شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 192140

سواحل دریای خزر، روزهای ناآرامی را می‌گذراند. توفان و سیل به استان‌های همجوار این دریاچه عظیم هجوم آورده و خسارات گسترده‌یی را برجای گذاشته ‌است. مرگ و جراحت تعدادی از هموطنان، قطع گسترده شبكه انتقال برق، آسیب خانه‌ها و واحدهای تولیدی و آب گرفتگی معابر گوشه‌یی از خسارات توفان شمال بوده است.

ویرانی و سیل؛ سوغات توفان شمال

سلامت نیوز: سواحل دریای خزر، روزهای ناآرامی را می‌گذراند. توفان و سیل به استان‌های همجوار این دریاچه عظیم هجوم آورده و خسارات گسترده‌یی را برجای گذاشته ‌است. مرگ و جراحت تعدادی از هموطنان، قطع گسترده شبكه انتقال برق، آسیب خانه‌ها و واحدهای تولیدی و آب گرفتگی معابر گوشه‌یی از خسارات توفان شمال بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تعادل دریای خزر و سواحل جنوبی، همیشه میزبان ایرانیان بوده‌اند. چه آنها كه در همین سواحل ساكنند و به لطف و بركت این دریا و آب و هوایی كه به ارمغان آورده ‌است، روزگار می‌گذرانند و چه آنها كه در روزهای گرم تابستان به هوای گذران چند روزی به دور از گرد و غبار و دود و دم و آلودگی خود را به این سواحل می‌رسانند.

استان‌های گیلان، مازندران و گلستان، سه استانی هستند كه در مجاورت این دریا قرار دارند و به همان دلیل بیان شده، همواره مملو از جمعیت ساكن و مسافرند. اما طبیعت همیشه مهربان نیست. همان آب و هوایی كه مایه خیر و بركت است، می‌تواند ظرف چند ساعت چنان تغییر كند و زمین را در هم بكوبد كه از حضور و عبورش با نام بحران و از آثار به جا مانده‌اش با عنوان فاجعه یاد شود، و این اتفاقی است كه این روزها استان‌های شمالی كشور را غافلگیر كرده است. توفان برخاسته از خزر، ساكنان دیار همجوارش را آزرده و زندگی را آشفته كرده است تا سواحل این دریا، این‌بار میزبان بحران و فاجعه باشد.

باد و باران، دو عنصر نامهربان

توفان با بارش تند باران در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه و صبح جمعه آغاز و با وزش شدید باد و رعد و برق ادامه پیدا كرد. به گزارش ایرنا، تندبادی كه در غرب مازندران تا 90كیلومتر و در مناطق شرقی این استان بین 110 تا 120كیلومتر در ساعت سرعت داشت، بامداد جمعه 12شهریور این استان و دو استان همجوارش، یعنی گیلان و گلستان را درنوردید و خسارات فراوانی بر جای گذاشت. البته تندباد تنها جنبه این توفان نبود، بارش شدید باران باعث آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب در نقاط مختلف این استان‌ها شد. 

به گزارش ایرنا، بارندگی شدیدی كه از شب پنج‌شنبه دراستان گلستان آغاز شده بود، باعث وقوع سیل و وارد آمدن خسارات به بعضی تاسیسات و جاده‌های شهری و روستایی شد و در برخی نقاط استان، مسافران تابستانی را گرفتار كرد.  صادقعلی مقدم مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان با تایید این موضوع گفت: «هم‌اكنون به علت مسدود شدن جاده در محور ساری- گرگان حد فاصل سه راهی یساقی؛ مسافران تابستانی گرفتار شده‌اند.» گلستان تنها قربانی توفان نبود، در پی بارش شدید باران، كوچه‌ها و معابر بندر مرزی آستارا در غرب استان گیلان، غرق در آب شد.  به گزارش ایسنا، همزمان با ورود سامانه بارش‌زا به شمال و شمال غرب كشور، بارش به صورت باران كه با رعد و برق و وزش باد همراه بود، حدود ساعت 21‌پنج‌شنبه در شهرستان مرزی بندر آستارا در غرب استان گیلان آغاز شد فردین فرتوت‌نیا، رییس اداره هواشناسی بندر مرزی آستارا میزان بارش باران در این شهرستان را در كمتر از 12ساعت، 7.114میلی‌متر اعلام كرد.

صاعقه و سیل جان 4نفر را گرفت

خسارات جانی، هواره دردناك‌ترین و پرهزینه‌ترین جنبه بلایای طبیعی بوده‌اند. چراكه این خسارات هرچند كم، باعث از دست رفتن چیزی می‌شوند كه بازآوردن آن ناممكن است: جان آدمیزاد. به گزارش «تعادل» به نقل از ایرنا، این توفان شمال ایران نیز با خسارات جانی همراه بود كه خوشبختانه تا لحظه تهیه این گزارش، آمار بالایی را شامل نمی‌شود. به گفته دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان گلستان، تا بعد از ظهر جمعه، 4نفر جان خود را در این استان از دست داده‌اند. علی یازلو گفت: «یك نفر از اهالی شهرستان آزادشهر در شرق استان گلستان به سبب اصابت آذرخش جان سپرد.»

همچنین معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران كشور از مرگ سه نفر از اهالی روستای مراوه‌تپه در استان گلستان در اثر جاری شدن سیل خبر داد. به گزارش ایسنا، مرتضی اكبرپور اعلام كرد: «متاسفانه در پی افتادن كودك خردسال یك خانواده در جریان سیلاب، پدر برای نجاتش وارد عمل شده اما او هم گرفتار سیل می‌شود، سپس مادر خانواده برای نجات این افراد وارد مسیر سیلاب شده كه متاسفانه وی نیز همانند همسر و فرزندش به علت غرق شدگی جان خود را از دست داد.»

توفان و سیل در استان‌های گیلان و مازندران، تلفاتی در پی نداشت، اما باعث مجروح شدن چند نفر از هموطنان‌مان شد. تندباد در شهرستان محمودآباد استان مازندران سقوط چند آلاچیق در سواحل این شهرستان و زخمی شدن 5مسافر ساحل خواب را در پی داشت.

به گزارش ایرنا، یحیی یوسف، فرماندار محمودآباد هم در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان در این باره گفت: «این اتفاق در محل اجرای طرح سالمسازی دریا در ساحل پشت سپاه محمود آباد

رخ داد. زخمی‌ها توسط اورژانس115 جهت درمان به بیمارستان شهدای محمودآباد انتقال داده شدند و حالشان رضایت‌بخش گزارش شده است.» همچنین این توفان باعث گیرافتادن تعدادی از هموطنان در مناطق بحران‌زده شده بود كه همگی با كوشش سازمان هلال احمر نجات یافتند. رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام گزارش سیل و آب‌گرفتگی تا ظهر روز جمعه، گفت: ۷شهرستان استان‌های مازندران، گلستان و سمنان تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی بوده است.

به گزارش مهر، ناصر چرخساز بااشاره به وقوع سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های كلاله، آق‌قلا، بهشهر، شاهرود، بندرگز، كردكوی و گرگان در استان‌های مازندران، گلستان و سمنان، افزود: «بر این اساس به ۸۴نفر از هموطنان با به‌كارگیری ۱۸تیم عملیاتی شامل ۶۳ امدادگر و نجاتگر خدمات لازم ارائه شد.»



  شبكه انتقال برق، بزرگ‌ترین قربانی توفان

از دست رفتن جان‌ها دردناك‌ترین جنبه توفان است، اما تنها خسارت آن نیست. توفان‌هایی با چنین وسعت، معمولا خسارات مالی فراوانی بر جای می‌گذارند و توفان شمال نیز از این مورد مستثنی نیست. این توفان در مناطق مختلف استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خسارات گسترده‌یی وارد آورد.  در شهرستان آمل، استان مازندران، تندباد شدید بامداد جمعه به سقف بیش از 900خانه شهری و روستایی و حدود 100واحد تولیدی این شهرستان خسارت زیادی وارد كرد.

به گزارش ایرنا، احمد منفرد، فرماندار آمل گفت: «خسارت‌های وارد شده به سقف خانه‌ها و واحدهای تولیدی شامل شالیكوبی‌ها، دامداری‌ها و گلخانه‌های شهرستان از 30 تا 100درصد بوده است. همچنین به 15دستگاه خودرو سواری پارك شده در حاشیه منازل نیز خسارت شدیدی وارد شد.»

وی اضافه كرد: «میزان دقیق خسارت‌های ناشی از حوادث بامداد جمعه در حال جمع‌بندی است كه به ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران اعلام خواهد شد.» توفان به خطوط انتقال برق در استان‌های مازندران به علت گسترده بودن خسارات وارده به شبكه توزیع برق استان‌های گلستان و مازندران زد كه باعث قطعی برق در بسیاری از نقاط این استان‌ها شد.

قاسم شهابی، مدیرعامل شركت توزیع برق مازندران گفت: «توفان به 40دستگاه ترانس برق و بیش از 400تیر برق استان خسارت سنگینی زده است. درختان تنومند روی سیم‌های برق افتاده و ترانس‌ها نیز سقوط كردند، همچنین بنر‌ها و سقف برخی خانه‌ها هم كه بر اثر توفان كنده شده بود، روی سیم‌ها برق افتاده است.»

علی‌اكبر نصیری مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق گلستان هم ازخاموشی گسترده در این استان ناشی از بارندگی شدید توام با توفان و رعد و برق خبرداد. از طرف دیگر، یحیی یوسف‌پور، فرماندار محمودآباد گفت: «تندباد بامداد جمعه به بیش از 50واحد مسكونی در 9روستای بخش مركزی و سرخ رود این شهرستان خسارت وارد كرده است. تندباد غرب مازندران كه بیش از 90كیلومتر در ساعت در محمودآباد سرعت داشت باعث واژگونی درختان و سقوط آنها روی خطوط انتقال شبكه برق و پارگی سیم‌ها موجب قطعی برق در ساعات اولیه صبح در پنج روستای بخش مركزی شد كه این حادثه بیش از یك میلیارد ریال خسارت در پی داشت.»

یوسف‌پور از بین رفتن سقف و تاسیسات 35واحد گلخانه‌یی، 2واحد مرغداری و 2واحد دامداری و همچنین آبگرفتگی چهار واحد شالیكوبی را از دیگر خسارت‌های توفان شمال اعلام كرد. وی گفت: «متاسفانه بر اثر این تندباد انبار شركت تعاونی تولیدی روستای اورطشت از بخش سرخ رود كه حاوی 10تن كود اوره و 2تن كود روی و 3تن كود پتاس و یك‌تن كود ماكرو بود، از بین رفته است. همچنین گزارش‌ها از خسارت 85درصدی طرح‌های سالمسازی دریا در این شهرستان حكایت دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha