هستیم كه این همه تردید درباره آنها وجود دارد و هیچ تحقیقی برای اثبات سلامتی یا مضرات این محصولات در كشور ما انجام نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha