یک پژوهشگر حوزه اعتیاد می گوید: پیامدهای منفی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و داروهای روانگردان، ضرورت مقابله با این معضل اجتماعی را بیش از گذشته کرده و آن را به همگان تاکید می کند.

سلامت نیوز:یک پژوهشگر حوزه اعتیاد می گوید: پیامدهای منفی اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و داروهای روانگردان، ضرورت مقابله با این معضل اجتماعی را بیش از گذشته کرده و آن را به همگان تاکید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سیروس ملایی با بیان اینکه امروزه مصرف مواد مخدر بصورت علنی در سطح جامعه مشاهده می شود، افزود: مسوولان و کارشناسان مسایل اجتماعی و فرهنگی باید با ارایه راهکارهای مختلف از گسترش شیوع اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی در میان نوجوانان و جوانان جلوگیری کنند.

وی اظهار کرد: پیامدهای منفی و زیان‌های جبران ناپذیری که مصرف مواد مخدر برای سلامت فرد به همراه دارد، ضرورت مقابله با این معضل اجتماعی را صدچندان می کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: بهره گیری از قوانین قاطع در برخورد با فروش مواد مخدر و بهره گیری از ظرفیت رهبران مذهبی در راهنمایی و توصیه به مردم می تواند در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر موثر باشد.

ملایی با هشدار به اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی در اشکال و نام های مختلف که حاوی ترکیبات شیمیایی و ناخالص مواد هستند، در سال‌های اخیر، موجب رشد اعتیاد و ناهنجاری های ناشی از مصرف آنها در جامعه شده است، گفت: در یک دهه گذشته موادی با نام های تجاری شیشه، کراک، قرص های روانگردان و غیره در بازار قاچاق یافت شده است که علاوه بر آثار سوء روانی و اجتماعی، بروز بیماریهای مزمن را نیز افزایش داده است .

وی اضافه کرد: این مواد با اثرگذاری روی قسمت های مهم مغز و سلول های بدن، موجب رشد یا ناکارآمدی آنها شده و با اختلال در کارکرد بخش های مختلف، موجب شکل گیری توده های سرطانی می شوند.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد و مدرس دانشگاه ادامه داد: این مواد جدید و صنعتی به خاطر ترکیب های شیمیایی خطرناکی که دارند چه بسا از مخدرهای سنتی خطرناک تر و کشنده تر هستند و در کنار آسیب های روحی موجب رشد سلول های سرطان هم می شوند.

ملایی با بیان اینکه تغییر نگرش اجتماعی جوانان به مصرف مواد صنعتی و داروهای روان گردان از دیگر راهکارهای اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است ، گفت: این تغییر نگرش می تواند به کاهش تقاضا برای خرید و مصرف مواد منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه براساس افکار غلط و اشتباه در حال حاضر امروزه مصرف مواد مخدر در میان برخی نوجوانان و جوانان به یک ژست روشنفکری تبدیل شده است، در حالیکه نابودکننده جسم و روان می‌باشد.

ملایی با بیان اینکه رسانه ها باید کمک کنند تا مصرف مواد مخدر به یک ضد ارزش میان معتادان تبدیل شود، تصریح کرد:متاسفانه مصرف مواد مخدر صنعتی نیز میان دختران جوان نیز شیوع یافته و این مسئله سلامت مادران آینده را به خطر انداخته است .

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ این پژوهشگر حوزه اعتیاد اظهار کرد: امر اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر در جامعه امروزی بیش از سالهای گذشته وظیفه عمومی احساس می شود و باید اراده نوجوانان و جوانان را برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر با راهکارهای مختلف آموزشی ، فرهنگی ، مهارتی و غیره تقویت کرد.

ملایی ادامه داد: مسوولان و رسانه ها باید مبارزه اجتماعی با مواد مخدر را مورد توجه قرار دهند تا شاهد نابودی نسل امروز و آینده کشور نباشیم.

ا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha