بلندی قد در ایران آن‌قدر در ارزش‌گذاری‌های اجتماعی به درست یا غلط جزو عوامل تاثیرگذار به‌عنوان یک شاخصه‌ی مثبت شناخته شده‌است که آگهی‌های مربوط به افزایش قد به روش‌های علمی و غیرعلمی رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر در رسانه‌های مجاز و غیرمجاز فارسی‌زبان داشته‌اند.

زنان ایرانی جزو بلندقدترین‌ها هستند

سلامت نیوز : بلندی قد در ایران آن‌قدر در ارزش‌گذاری‌های اجتماعی به درست یا غلط جزو عوامل تاثیرگذار به‌عنوان یک شاخصه‌ی مثبت شناخته شده‌است که آگهی‌های مربوط به افزایش قد به روش‌های علمی و غیرعلمی رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر در رسانه‌های مجاز و غیرمجاز فارسی‌زبان داشته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه،این مسئله جدا از ایجاد زمینه‌های مناسب برای انواع کلاه‌برداری‌ها حتی گاهی باعث بروز مشکلات روحی در بعضی افراد و گاه پیگیری‌های افراطی از سوی والدین برای افزایش قد کودکان‌شان به‌شکلی وسواس‌گونه شده‌است. برای مثال، بعضی والدین اصرار بر استفاده از هورمون رشد برای کودک خود دارند؛ درحالی‌که این روش نه‌تنها ممکن است مثمرثمر نباشد؛ بلکه می‌تواند مشکلات جدی هم برای کودک ایجاد کند.

در این زمینه دکتر منوچهر جزایری؛ متخصص داخلی و فوقتخصص غدد و متابولیسم می‌گوید که برخلاف تصور عموم، علت شایع کوتاهی قد نه کمبود هورمون رشد است و نه احتیاجی به تجویز هورمون رشد دارد. شایع‌ترین علت کوتاهی قد در جوامع عقبافتاده و فقیر، سوءتغذیه و در جوامع مرفه، فامیلی یا سرشتی‌ست و ربطی به هورمون رشد ندارد.

به گفته‌ی این متخصص، در بین تمام علل کوتاهی قد، کمبود هورمون رشد درصد ناچیزی حدود یک درصد را به خود اختصاص میدهد. چندی پیش معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود: «ایران در ٤٠ سال اخیر، رشد سریعتی در شاخص‌های سلامت داشته است».

وی یکی از شاخص‌های دیگر سلامت که در کشور ایران پیشرفت خوبی داشته‌است را قد افراد بیان کرد و افزود: «براساس مطالعات صورت‌گرفته در میان ٤٠‌میلیون نفر در فاصله‌ی ٤٠ سال، مشخص شد که متوسط افزایش قد ایرانی‌ها بیشتر از تمام کشورهای دنیا بوده و افزایش قد مردان ایرانی نسبت به مردان سایر کشورها بیشتر بوده‌است».

براساس گزارش tall.life شاخص‌هایی که در افزایش قد موثر هستند، عوامل متعددی از نژاد، سطح سلامت جامعه، سبک زندگی افراد، وراثت و حتی موارد اجتماعی و اقتصادی‌ست. در سایت averageheight که به تغییرات قدی در کشورهای مختلف در میان زنان و مردان می‌پردازد، جدول‌های آماری سال ٢٠١٦ ارائه‌ شده‌اند که براساس آنها ایران در رده‌بندی قد زنان با متوسط قامت یک متر و ٥٩ سانتی‌متر در رده‌ی٤١ ایستاده‌است.

این‌ درحالی‌ست که اولین مقام این فهرست مربوط به کشور افغانستان با عدد یک متر و ٦٣ سانتی‌متر است. در واقع فاصله‌ی ما با رتبه‌های اول این فهرست تنها چهار سانتی‌متر است. براساس گزارش منتشره در مرکز علمی و تحقیقاتی LiveScience وقتی خبری منتشر شد که افراد بلندقد در زمینه‌ی اقتصادی موفق‌تر هستند، افراد بسیاری سعی کردند تا به هر شکلی که شده در جهت افزایش قد خود اقدام کنند؛ درحالی‌که کسی به نبود پایه‌های علمی برای این ادعا‌ها توجهی نشان نداد.

باید دانست که اگرچه در میزان قد افراد، ژنتیک نقش مهمی برعهده دارد؛ اما محدودیت‌ها و نقصان‌های تغذیه‌ای در دوران کودکی و همچنین بیماری‌ها می‌توانند این عامل را مخدوش کرده و در عدم شد قد افراد موثرتر از ژن واقع شوند.

به‌عبارتی استانداردسازی سطح زندگی افراد اعم از تغذیه، سلامت، رفاه و سبک زندگی توام با فعالیت‌های بدنی مناسب می‌تواند شاخص‌های قد را تغییر دهد. بلندی قد اگرچه از نظر باور عمومی یک ویژگی مثبت قلمداد می‌شود؛ اما هر بلندی قدی نیز این‌گونه نیست و گاهی می‌تواند اختلالی در سلامت و زندگی فرد ایجاد کند. برای مثال، بلندقدترین زن جهان که نامش در کتاب رکوردهای گینس هم به چاپ رسیده یعنی زنگ جینلیان؛ اهل روستای یوجیانگ در حومه‌ی هونان در چین دو متر و ٤٨ سانتی متر قد داشت و متاسفانه در ١٧سالگی از دنیا رفت.

اگر تبلیغات کاذب اجازه دهند و براساس واقعیت‌ها رفتار کنیم، دانستن اینکه متوسط قد زنان ایرانی در مقام مقایسه با کوشرهایی همچون ایتالیا، کره جنوبی، لوکزامبورگ، لبنان، مکزیک، هلند، نروژ، لهستان، رومانی، روسیه، اسپانی، سوئیس و حتی ایالات متحده‌ آمریکا بیشتر است، شاید جلوی بخشی از اقدام‌های غیراصولی برای رسیدن به استانداردهای ذهنی و نه واقعی در این مورد گرفته شود و سودجویان نتوانند از این راه به فریب‌های سودجویانه دست بزنند.

دکتر جزایری می‌گوید: «قدی که در کشور چین طبیعی تلقی میشود، در آمریکا یا اروپا کوتاه تعریف میشود. قد، در جوامع مختلف، تعریفی متفاوت دارد. حتی در یک کشور، ممکن است قد طبیعی در ایالات و استانهای مختلف فرق کند. بنابراین، برای هر جمعیتی و هر منطقه‌ی جغرافیایی باید قد استاندارد همان جمعیت تعیین شود. ژن، فامیل، نژاد، شرایط اقتصادی و اجتماعی و تغذیه نیز در بلندی و کوتاهی قد مؤثرند.بنابراین، عوامل محیطی و درونی (سرشتی) هر دو مؤثرند».

گفته می‌شود که حرکت جوامع در حال حاضر به شکلی‌ست که با شاهد رشد قد در زنان روبه‌رو هستیم؛ اما با در نظر گرفتن شاخص‌های مختلف و به‌روز، متوسط قد استاندارد برای زنان ١٦٠ سانتی‌متر عنوان می‌شود. تحقیقات دانشمندان دانشگاه جان کوملوس در مونیخ نشان می‌دهد که حتی شرایط زیست‌محیطی کشورها هم در نمودار قد مردم نقش دارد و شاید هر کشوری استاندارد قدی خودش را داشته‌باشد؛ اما آنچه به‌عنوان یک شاخص کلی در نظر گرفته‌ می‌شود زیر ١٧٠ سانتی‌متر برای دهه‌ی اخیر است که با این حساب، زنان ایرانی جزو بلندقامت‌ها هستند. بنابراین بحث درمان‌های تکمیلی برای این موضوع می‌تواند مشکل‌ساز هم شود.

دکتر جزایری توضیح می‌دهد: «تمام تبلیغاتی که توسط ماهواره یا جراید کثیرالانتشار داخلی در مورد درمان کوتاهی قد به چشم میخورد، غیرعلمی، بی‌اثر، گران، مضر و همراه با عوارض است. این قرصها چیزی نیستند جز ویتامین، کلسیم، منیزیوم و این‌گونه املاح معدنی و ریزمغذیها. این مواد برای رشد طبیعی استخوان در یک فرد سالم هم که قد او طبیعی است، لازمند؛ ولی در درمان کوتاهی قد نقشی ندارند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha