بازار اشتغال برای زنان کشورمان چندان مناسب نیست. با وجود این، زنان به دلیل مسئولیت پذیری بیشتر مشاغل را با وجود دستمزد کمتر و شرایط سخت‌تر می پذیرند. هم اکنون بازار کار کشور از جهات گوناگون آماده پذیرش نیروی کار نیست، زیرا نه تنها فرصت شغلی فراهم نشده است، بلکه نیروی کار هم نمی تواند به راحتی به لحاظ مهارتی در جایگاه شغلی قرار گیرد.

اشتغال زنان تحصیلکرده در هاله‌ای از ابهام

سلامت نیوز:بازار اشتغال برای زنان کشورمان چندان مناسب نیست. با وجود این، زنان به دلیل مسئولیت پذیری بیشتر مشاغل را با وجود دستمزد کمتر و شرایط سخت‌تر می پذیرند. هم اکنون بازار کار کشور از جهات گوناگون آماده پذیرش نیروی کار نیست، زیرا نه تنها فرصت شغلی فراهم نشده است، بلکه نیروی کار هم نمی تواند به راحتی به لحاظ مهارتی در جایگاه شغلی قرار گیرد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، چندی پیش علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۹۶درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور مهارت برای اشتغال ندارند و تنها چهار درصد فارغ‌التحصیلان کشور متناسب با بازار کار تحصیلات کسب کرده‌اند.

ثروت جوامع «نیروی انسانی توانمند» است. تردیدی نیست، اگر نتوانیم رونقی در اقتصاد ایجاد و جوانان را برای مسئولیت پذیری اجتماعی توانمند کنیم افق‌های آینده برای کشور روشن نخواهد بود.


بیکاری نگران‌کننده زنان تحصیلکرده
چندی پیش معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بیکاری زنان تحصیلکرده و زنان سرپرست خانوار نگران‌کننده است و در دولت یازدهم تلاش کرده‌ایم که در این دو زمینه اقدامات فوری انجام دهیم. شهیندخت مولاوردی در نشست تخصصی «بررسی موقعیت زنان کارآفرین در شرایط پساتحریم» که در معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، افزود: در ١۰استان بیشترین تعداد فارغ‌التحصیلان دختر را داریم؛ این موضوع هشداری برای برنامه‌ریزان است.

در یک سال گذشته کارگروه‌هایی را مانند کارگروه کارآفرینی و اشتغال تاسیس کرده‌ و توانسته‌ایم بررسی و تحقیق درستی از وضعیت موجود انجام دهیم که اساس برنامه‌ریزی ما خواهد بود. او اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی وضعیت اشتغال زنان نسبت به قبل از انقلاب تغییر چندانی نکرده و در حدود١٢درصد درجا زده است. درحال‌حاضر هفت درصد خانواده‌ها تک‌نفره و ١٢ درصد آنان بی‌سرپرست هستند. ٨٢ درصد زنان سرپرست خانوار، بی‌سواد و بیکار محسوب می‌شوند.

مولاوردی با اشاره به سیاست‌های سال‌های اخیر گفت: افزایش مهارت، دانش و تخصص برای ورود دختران به دانشگاه‌ها و برداشتن موانع برای مشکلات اقتصادی زنان دو راهبرد بود که راهبرد اول به درستی محقق شد، اما هنوز موانع چندلایه و پیچیده‌ای برای مشارکت اقتصادی زنان به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد سیاستگذاران تمایل چندانی برای رفع آنها ندارند و پیگیری زنان در این زمینه نیز به جایی نرسیده است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد:‌ افزایش بیکاری و انتخاب بازار را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم. زنان آخرین افرادی هستند که به کار گمارده می‌شوند و اولین کسانی هستند که از کار کنار گذاشته می‌شوند. قوانین حمایتی نیز باعث کاهش احتمال به ‌کارگیری زنان شده است. او تاکید کرد: چاره‌ای جز افزایش تولید، رونق اقتصادی و خروج از رکود نداریم و دولت نیز تلاش‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهد. معاونت‌های حقوقی و زنان و خانواده ریاست‌جمهوری می‌توانند برای اصلاح قوانین مزاحم کارآفرینی فعالیت کنند و امیدواریم که بتوان کارآفرینی زنان در برنامه ششم توسعه را به جایگاه خوبی رساند. به گزارش ایسنا، او تاکید کرد: ‌لازم است بسته‌های تشویقی داشته باشیم و فرصت‌ها را شناسایی کنیم. علاوه بر آن تلاش خود را برای تصویب فعالیت صندوق کارآفرینی زنان انجام می‌دهیم.


بیکاری جوانان در۱۶ استان کشور بیش از میانگین
بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار زمستان ۱۳۹۴ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۵/۵۶ و کردستان با ۱/۵۰ درصد بیشترین نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا ۲۴ ساله را در میان سایر استان‌های کشور به خود تخصیص داده‌اند.

بیکاری هم اکنون در میان جوانان، زنان و فارغ التحصیلان دانشگاهی خود را بیش از سایر گروه‌ها نشان می‌دهد و این سه گروه را تهدید می‌کند. به عبارت دیگر، در ایران فرصت‌های شغلی برای جوانان، زنان و دانش‌آموختگان دانشگاهی فراهم نیست. برای ایجاد اشتغال در کشور باید صنعت رشد کند تا در کنار توسعه آن سایر بخش‌های اقتصادی تحرک یابند.

بیکاری وقتی در حوزه زنان جوان مورد بررسی قرار می‌گیرد، شرایط بسیار ناخوشایندتری نسبت به سایر گروه‌ها دارد. میانگین نرخ بیکاری زنان در زمستان ۱۳۹۴ برابر ۳/۴۳درصد بود و استان‌های مرکزی با ۸/۷۳ و کهگیلویه و بویراحمد با ۵/۶۸درصد بیشترین نرخ بیکاری زنان را در کشور دارند. معضل اجتماعی بیکاری از یک سو می‌تواند موجب فقر و کمی درآمد شود و از سوی دیگر تبعات اجتماعی بی‌شماری نظیر افزایش استرس، پرخاشگری، افسردگی و سرخوردگی‌های اجتماعی را به دنبال دارد که تمامی این شرایط می‌تواند تبعات ناگواری بر خانواده و اجتماع داشته باشد.

جوان بیکار، جوان تحصیلکرده بیکار، زن جوان بیکار همگی آسیب پذیرند و در معرض پدیده‌های ناگوار اجتماعی قرار دارند. این دسته از افراد می‌توانند در جامعه آسیب‌زا باشند. شاید کمترین آسیب بیکاری را بتوان در افسردگی و سرخوردگی فردی جستجو کرد، اما به طور یقین مسائل روحی و روانی افراد بازتاب ناخرسندی در جامعه پیرامونی افراد خواهد داشت.


وضعیت اشتغال زنان دانش‌آموخته
با وجود هفت برابر شدن تعداد زنان شاغل اما بیشترین نرخ بیکاری زنان تحصیلکرده در برخی از رشـته های علوم انسانی مانند علوم اجتماعی و حقوق است. طی دهه گذشته حضور زنان در آموزش عالی از رشد چـشمگیری برخوردار بوده است، از مهم‌ترین تبعات آن می‌توان به رشد شاخص‌های توسعه کشور به ویژه در حوزه آموزش اشاره کرد. رشد تصاعدی در تعداد دانشجویان منجر به رشد نیروی انسانی دارای تحصیلات عالی در یک بازه زمانی کوتاه مدت شد؛ به طوری که طی دهه گذشته تعداد دانش آموختگـان دانشگاهی حدود دو برابر نیروی انسانی طی پنج دهه اخیر شد.

تعداد پرشمار دانش آموختگان چالش ایجاد فرصت‌های اقتصادی را پیش روی برنامه‌ریزان اقتصاد و توسعه قرار داد که نیمی از ایـن متقاضیان را زنان دانش‌آموخته تشکیل می‌دهند. بدون شک ایجاد فـضای آموزشی عالی مناسب و فراهم آوردن امکان حضور زنان در آموزش عالی تقاضایی را تحت عنوان اشتغال به وجود می آورد. باید توجه داشت با افزایش پاسخگویی نظام آموزش عالی، تنها بخشی از تقاضای اجتماعی برای هویت یابی زنان و حتی جوانان پاسخ داده می شـود و بخـش دیگـر فرایند هویت‌یابی وابسته به تامین نیاز به اشتغال است.

این در حالی اسـت که نظام آموزش عالی از یک‌سو با تقاضای فراوان از سوی زنان مواجه بوده و از سوی دیگر ایجاد فرصت شغلی متناسب با تخـصص و رشـته تحـصیلی برای دانش آموختگان آموزش عالی به عنوان یکی از چالش‌هـای نظام اقتصادی مطرح است.

به گزارش مهر، در حال حاضر۲۰ درصد زنان فعال هستند. در واقع، آن۱۰درصد بیکار جویای کار نیز به۱۰درصد زنان شاغل اضافه شده‌اند و علت اصلی این امر نیز افزایش تحصیلات عالی است. سهم زنان هم از لحاظ کل دانش آموختگان بیکار و هم از لحاظ نرخ بیکاری دانش آموختگان بیشتر از مردان است. اما در بحث از بیکاری زنان لازم است به سطوح تحصیلی آنها نیز توجه کنیم، این امر می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی را فراهم سازد.

بر این اساس اگر آموزش های دوره های فوق لیسانس و بالاتر، آموزش های تخصصی تلقی شوند، در این صورت، می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد کـه عمـده بیکـاران دانش آموخته آموزش عالی کشور را جوانانی تـشکیل داده اند بـا مـدرک لیـسانس و پـایین‌تـر کـه حتـی پـس از کـسب آمـوزش بـه تخـصص و مهارت‌هایی که مورد لزوم بازار کار باشـد، مجهـز نـشده‌انـد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha