این در حالیست که یکی از مخالفان تراریخته ها معتقد است :«در صورتی که اظهارات شرکت تولید کننده و یا وارد کننده (کیفیت ثبت شده بر روی کالا) با محتوای کالا متفاوت باشد. خریدار می تواند با حمایت FDA در سیستم قضایی اقامه دعوا کند. نظر کارشناسی FDA در مجامع حقوقی اساس قضاوت خواهد بود. حال آیا جناب دیناوروند قادر به ایفای چنین نقشی خواهند بود؟»

آقای دیناروند توپ را به زمین منتقدان نیندازید،مسئول اثبات خطرات تراریخته ها شمائید

سلامت نیوز:روز گذشته رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه هرگونه نقل قولی از خودش را در خصوص عوارض داشتن محصولات تراریخته تکذیب میکند گفت: در خصوص محصولات تراریخته نمی توانیم به شایعات توجه کنیم؛ بر اساس قانون نیز صرفا موظف به اقدام برمبنای شواهد علمی هستیم.

به گزارش سلامت نیوز دیناروند همچنین از مخالفان تولید و واردات محصولات دستکاری ژنتیکی شده درخواست کرد که مستندات خود را به این سازمان ارائه کنند تا مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالیست که یکی از مخالفان تراریخته ها معتقد است :«در صورتی که اظهارات شرکت  تولید کننده و یا وارد کننده (کیفیت ثبت شده بر روی کالا) با محتوای کالا متفاوت باشد. خریدار می تواند با حمایت FDA  در سیستم  قضایی اقامه دعوا کند.  نظر کارشناسی FDA  در مجامع حقوقی اساس قضاوت خواهد بود. حال آیا  جناب دیناوروند قادر به ایفای چنین نقشی خواهند بود؟»

یکی از متخصصین محیط زیست کشور نیز در اظهار نظری با ارائه جدولی که در آن نام 38 کشو محدود کننده و یا ممنوع کننده این محصولات در آن مشخص است میگوید:« همانطور که در جدول امده است  ٣٨ كشور این محصولات را كشت نمی كنند ، ٧ كشور علاوه بر منع كشت، منع واردات نیز دارند و ٣١ كشور علیرغم منع كشت، واردات دارند. »

او در ادامه نوشت :«اكثر این كشورها اقلام وارداتی را چشم بسته قبول نمی كنند و علاوه بر بررسی مستندات شركت های تولید كننده، خود آنها را تست كرده و سپس تائیدیه می دهند و یا آنها را پس می فرستند. بسیار ساده لوحانه است كه شخص مسئول سازمان غذا و داروی كشور باشد و بگوید هر كسی مخالف است برود مستندات بیاورد.»

یکی دیگر از منتقدین میگوید :« این یعنی كه ما وارداتی ها را قبول داریم و نیازی به تست ندارند. لازم نیست روی آنها تحقیقات آزمایشگاهی انجام شود. هر كسی شك دارد خودش برود و مستندات را بیاورد.»

یک متخصص ژنتیک هم در این باره گفت :« این موضع FDA است که هرکس شکایت دارد برود از کمپانی های تولید کننده محصولات دستکاری شده شکایت کند و ادعا خسارت کند. در آنجا سیستم قضایی درگیر است، ولی در ایران وزارت بهداشت بررسی میکند که مستندات صحیح هست یا خیر. »

حال این سوال مطرح است که اگر سازمان غذا و دارو طبق گفته کارشناسان خودش دارای سیستم آزمایشگاهی مجهز به آزمایش این گونه محصولات دارد چگونه است که توپ را به میدان مخالفان می اندازد در حالیکه مخالفان معتقدند در کشور امکانات لازم برای انجام چنین آزمایشاتی را ندارند؟

آقای دکتر دیناروند مستندات لازم که بارها و بارها از سوی تریبونهای مختلف به این سازمان ارائه شده اما گویا رئیس سازمان غذا و دارو برای شانه خالی کردن از زیر بار این مسئولیت سنگین باز هم از مخالفان مستندات میخواهید.

مگر جز این است که شما در مسئولیتی که دارید باید تکلیف مردم را روشن کنید تا از سلامت چیزی که در سفره آنان وجود دارد مطمئن باشند؟!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha