عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، موضوع «کمک پرستاری» را یکی از طرح های چالش برانگیز میان نظام پرستاری و وزارت بهداشت دانست.

طرح «کمک پرستاری» چالش برانگیز خواهد شد/۲۰ هزار «کمک بهیار» آماده کار داریم

سلامت نیوز:عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، موضوع «کمک پرستاری» را یکی از طرح های چالش برانگیز میان نظام پرستاری و وزارت بهداشت دانست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری علی اشرف رحمان پناه در جلسه اعضای شورای عالی نظام پرستاری با وزیر بهداشت پیرامون بحث کمک پرستاری و بایدها و نبایدهای آن، گفت: یکی از مباحث چالش برانگیز بین سازمان نظام پرستاری و همکاران وزارت بهداشت، بحث کمک پرستاری است که می توان گفت چند تا مشکل از دیدگاه نظام پرستاری وجود دارد که با توجه به مطالبات و خواسته های سازمان نظام پرستاری، متاسفانه جواب مناسبی که ما را قانع کند داده نشده و در اینجا از شما خواهش می کنم که موارد و خواسته های ما را در قالب یک کارگروه مطرح کنند.


وی بحث آموزش این افراد را از دیدگاه سازمان نظام پرستاری تهدید جدی برای نظام سلامت و جایگاه و موقعیت جامعه پرستاری در آینده دانست و گفت: آنها از لحاظ اداری و یا سازمانی نمی توانند جای یک پرستار را بگیرند بلکه از نظر هویتی و موقعیتی که پیدا خواهند کرد، آرام آرام در بالین با شرح وظایفی که برای آنها درست شده به عنوان یک پرستار بکار گرفته خواهند شد.


عضو شورای عالی سازمان نظام پرستاری کشور، در توضیح استدلال افرادی که توجیه کننده دوره کمک پرستاری هستند، افزود: آنها می گویند به دلیل اینکه کارهای بیمار در بالین بر زمین نماند و توسط همراه بیمار این کارها انجام نمی شود این تیم برای بیماران در نظر گرفته شده و آموزش می دهیم. در حالی که ما بر اساس مصوبه شورای عالی اشتغال در دوره سوم سازمان نظام پرستاری و توسط همین دوستان و جهاد دانشگاهی و انجمن پرستاری بیش از ۲۰ هزار «کمک بهیار» آموزش دیده اند.


رحمان پناه ادامه داد: طبق دستور وزیر در سال گذشته، اگر چنین افرادی هستند بکار گرفته شوند و چرا معطل هستید، اما تاکنون این افراد بکار گرفته نشده اند آیا در ۲ الی ۳ سال گذشته که این ۲۰هزار نیرو در جامعه بودند مردم معضل کارهای بر زمین مانده خودشان را نداشتند؟ آیا نظام سلامت این مشکل را نداشت؟


رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری سنندج در ادامه به موضوع نام شرکت کنندگان این دوره پرداخت و گفت: بحث دیگری که در خصوص کمک پرستاری وجود دارد اسم آن است که کلمه بهیار / کمک پرستار یکساله در تبلیغات وسیع برگزار کنندگان این دوره ها در سطح کشور استفاده شده و در پوسترها عکس گوشی و فشار سنج قرار داده شده است.


وی ادامه داد: شما در این جمعی که مشاهده می کنید ۵ نفر بهیار عضو شورای عالی داریم این عزیزان در اتاق های عمل و در بخش های ویژه در کنار پرستاران کار بالین و درمان می کنند. این ها افرادی هستند که ۳ سال دوره آموزشی دیده اند آیا کسانی که ۲ ماه دوره تئوری آموزش ببینند و ۲ ماه هم دروه عملی ببینند می توانند جای این بهیاران را بگیرند ؟

آیا می توان از آنها به عنوان بهیار در کنار این عزیزان استفاده کرد؟ آیا کسی می آید بگوید بهیار ۱ ساله و بهیار ۳ ساله کدام است؟


عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور افزود: فردا هم همین کمک پرستاران که بیایند، با آن اهدافی که الان در حال تربیت آن هستند، به عنوان یک معضل در بین دانشجویان پرستاری خواهند شد. این دوستانی که الان آموزش دیده اند خودشان را کمک پرستار نمی دانند بلکه خود را دانشجوی پرستاری معرفی می کنند.


وی ادامه داد: مراکز آموزشی در تبلیغات اغوا کننده خودشان تبلیغ کرده اند که شما پرستار می شوید و این واژه کمک را هم حذف می کنند. بحث کمک پرستاری نیست بلکه بحث دانشجویان هستند که اساتید را تحت فشار قرار داده اند که اختلاف بین من که ۴ سال درس می خوانم با فردی که ۲ ماه درس خوانده و آموزش دیده است، چیست.


رحمان پناه در پایان به مدارک شرکت کنندگان در این دوره اشاره کرد و گفت: مشکل دیگر این است که این افرادی که در این دوره ها ثبت نام کردند دیپلمه ی ساده نیستند و در بین آنها لیسانس و فوق لیسانس و بعضا دکترای رشته های دیگر که بازار کار برای آنان وجود ندارد شرکت کرده اند، آیا آنها حاضرند کارهای اولیه بیمار را انجام می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha