مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، روند کنونی تربیت نیروی «کمک پرستاری» را ناهمگون با کمبود نیرو در بیمارستان های کشور دانست.

نیروی کمک پرستاری برای شرح وظایف خود توجیه نیستند

سلامت نیوز: مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، روند کنونی تربیت نیروی «کمک پرستاری» را ناهمگون با کمبود نیرو در بیمارستان های کشور دانست.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری،سهیلا استیفایی در خصوص برگزاری دوره کمک پرستاری گفت: در حال حاضر همه  مراكز و بیمارستان های كشور با كمبود نیرویی كه انجام primary care بیماران را بر عهده داشته باشد مواجه هستند و این وظیفه مهم اغلب بر دوش كادر خدمات و یا همراهان بیماران گذاشته می شود.

وی افزود: با توجه به اینكه این افراد هیچگونه اطلاعی از نحوه انجام این مراقبت ها ندارند، عملكرد آنها ممكن است آسیب های جبران ناپذیری برای بیماران و سیستم درمانی به دنبال داشته باشد و بدیهی است كه لزوم جذب افراد آموزش دیده به منظور انجام این مراقبت ها ضروری است.

استیفایی ادامه داد: این افراد قاعدتا تحت نظر پرستار بخش فعالیت می کنند و اجازه هیچگونه ارائه مراقبت های تخصصی پرستاری را نخواهند داشت و فعالیت آنان صرفا در انجام مراقبت های اولیه بیماران خلاصه خواهد شد.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشكی كردستان با اشاره به اقدام معاونت پرستاری وزارت بهداشت در جهت فراهم کردن شرایط آموزش متقاضیان دوره كمک پرستاری برای تامین نیاز مراكز و بیمارستان های سطح كشور، اظهارداشت: اكثر افرادی كه هم اكنون در حال آموزش از طریق جهاد دانشگاهی و یا شركت تعاونی كاركنان نظام سلامت هستند، به هیچ عنوان توجیه نشداند.

استیفایی ادامه داد: این افراد به دلیل گذراندن دوره های یک ساله به خصوص آموزش های تئوریک بر اساس سه جلد كتاب دوره بهیاری، متاسفانه خود را پرستار و یا كمک كننده پرستار در انجام شرح وظایف تخصصی پرستاران می دانند و با این ذهنیت آموزش می بینند و اغلب آنان فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی و بالاتر سایر رشته های دانشگاهی هستند و مسلما در آینده انگیزه ای برای خدمت بر اساس شرح وظایف خود نخواهند داشت.

وی یادآورشد: پیشنهاد می شود ضمن تجدید نظر در محتوای مطالب آموزشی این دوره ، شرح وظایف نیز مورد تایید معاونت پرستاری قبل از شروع تحصیل به افراد متقاضی ابلاغ گردد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فاطمه ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
    3 0
    با سلام دقیقا من این مطلب رو تایید میکنم چون خودم از کاراموزان کمک پرستاری هستم و قبل از ثبت نام مارو توجیه نکردن و گولمون زدن و شرح وظایفمونو حذف کردن و گفتن شما همون کمک بهیار قبلی هستین فقط اسم دوره عوض شده و 4000000 پول ناقابل برای تعویض ملحفه و مای بیبی بزرگسالان و نه ماه بیگاری و تلف شدن یکسال عمر ازمون گرفتن من انصراف دادم بقیه این اشتباهو نکنین.درد و دل یک کمک پرستار انصرافی اگه واقعا راست میگین این مطلبمو بزارین