معاون مدیر كل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: فرهنگ سازمانی و ویژگی‌های آن بر روی تمام مراحل مدیریت عملكرد اثرگذار است.

حمید رواقی در دومین كنگره مدیریت سلامت كه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: اندازه‌گیری و مدیریت عملكرد در سازمان‌ها یكی از روش‌های مورد توجه در 2 دهه اخیر در راستای ارتقا عملكرد سازمانی بوده است.
وی گفت: در ایجاد سازمان‌های عملكرد محور با تمركز بر استقرار نظام مدیریت عملكرد و ارتقای كارایی و اثربخشی سازمان‌ها، فرهنگ سازمانی به عنوان یكی از عوامل غیر مادی مهم و اساسی به شمار می‌رود. وی افزود: فرهنگ سازمانی و ویژگی‌های آن بر روی تمام مراحل مدیریت عملكرد و چرخه آن (طراحی، اجرا، ارزیابی و اقدام اصلاحی) اثرگذار است.
معاون مدیر كل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: برای ایجاد بیمارستان‌های عملكرد محور تغییرات در فرهنگ‌ سازمانی لازم است و در این میان نقش رهبری و مدیران ارشد، اساسی و غیر قابل انكار است.
رواقی گفت: فرهنگ سازمانی به عنوان مجموعه‌ای از باورها، ارزش‌ها و مفروضات اساسی است كه مشترك بین اعضای یك گروه یا سازمان است كه رفتار و عملكرد آنها را از گروه‌ها و سازمان‌های دیگر مجزا می‌كند.
معاون مدیر كل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: فرهنگ سازمانی در 3 لایه مصنوعات و ابداعات، ارزش‌های حمایتی و مفروضات اساسی شكل می‌گیرد و سازمان‌ها هر یك دارای یك فرهنگ سازمانی غالب است كه توسط اكثر اعضای سازمان پذیرفته شده است.
وی افزود: فرهنگ سازمانی بر روی نحوه تفكر، رفتار مدیریت، كاركنان و در نتیجه بر روی عملكرد آنها و در نهایت سازمان اثر می‌گذارد. در سازمان‌های بهداشتی - درمانی مانند بیمارستان با توجه به وجود گروه‌های مختلف فرهنگ‌های متفاوتی وجود دارد كه تعامل بین این فرهنگ‌ها بر استقرار نظام مدیریت عملكرد و در نتیجه عملكرد بیمارستان اثرگذار است.
معاون مدیر كل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: فرهنگ سازمانی صرف‌نظر از اندازه، سن و نوع سازمان بر روی عملكرد سازمان‌ها از قبیل عملكرد مالی، رضایتمندی مشتریان داخلی و خارجی، انعطاف‌پذیری و یادگیری سازمانی و نوآوری اثر دارد.
رواقی گفت: در حوزه سلامت نیز اثر فرهنگ سازمانی بر روی شاخص‌های عملكردی و كیفیت ارائه خدمات نیز بررسی و ثابت شده است. به علاوه فرهنگ سازمانی همچنین در ارتقای ایمنی بیماران و كاركنان نقش بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha