هر سال در جهان، 322 میلیارد و یک میلیون دلار، دارو صادر می‌شود و کشورهای اروپایی با 253,7 میلیارد دلار، بیشترین حجم صادرات این کالای حیاتی را به خود اختصاص داده‌اند.

ابرقرص‌خوارهای جهان

سلامت نیوز: هر سال در جهان، 322 میلیارد و یک میلیون دلار، دارو صادر می‌شود و کشورهای اروپایی با 253,7 میلیارد دلار، بیشترین حجم صادرات این کالای حیاتی را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، بر اساس آمار سازمان غذا و دارو آمریکا، میزان واردات دارو در کشورهای مختلف، در نیمه اول سال جاری میلادی، افزایش یافته و به 450 میلیارد و 63 میلیون دلار رسیده است.  در میان واردکنندگان دارو، افغانستان وابستگی شدیدی به شرکت‌های خارجی دارد؛ این کشور، با 33 میلیون و 369 هزار نفر جمعیت، حدود 96 درصد از نیاز دارویی خود را از طریق واردات تأمین می‌کند.

حدود 270 شرکت داروسازی در پاکستان، ایران، آلمان، چین، هند، امارات و ترکیه وجود دارد، که مقصد اصلی آنها برای فروش محصولات دارویی‌شان، افغانستان است؛  به‌طوری‌که این کشور سالانه، 700   تا 880 میلیارد دلار دارو، وارد می‌کند؛ و پاکستان تأمین‌کننده بیش از 60 درصد این مقدار است؛ این‌ آمار را وزارت بهداشت و درمان این کشور، در سال  2015، منتشرکرده است. کشور هند نیز با جمعیت یک میلیارد و 300 میلیون نفری، حدود 70 درصد از مواد اولیه دارویی مورد نیازش را از طریق واردات تأمین می‌کند و در این زمینه وابستگی شدیدی به چین دارد.

در 10 سال اخیر، واردات دارویی به هند، به میزان 18 درصد  افزایش  یافته و از 800 میلیون دلار در سال 2006 به سه میلیارد و چهار میلیون دلار در سال جاری رسیده است. مسکن‌هایی مثل آسپرین و پاراستامول، آنتی‌بیوتیک‌هایی چون آموکسی‌سیلین، آمپی‌سیلین، سفالکسین و برخی قرص‌های ضد دیابت، از جمله مهترین داروهای وارداتی از چین به هند هستند؛ و درصد بسیار کمی از آنها توسط شرکت‌های داخلی این کشور تولید می‌شوند، اما پنی‌سیلین‌ها و مشتقاتشان، هندی‌ها را برای واردات، به شدت وابسته به چین کرده‌است، زیرا هیچ یک از شرکت‌های داخلی هند برای تولید آنها تجهیز نشده‌اند.

جمعیت 121 میلیون نفری مکزیک نیز برای تأمین داروهای مورد نیاز خود وابسته به اروپا هستند؛ این کشور سالانه 809 میلیارد دلار دارو از آلمان وارد می‌کند. در آمریکا، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صادرکننده دارو، نیز حدود 58 درصد از داروهای مورد نیاز، توسط ایرلند، آلمان و فرانسه تأمین می‌شود؛ به‌طوری‌که هر سال حدود 6 تا 8 میلیارد دلار دارو از این کشورها وارد آمریکا می‌شود.

اما بلژیک با 10 میلیون و 300 هزار نفر جمعیت، تنها 7,7 درصد از نیاز دارویی خود را از کشورهای دیگر تأمین می‌کند و 92,3 درصد از آن توسط شرکت‌های داخلی این کشور فراهم می‌شود. در میان کشورهای وابسته به واردات دارو، میزان وابستگی روسیه به دارو و آمپول‌های تزریقی وارداتی، با روند رو به کاهشی مواجه شده؛ به گزارش فدراسیون واردات محصولات دارویی این کشور، در یکسال اخیر، حجم محصولات دارویی وارد شده به روسیه، به میزان 35 درصد کاهش یافته و به هشت میلیارد و چهار میلیون دلار رسیده است. این درحالی است که روسیه در سال 2014 میلادی، 12 میلیارد و هشت میلیون دلار دارو از کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، ایتالیا و سوئیس وارد کرد و در سالیان قبل نیز به شدت وابسته به کشورهای تولیدکننده بود.
منبع: سازمان غذا و مصرف داروی آمریکا (FDA)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha