آخرین آمار مربوط به همین یک ماه پیش است، آن هم از زبان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور؛11 میلیون نفر در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. حاشیه‌هایی که از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردارند. پارسال در هفته سلامت سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت از آغاز طرح ارائه خدمات سلامت به حاشیه‌نشینان خبر داد. اما حالا پس از گذشت کمی بیش از یک‌سال، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «حاشیه‌نشینان دسترسی به امکانات بهداشتی ندارند.»

طرح مراقبان سلامت در مناطق حاشیه‌نشین به کجا رسید؟

سلامت نیوز: آخرین آمار مربوط به همین یک ماه پیش است، آن هم از زبان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور؛11 میلیون نفر در مناطق حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. حاشیه‌هایی که از کمترین امکانات رفاهی و بهداشتی برخوردارند. پارسال در هفته سلامت سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت از آغاز طرح ارائه خدمات سلامت به حاشیه‌نشینان خبر داد. اما حالا پس از گذشت کمی بیش از یک‌سال، معاون وزیر بهداشت اعلام کرد: «حاشیه‌نشینان دسترسی به امکانات بهداشتی ندارند.»

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان در ادامه نوشت: علی‌اکبر سیاری، معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت، دیروز در اردبیل گفت: «بیش از 10 میلیون و 200 هزار نفر از ساکنان شهرها که اغلب حاشیه‌نشین هستند امکان دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی را ندارند.» گرچه برخی دیگر از دست‌اندرکاران این طرح می‌گویند اقدامات خوبی در راه‌اندازی مراکز بهداشتی در مناطق حاشیه‌نشین به‌ویژه در تهران انجام شده است، با این حال جمعیت زیادی از این حاشیه‌نشین‌ها از کمترین مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند.

بهمن سال گذشته بود که وزیر بهداشت در ایام 22 بهمن، ۲۸۷۵ پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت را به‌طور همزمان در ۱۷ استان کشور افتتاح کرد. این پایگاه‌ها و مراکز جامع خدمات در استان‌های اصفهان، البرز، هرمزگان، خراسان رضوی، قم، خوزستان، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی، کردستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، همدان، کرمانشاه، قزوین و آذربایجان غربی راه‌اندازی شد تا کمی به وضعیت از یاد رفته بهداشت این مناطق رسیدگی کند، اما بنا به دلایلی مثل نبود نیروهای لازم به‌عنوان مراقبان سلامت، این پروژه هنوز در خیلی از مناطق به صورت کامل اجرایی نشده است.


مریم سیوند، عضو انجمن زنان وکودکان مهاجر می‌گوید: «خدمات بهداشتی- درمانی در شهرها عمدتا به صورت غیر‌فعال و براساس مراجعه مردم به مراکز بهداشتی- درمانی انجام می‌شود، اما در حاشیه شهرها، به دلایل فرهنگی این مراقبت‌ها صورت نمی‌گیرد. به وفور شاهدیم حتی زنان حامله در دوره بارداری به پزشک مراجعه نمی‌کنند و گاهی در خانه زایمان می‌کنند. در عین حال شاهدیم همین مادران، کودکانشان را برای دریافت واکسن به مراکز درمانی نمی‌برند. به همین دلیل لازم است گروهی به‌عنوان مراقبان سلامت به صورت فعال برای کنترل عوامل خطر به این‌گونه افراد سرکشی کنند.


براساس اعلام وزارت بهداشت، مراقبان سلامت کارشناسانی هستند که دوره‌های آموزشی لازم را برای ارائه خدمات بهداشتی- درمانی فعال به مردم مناطق حاشیه‌نشین دیده‌اند و قرار است به ازای هر سه تا چهار  هزار نفر ساکن حاشیه شهرها یک مراقب سلامت مستقر شود. مراقبان سلامت به پزشکان عمومی که در سطح بالاتر خدمات هستند متصل می‌شوند و افراد در معرض خطر را به پزشکان عمومی ارجاع می‌دهند. به گفته خضری، برنامه مشابه این موضوع در روستاها و با حضور بهورزان انجام شده است. اما این کار در مناطق حاشیه‌نشین به دلایل نبود فضاهای فیزیکی و کمبود مراقب سلامت هنوز به‌طور کامل انجام نشده است.
او با بیان اینکه تنها کمی بیش از دو سال از اجرای طرح تحول سلامت و یک سال از اجرای پروژه مراکز بهداشتی در حاشیه شهرها می‌گذرد، می‌گوید: «به هر حال نباید فراموش کنیم جمعیت حاشیه‌نشین ما خود 14 درصد جمعیت کشور است و ما برای خدمات‌رسانی به این مناطق نیازمند برنامه‌ریزی و رفع ایرادات هستیم.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به اینکه بنیادی‌ترین مظهر عدالت، عدالت در حوزه سلامت است، ادامه داد: «برای اینکه در تخصیص اعتبار به مناطق حاشیه‌ای با کمبود منابع روبه‌رو نشویم باید بیش از درمان به حوزه پیشگیری توجه کنیم.»

او می‌گوید: «رسیدگی به حوزه بهداشت در مناطق حاشیه‌ای تنها بحثی نیست که وزارت بهداشت باید آن را پیگیری کند. فقر مالی و فرهنگی و همچنین حاکم نبودن حقوق شهروندی در مناطق حاشیه‌ای این افراد را از ابتدایی‌ترین امکانات رفاهی محروم کرده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha