كمتر از یك سال به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری باقی مانده و وزیر بهداشت از امضا و تضمین اعضای دولت پای تامین اعتبارات طرح تحول سلامت می‌گوید. امضاهایی كه دولت را نسبت به تامین هزینه‌های مهم‌ترین طرح ملی دولت یازدهم متعهد كرده است. رییس‌جمهوری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون اول رییس‌جمهوری و معاون اجرایی رییس‌جمهوری از نیمه دوم سال ٩٢ خود را متعهد كردند كه هزینه‌های طرحی را تامین كنند كه قرار بود به نفع مردم باشد و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید كه تا امروز ٥ تیر ماه ١٣٩٥، فقط ٤ درصد از اعتبارات دو ردیف این طرح در سال ٩٥ تامین شده است. وقت آن رسیده كه سهم مسوولان از قصور در كاهش رضایتمندی مردم (بیماران، پرستاران، پزشكان) از نحوه اجرای طرح تحول سلامت مشخص شود.

سلامت نیوز: كمتر از یك سال به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری باقی مانده و وزیر بهداشت از امضا و تضمین اعضای دولت پای تامین اعتبارات طرح تحول سلامت می‌گوید. امضاهایی كه دولت را نسبت به تامین هزینه‌های مهم‌ترین طرح ملی دولت یازدهم متعهد كرده است. رییس‌جمهوری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاون اول رییس‌جمهوری و معاون اجرایی رییس‌جمهوری از نیمه دوم سال ٩٢ خود را متعهد كردند كه هزینه‌های طرحی را تامین كنند كه قرار بود به نفع مردم باشد و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید كه تا امروز ٥ تیر ماه ١٣٩٥، فقط ٤ درصد از اعتبارات دو ردیف این طرح در سال ٩٥ تامین شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، وقت آن رسیده كه سهم مسوولان از قصور در كاهش رضایتمندی مردم (بیماران، پرستاران، پزشكان) از نحوه اجرای طرح تحول سلامت مشخص شود.

یكی از اعتراضات موجد وضعیت امروز این است كه گفته می‌شود باید قبل از اجرای طرح تحول سلامت، منابع و وضعیت دولت از بابت درآمد و كاهش درآمد، دقیق‌تر پیش‌بینی می‌شد. شما مدیر بخش خصوصی بودید و با اقتصاد سلامت آشنا هستید، امكان این پیش‌بینی ‌وجود نداشت؟

پیش‌بینی ما دقیق بود. متاسفانه عواملی در میانه راه باعث شد به اینجا برسیم. طرح تحول سلامت مهر ٩٢ به دولت پیشنهاد شد و رییس‌جمهور قبل از آذر تصمیم به اجرای طرح گرفت. تصور این بود كه منابع این طرح از حذف یارانه‌بگیرها و هدفمندی یارانه‌ها می‌آید. رییس‌جمهور تصمیم گرفته بود یارانه را فقط به افراد مستحق بدهد؛ جامعه هدف كمیته امداد و بهزیستی و دهك‌های پایین جامعه. بعد كه وارد اجرا شدند اما و اگرهای زیادی آمد و خیلی‌ها گفتند این كار را نكنید. اجرای طرح تحول سلامت هم شروع شده بود و منابع باید می‌آمد. از آن طرف برای قطع یارانه هم تردید ایجاد شد. قطع یارانه را به نظرسنجی گذاشتند و مردم ایران گفتند یارانه حق مسلم ماست و بدهید. بنابراین، دولتی كه فكر می‌كرد بتواند منابع این طرح را از حذف افراد متمول از دریافت یارانه نقدی تامین كند، با ادامه پرداخت یارانه مواجه شد. پیش‌بینی ما مشكل نداشت.

یعنی شما پیش‌بینی عدد هزینه‌ها را داشتید؟

بله. تنها چیزی كه پیش‌بینی نكرده بودیم این بود كه منابعی كه تعهد كردند و قول دادند، در ادامه راه تامین نمی‌شود. آنهایی هم كه قول داده بودند فكر می‌كردند می‌توانند تامین كنند. از كجا؟ از محل حذف حدود ٢٥ میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی و گفتند حدود ٧ الی ١٠ هزار میلیارد تومان از صرفه‌جویی از این محل را به سلامت می‌دهیم و باقی رقم را هم به تولید تزریق می‌كنیم كه این اتفاق نیفتاد.

برای پرداخت منابع ضمانتی از دولت نگرفتید؟

چرا. من برای همه اینها امضا دارم. از رییس‌جمهور، از آقای جهانگیری، از آقای نوبخت، از آقای شریعتمداری. قبل از اینكه طرح را شروع كنیم از اینها امضا گرفتم. نه یك‌بار و دوبار. شاید ١٠ بار امضا دادند و امروز، در ماه ٤ سال ٩٥ حرف ما این است كه طرح تحول سلامتی را كه شهریور ٩٢پیشنهاد كردیم با ٧٠ درصد آن منابع حاضریم ادامه بدهیم. اگر ما به درستی هزینه‌ها را پیش‌بینی نكرده بودیم، ادعا نمی‌كردیم كه با ٧٠ درصد آن پول هم می‌توانیم ادامه دهیم. حساب كتاب ما درست بود. در این سال‌ها هم تورم داشته‌ایم. یعنی امروز برای طرح تحول سلامت باید پول سال ٩٥ را به علاوه تورم دو سال گذشته به ما بدهند كه می‌شود حدود ١٤٠ درصد. من می‌گویم ١٤٠ درصد را نمی‌خواهیم. ٧٠ درصد پول سال ٩٢ را بدهید ما طرح را به خوبی اجرا می‌كنیم.

تا امروز چقدر تخصیص گرفته‌اید؟ كمتر از ٥٠ درصد؟

برای امسال؟ امسال فقط برای دو ردیف سیاست‌های جمعیتی و پزشك خانواده و ٤ درصد به ما دادند. تخصیص یك درصد مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی هم صفر است.

شایعه نامه‌نگاری شما با آقای روحانی درباره شكست طرح تحول چه بود؟

دروغ بود. همه وزرا برای رییس‌جمهور نامه می‌نویسند. من شرایط بیمه سلامت را بارها برای آقای دكتر گزارش كردم. آقای دكتر ربیعی هم همین كار را كرد ولی هیچ‌وقت هیچ كدام از ما نگفتیم و آرزو هم نمی‌كنیم كه طرح تحول سلامت نه در دوران ما، بلكه بعد از دوران ما هم دچار شكست شود.

حتی شفاهی هم درباره مشكلات اعتباری طرح تذكر ندادید؟

چرا. ما در جلسات دولت مكرر راجع به این مسائل صحبت می‌كنیم ولی اینكه بگوییم طرح شكست خورده... طرح در حال اجراست.

یعنی طرح تحول تا سال آینده و انتخابات دوازدهم ادامه خواهد داشت.

ان‌شاءالله تا قیام قیامت برای مردم ایران ادامه داشته باشد. اینكه كار كمی است. ما انتظار بیش از این را داریم و بنا نیست فقط در این دولت و در دوره ما باشد.

با كمبود منابعی كه دارید می‌توانید امسال برنامه جدیدی شروع كنید؟

نه. برنامه جدید را نمی‌توانیم. عاقلانه هم نیست كه فرد بدهكار هزینه جدیدی ایجاد كند.

بدهی به مراكز درمانی؟

بدهی به همه. به كارخانجات دارویی، به تجهیزات پزشكی، به پزشكان و پرستاران، به شهرداری، به آب و برق...

دوست دارید در مورد فیش حقوق‌تان صحبت كنید؟

فیش حقوق من را كه دیده‌اید. ظاهر و باطن همان است و غیر از آن نیست. نه كارانه و نه حق مطب. هرچه دولت به ما می‌دهد همان است و زیادی هم هست. من تا امروز از هیچ بانكی وام نگرفته‌ام. ماشین و زمین هم نگرفته‌ام. همیشه هم گفته‌ام اگر بناست حكمی بدهیم اول چاه خودمان را پر كنیم. من تا بچه خودم و داماد خودم را نفرستادم به طرح، نگفتم كه بچه مردم را باید بفرستیم طرح.

داستان فیش‌های حقوقی تمام می‌شود؟

مهم نیست. بداخلاقی هیچ‌وقت تمام نمی‌شود. بداخلاقی از اول خلقت بوده، تا یوم القیامت هم هست اما در جمهوری اسلامی مایه تاسف است. بعضی رفتارها، به خصوص از آنهایی كه ارزشی هستند مایه تاسف است.

فكر می‌كنید این اتفاقات ربطی به تشكیل اتاق فكر برای تخریب دولت دارد؟

من را وارد سیاست نكنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha