شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: 191606

فعالان میراث فرهنگی اما می‌گویند درصورت تداوم حفر چاه در محدوده تخت جمشید و پاسارگاد فاجعه‌ای همچون زلزله بم این دو اثر ثبت جهانی شده ایران را تهدید می‌كند. حفر چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی در كشور، غیرقانونی است، اما چهار دستگاه حفاری همچنان در مرودشت شیراز در حال حفر چاه برای تأمین آب كشاورزی و آب شرب هستند.

کارتون/فرونشینی تخت نشینان

سلامت نیوز:فعالان میراث فرهنگی اما می‌گویند درصورت تداوم حفر چاه در محدوده تخت جمشید و پاسارگاد فاجعه‌ای همچون زلزله بم این دو اثر ثبت جهانی شده ایران را تهدید می‌كند. حفر چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی در كشور، غیرقانونی است، اما چهار دستگاه حفاری همچنان در مرودشت شیراز در حال حفر چاه برای تأمین آب كشاورزی و آب شرب هستند.

به گزارش سلامت نیوز، «بنیامین آل علی»، کارتونیست انصاف نیوز با عنوان «فرو نشینی تخت نشینان» که به مشکلات این روزهای جمشید پرداخته است.

براساس گزارش همشهری، «چهارحلقه چاه آب در دشت مرودشت در نزدیکی تخت جمشید و نقش رستم در حال حفر است اما مسعود رضایی منفرد، مدیر مجموعه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد گفته که اداره آب مرودشت دستور توقف فعالیت حفر چاه را اعلام کرده است. یكی از این چهار حلقه چاه در حریم درجه یك مجموعه جهانی تخت جمشید در حال حفر است و باز هم مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید و پاسارگاد گفته كه این چاه برای تأمین آب شرب حفر شده است.

فعالان میراث فرهنگی اما می‌گویند درصورت تداوم حفر چاه در محدوده تخت جمشید و پاسارگاد فاجعه‌ای همچون زلزله بم این دو اثر ثبت جهانی شده ایران را تهدید می‌كند. حفر چاه برای برداشت آب‌های زیرزمینی در كشور، غیرقانونی است، اما چهار دستگاه حفاری همچنان در مرودشت شیراز در حال حفر چاه برای تأمین آب كشاورزی و آب شرب هستند. خطر فرونشست زمین در تخت جمشید و نقش رستم و حتی مرودشت بارها توسط دانشكده زمین شناسی استان فارس مطرح شده و از دو سال پیش به این سو رانش زمین و وجود فرونشست در محدوده تخت جمشید و نقش رستم گزارش شده است»

کاریکاتور فرونشست زمین در تخت جمشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha